به گزارش فارس، مسجد الاقصي، مسجدي است كه نام آن در آيه اول سوره اسراء آمده كه اشاره به معراج و سير شبانه پيامبر اسلام از مسجدالحرام به مسجدالاقصي دارد.

این مسجد، که در بخش شرقی شهر بیت‌المقدس قرار دارد، در سال ۷۱۰ ساخته شد. مسلمانان پس از هجرت به مدینه، تا سال یکم هجری به سمت بیت المقدس نماز می‌خواندند.

مسجدالاقصی حدوداً ۱۴ کیلومتر تا " رام الله " مرکز تشکیلات خودگردان فلسطین فاصله دارد. برخی از یهودیان ساکن بیت المقدس اعتقاد دارند که بقایای معبد «هیکل»(معبدی که سلیمان نبی به دستور خداوند ساخت) در زیر مسجدالاقصی قرار دارد و برای تخریب مسجدالاقصی و احیای آن معبد تلاش می‌کنند.

از جمله تلاش مایکل دینس روهن در مرداد ماه ۱۳۴۸ که در این آتش سوزی در قسمت جنوب شرقی در حدود دویست متر مربع از سقف مسجد کاملاً منهدم شد و گنبد مسجد در پنج نقطه سوخت. همچنین یکی از آثار متبرک مسجد و یک منبر مخصوص که هشتصد سال سابقه داشت نیز کاملاً از بین رفت.

در حال حاضر نظاميان صهيونيست بطور كامل در اين مسجد مستقر هستند و ممنوعيت و محدوديتهاي فراواني را براي مسلمانان ايجاد ميكنند. مثلا از ورود بسياري از مسلمانان رام الله به مسجد الاقصي براي اداي فريضه نماز جمعه جلوگيري ميكنند، هرچند مسلمانان به هرنحو ممكن اين فريضه الهي را در اين مسجد اقامه ميكنند.