جهانیان باید در مقابل اسرائیل اقدامات پیشگیرانه کنند

لاريجاني در اجلاس اضطراري بينالمجالس:
رژیم صهیونیستی به هیچ قاعده بین‌المللی وفادار نیست
افکار نیوز: رئیس مجلس گفت: تا زمانی که رژیم صهیونیستی از مزیت قدرت برخوردار است، به هیچ قاعده بین‌المللی وفادار نخواهد بود و قدرت‌های بزرگ در برابر رفتار تکرار شونده جنایت بار این رژیم، سکوت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به منظور انجام سفری ۳ روزه و شرکت در اجلاس اضطراری بین‌المجالس اسلامی در دمشق پایتخت سوریه به سر می‌برد، در سومین اجلاس اضطراری بین‌المجالس اسلامی طی سخنانی ضمن تشکر از الابرش رئیس پارلمان کشور سوریه به خاطر برگزاری این کنفرانس، اظهار داشت: نشست امروز رؤسای پارلمان‌های کشورهای اسلامی این پیام را دارد که نمایندگان ملت‌های مسلمان سیاست‌های تهاجمی، تجاوزکارانه و فراساختاری رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، همسایگان عرب خود و سایر ملل منطقه در مرحله‌ای ارزیابی می‌کنند که غفلت از آن به خروش توده‌های عظیم جوامع مدنی بدل خواهد شد.
وی افزود: امروز نظام بین‌الملل و ملت‌های خاورمیانه با " تهدیدهای نامتقارن " روبروست و در مقابل آن باید " اقدامات پیشگیرانه " طراحی کرد و در این راه نمی‌توان امیدی به مجامع بین‌المللی داشت هر چند باید از این ظرفیت در جهت افشاگری بهره جست در برابر جنایات پایان‌ناپذیر رژیم صهیونیستی باید " الگوی خودیاری " را محور کار قرار داد. پارلمان‌های کشورهای اسلامی می‌توانند با بهره جستن از سلاح بیداری وجدان‌ها در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی به عنوان محور اتصال جریا‌ن‌های مدنی حرکت بر مبنای " خودیاری و ائتلاف " را سامان بخشند، این مسیر مقاومتی را شکل می‌دهد تا از اقدامات وحشیانه رژیم غاصب پیشگیری کند.
رئیس مجلس همچنین گفت: امروز رژیم صهیونیستی بر این مسیر حرکت می‌کند تا فضای " عدم تقارن " را از طریق " غافلگیری " و " خشونت مرحله‌ای " به نفع خود مصادره کند. مبارزه با این تاکتیک از طریق فرصت ندادن به این رژیم سفاک و شکل دادن به مقاومت میسر است. قدرت نرم افزاری در کنار اصل مقاومت، می‌تواند موازنه قدرت در برابر رژیم صهیونیستی ایجاد کند، چرا که رژیم صهیونیستی تا زمانی که از مزیت قدرت برخوردار است، به هیچ قاعده بین‌المللی وفادار نخواهد بود و قدرت‌های بزرگ در برابر رفتار تکرار شونده جنایت بار این رژیم، سکوت می‌کنند. این قدرت نرم افزاری در تئوری " خودیاری و ائتلاف " جوامع مدنی و پارلمان‌های کشورهای اسلامی، عربی و غیرمتعهدها می‌تواند شکل یابد و جریان‌های مدنی ضدجنایت بشری سایر کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین را همراه کند.
لاریجانی با بیان اینکه شوکت و عظمت حوزه عربی و اسلامی، نهضت ۱۹۷۳ میلادی را در پرونده خونین به یادگار دارد، عنوان کرد: از این مهمتر مقاومت پیروزمندانه اسلامی در دو نبرد بزرگ و سرنوشت ساز ۳۳ روزه لبنان به رهبری سیدحسن نصرالله این مبارز نتوه و بزرگ و مقاومت ۲۲ روزه غزه، بنیه آسیب‌پذیر رژیم صهیونیستی را نشان داده است، عکس‌العمل ملت‌ها به جنایت حمله به کاروان آزادی که کشور برادر ترکیه در آن نقش بسزا داشت، این رژیم را در افکار عمومی منفور کرد.
وی با تأکید بر اینکه هر چند دولت‌های قدرتمند علاقه‌مندند بر این جنایت سرپوش بگذارند، متذکر شد: اینک فرصتی ذی‌قیمت در جهت تحقق تئوری " خودیاری و ائتلاف " فراهم شده است و مناسب است این نشست که با فاصله اندکی از نشست ترکیه برگزار شد و نشان‌دهنده حساسیت پارلمان‌های کشورهای اسلامی نسبت به موضوع جنایات رژیم‌صهیونیستی است، اقداماتی را ساماندهی نماید.
رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: آنچه امروز بنده باید بر آن تأکید نمایم موضوع اقدامات عملی است دیگر نباید به صرف صدور یک بیانیه و چند سخنرانی اکتفا نماییم. لذا اینجانب پیشنهاداتی را در این زمینه برای برداشتن گام‌های عملی ارائه می‌کنم.
وی اضافه کرد: کمیته سوم حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد کیفرخواست ریچارد گلدستون را بررسی کرده است. هر چند این گزارش گوشه‌ای از جنایات رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد اما باید پیگیری شود که شورای حقوق‌بشر در این موضوع نظر خود را اعلام کند و در این زمینه از ظرفیت حقوقدانان برجسته جهان اسلام بهره گرفته شود.
