گزارشهايي مبني بر استفاده از اورانيوم ضعيفشده توسط نيروهاي تحت امر سازمان پيمان آتلانتيک شمالي موسوم به ناتو در ليبي وجود داد.

به گزارش پرس تی وی، لورن مورت، دانشمند مستقل و کارشناس مسائل مربوط به تشعشعات رادیواکتیو از سن­فرانسیسکو امریکا در گفت­وگو با بخش امریکا شبکه پرس تی­وی درباره این موضوع گفت: " امریکا و انگلیس از ۲۱ مارس امسال(اول فروردین ۱۳۹۰) یک­صد و ۱۲ موشک کروز تاماهوک به لیبی شلیک کرده­اند. کلاهک هریک از این موشک­ها که تسلیحات شلیک از راه دور نامیده می­شوند، حامل ۳۶۰ کیلوگرم اورانیوم ضعیف­ شده است، بنابراین در این تعداد موشک تاماهوک، ۴۰ هزار و ۳۱۲ کیلوگرم اورانیوم ضعیف­شده وجود داشته است ".

وی افزود: " دریاسالار دوم کریس پری، از مقامات سابق ارتش امریکا گفته است به نظر می­رسد برنامه­ریزی دقیقی برای اوضاع ناآرام لیبی وجود ندارد… اما علائمی دال بر این امر دیده می­شود که جنگی طولانی مانند عراق در پیش است ".

مورت خاطرنشان کرد، با توجه به ثروت سرشار نفت لیبی که از همه کشورهای افریقایی بیشتر است، از اورانیوم ضعیف­شده برای به دست آوردن این ذخایر نفت و تامین امنیت بازارهای بین­المللی استفاده شده است. حفظ امنیت مسیرهای تردد بین­المللی و خطوط نفتی نیز مهم بوده است ".

وی تاکید کرد: آن­ها(نیروهای ناتو) از اورانیوم ضعیف­شده در تسلیحات شلیک از راه دور، موشک­های کروز تاماهوک، جنگنده­های تورنادو انگلیس، موشک­های کروز استورم شدو و موشک­های کروز رافائل فرانسوی استفاده کرده­اند.

گفتنی است، لیبی از اواسط فوریه ۲۰۱۱(بهمن ۱۳۸۹)، صحنه درگیری نیروهای وفادار به معمر قذافی و نیروهای مخالف رژیم طرابلس بوده است.

نیروهای انقلابی لیبی خواستار پایان حکومت قذافی پس از چند دهه حکومت در این کشور هستند.

در پی این درگیری­ها، سازمان ملل متحد اواسط ماه مارس ۲۰۱۱(اسفند ۱۳۸۹) قطعنامه ۱۹۷۳ موسوم به اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی را تصویب کرد.

قطع‌نامه ۱۹۷۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد به ناتو اجازه داده است برای آن­چه حفاظت از جان غیرنظامیان در برابر حملات نیروهای رژیم معمر قذافی نامیده می­شود، تا آخر ماه ژوئن در لیبی منطقه پرواز ممنوع اعمال کند.

ناتو از زمان آغاز عملیات نظامی در لیبی در اواخر ماه مارس تاکنون، حدود ۹ هزار پرواز بر فراز این کشور انجام داده است. در این حملات هوایی ده‌ها غیرنظامی و شماری از مبارزان انقلابی لیبی کشته شده‌اند.

منتقدان از سکوت غرب در قبال سرکوب وحشیانه جنبش‌های ضد حکومتی در دیگر مناطق جهان عرب از جمله در کشورهای بحرین، عربستان سعودی و یمن، انتقاد و با اشاره به عملیات نظامی ناتو در لیبی، غرب را به اتخاذ سیاست دوگانه متهم می‌کنند.