به گزارش افكار ،رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه نمی توان کسی را ولو به عنوان سرپرست وزارت نفت معرفی کرد که زبان مفاهمه مشترک با بدنه وزارت نفت را نداشته باشد، گفت: این بدترین انتخاب برای صنعت نفت و گاز است و این تصمیمات کشور را به مخاطره می اندازد.
حمیدرضا کاتوزیان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به معرفی علی آبادی به عنوان سرپرست وزارت نفت اظهارداشت: حوزه نفت و گاز یک حوزه کاملا تخصصی است که آقای علی آبادی هیچ تخصص و تجربه ای در این زمینه ندارد و انتخاب وی برای سرپرستی نفت قابل تامل است.

علی آبادی زبان مفاهمه مشترک با بدنه نفت را نمی داند

وی به سوابق علی آبادی اشاره و تصریح کرد: علی آبادی شاید یک مهندس عمران خوب باشد اما نمی تواند سرپرست خوبی برای وزارت نفت باشد. موضوع نفت و گاز مرتبط با عمران نیست و شاید از کل فعالیت های نفت و گاز کمتر از ۵ درصد فعالیت ها عمرانی باشد. او هیچ تجربه قبلی و مرتبط با نفت و گاز ندارد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: علی آبادی نمی تواند در سرپرستی وزارت نفت موفق باشد زیرا اساسا بعید است بتواند اظهار نظر یا رهبری در این بخش داشته باشد. بدنه نفت کسانی را می پذیرد و با سهولت با آنها کار می کند که حتما از خود این بدنه و آشنا به مشکلات و معضلات باشد. اگر هم کسی از بیرون معرفی می شود حداقل باید مطالعات و تجربیاتی در این رابطه داشته باشد.

نماینده تهران گفت: نمی توان کسی را ولو به عنوان سرپرست معرفی کرد که زبان مفاهمه مشترک با بدنه وزارت نفت را نداشته باشد. چنین فردی از ابتدا حذف شده تلقی می شود چون نمی تواند کار را هدایت کند.

انتخاب سرپرست جدید، بدترین انتخاب برای صنعت نفت و گاز کشور

وی خاطرنشان کرد: بخش نفت و گاز با مسائل دیپلمایتک و سیاسی و اقتصادی مرتبط است. ما این مباحثرا در دوران آقای میرکاظمی هم مطرح کرده ایم. وزیری که می خواهد وزارت نفت را اداره کند باید بر موضوعات کاری تسلط داشته باشد شاید نباید یک کارشناس پتروشیمی خوب باشد اما حداقل باید فعالیت پتروشیمی را خوب درک کند. به تولید آشنا باشد و بر مشکلات این صنعت مسلط باشد، شرایط جهانی را بشناسد، اما آقای علی آبادی هیچ کدام از این ویژگی ها را ندارد.

کاتوزیان گفت: انتخاب آقای علی آبادی به عنوان سرپرست نفت شاید بهترین انتخاب آقای احمدی نژاد باشد اما اگر از منظر ملی نگاه کنیم، ضمن احترم به شخصیت آقای علی آبادی، این بدترین انتخاب برای صنعت نفت و گاز کشور و شرایط موجود است و این تصمیمات کشور را به مخاطره می اندازد.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور می توانست انتخاب بهتری داشته باشد، گفت: از نظر من این انتخاب غیر قابل توجیه است. نفت و گاز با این تصمیمات ضربه خواهد خورد.

علی آبادی نسبت به میرکاظمی ویژگی و برتری ندارد

کاتوزیان با طرح این سئوال که اساسا ویژگی های علی آبادی نسبت به میرکاظمی چیست، گفت: باید دید آقای علی آبادی چه برتری نسبت به آقای میرکاظمی دارد. به هرحال فردی به دلایل و نقایصی عزل می شود، اما فردی که جایگزین می شود باید در نقاط ضعف فرد برکنار شده، قوت داشته باشد تا شاهد مشکلات قبلی نباشیم. سئوال این است که آقای علی آبادی چه ویژگی و چه برتری نسبت به آقای میرکاظمی داشته که وزیر قبلی با آن عجله کنار گذاشته می شود، وزارت نفت برای مدتی بلاتکلیف می ماند و در نهایت فردی معرفی می شود که هیچ ارتباطی با نفت ندارد.

سرپرست تعیین شده از زیر صفر باید شروع کند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهارداشت: آقای میرکاظمی اگر با ورود به حوزه نفت و گاز از صفر شروع کرد و در دو سال مطالعاتی انجام داد و با فراز و فرودهایی که داشت، تجربیاتی کسب کرد، حال آقای علی آبادی باید از زیر صفر شروع کند. با این انتخاب نوعی عقب گرد را در وزارت نفت شاهدیم. با این تصمیمات وزارت نفت را در تنگاهایی قرار می دهیم و برای کشور که هزینه هایش با نفت پوشش داده می شود و بخش عظیمی از درآمدش از نفت است، ایجاد مخاطره می کنیم.

دغدغه مجلس همچنان باقی ماند

نماینده تهران یادآور شد: هرچند این تصمیم رئیس جمهور بعد از حرکت مجلس در پیگیری تخلف وی در سرپرستی وزارت نفت بود اما انتظار این بود شخصی برای سرپرستی معرفی شود که بتواند مشکلات این بخش را حل کند. ما معتقدیم اقدام مجلس و عزم جدی نمایندگان برای پیگیری تخلف رئیس جمهور در این حوزه تاثیر زیادی در معرفی سرپرست داشته است اما مجددا نوع تصمیمات موجب می شود دغدغه اصلی مجلس و نمایندگان که توجه به منافع ملی در حوزه نفت و گاز است همچنان سرجایش باقی بماند.