به گفته لاریجانی شورای امنیت هر چند ناتوانی خود را در مقابل رژیم صهیونیستی نشان داده است، با این همه در مقابل موج تنفر افکار عمومی مجبور شده است چندین قطعنامه و بیانیه در مقابل جنایات این رژیم صادر نماید. چرا برای محقق کردن این قطعنامه‌ها مجازات‌هایی در نظر نگرفته است. در این زمینه باید از پتانسیل جهان اسلام بهره جست و پیگیر موضوع شد. چرا که سازمان ملل و شورای امنیت مربوط به کل ملت‌هاست و نمی‌تواند بودجه ملت‌ها را به کام جنایتکاران بچشاند.
وی همچنین گفت: رژیم صهیونیستی دارای سلاح اتمی است و اولمرت به این مسئله اقرار کرد و NPT را نپذیرفته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت نمی‌تواند از کنار این موضوع به سادگی بگذرد. این مسئله برای همه مسلمانان منطقه اهمیت دارد. پیگیری این موضوع در هر دو نهاد امری ضروری است و بی‌تردید با خلع سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی به سمت خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای پیش رویم. در اینجا لازم می‌دانم موضوعی را فاش نمایم. در مذاکرات گذشته اتمی، وقتی وزیر خارجه یک کشور اروپایی که عضو دائمی شورای امنیت نیز هست به اینجانب گفت مسئله اتمی ایران حتی اگر صاحب سلاح اتمی هم بود برای ما اهمیت نداشت بلکه موضع جمهوری اسلامی در مسئله فلسطین مساله اصلی ماست.
رئیس دستگاه قانونگذاری کشور در ادامه متذکر شد: این یعنی همان راهی که امام‌خمینی(ره) آن را جزو آرمان‌های انقلاب اسلامی قرار داد و امروز نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آن را در اولویت اول مسائل جهان اسلام می‌داند، البته از نظر تاریخی هم این موضوع برای ما روشن بود. چرا که در زمان شاه، آمریکا و رژیم صهیونیستی به کمک شاه آمدند که تأسیسات اتمی و سلاح اتمی برای آن رژیم دیکتاتور که هم‌دست آنان بود، تدارک نمایند. اما امروز آمریکا و برخی کشورهای قدرتمند نمی‌توانند در مقابل افکار عمومی با همین شعار عدم اشاعه که سر داده‌اند عدم عضویت رژیم صهیونیستی به NPT و داشتن سلاح هسته‌ای آن را توجیه نمایند.
لاریجانی بر همین اساس با بیان اینکه بین‌المجالس اسلامی می‌تواند کنفرانسی را جهت " همیاری و مقاومت " با حضور همه NGO های ضد جنگ و ضد جنایات بشری تدارک نماید تا از ظرفیت آنان جهت کمک به ملت فلسطین بهره‌گیری شود، توضیح داد: نهادهای پارلمانی عضو در اولین فرصت زمینه‌های قانونی قطع روابط سیاسی، تجاری و فرهنگی با رژیم صهیونیستی را تصویب و به دولت‌های خویش ابلاغ نمایند و دبیرخانه این اتحادیه موضوع را پیگیری و نتیجه آن را به اطلاع همه اعضا برساند.
وی در بیان پیشنهاد دیگر خود این چنین گفت: نهادهای پارلمانی با اقدام قانونمند خویش خواستار پافشاری دولت‌های کشورهای خود برای لغو عضویت رژِیم صهیونیستی در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شوند.
رئیس قوه قانونگذاری کشورمان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: لیست شرکت‌های تجاری و صنعتی رژیم صهیونیستی با هدف تحریم و محاصره بازرگانی این رژیم میان پارلمان‌های عضو بین‌المجالس در هر ۶ ماه تبادل و در دستور کار و اقدام ممانعت قرار گیرد. نهادهای پارلمانی بین‌المجالس اسلامی با تصویب قانون داخلی، دولت‌های خویش را متعهد به ممانعت تردد شناورهای رژیم صهیونیستی و پهلوگیری آنها در بنادر کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی نمایند.
لاریجانی با ارائه این پیشنهاد که پارلمان‌های کشورهای اسلامی با مصوبه قانونی استفاده هواپیماهای رژیم صهیونیستی از فضای هوایی کشورهای خود را ممنوع نمایند، در بیان توضیحی در خصوص این پیشنهاد نیز اظهار کرد: این اقدام می‌تواند پاسخگوی اقدامات غیرمسئولانه سازمان‌های بین‌المللی در موضوع محاصره نوار غزه باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به پیشنهاد دیگر خود در این زمینه اشاره و تصریح کرد: پارلمان‌های کشورهای اسلامی کاروان جدید کمک رسانی به غزه را تدارک نمایند و برای تحقق این امر و استمرار آن دبیرخانه موظف شود کمک‌های پارلمان‌ها را سامان داده و تا برداشتن کامل محاصره غزه، همکاری در جهت کمک رسانی ادامه یابد.
لاریجانی در بخش پایانی سخنان خود و در بیان یازدهمین و آخرین پیشنهاد خود گفت: برای پیگیری مصوبات این نشست، دبیرخانه موظف شود با نظارت سه نفر از رؤسای مجالس کشورهای اسلامی که انتخاب می‌شوند، اقدامات را سامان داده و هزینه‌های لازم را تعیین کند و گزارش آن را در نشست آتی ارائه کند.
رئیس مجلس در خاتمه اظهار امیدواری کرد که این نشست با تصمیمات اجرایی بتواند گام‌هایی در جهت تئوری " خودیاری و ائتلاف " فراهم کند.
انتهای پیام / ر