پس از آنكه مسكو به شوراي امنيت سازمان ملل در خصوص مداخله در امور داخلي دمشق هشدار داد، وزارت امور خارجه آمريكا خواستار همراهي بيشتر جامعه بينالمللي با آمريكا در قبال رژيم "بشار اسد " رئيسجمهوري سوريه شد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، " هیلاری کلینتون " وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته بار دیگر اظهاراتی را درباره رویدادهای اخیر در سوریه مطرح کرد و از کشورهای عربی و کشورهای چین و روسیه که از قدرت‌های سازمان ملل به حساب می‌آیند خواست تا " در مسیر صحیح تاریخ " قرار گیرند و به محکومیت رژیم " بشار اسد " رئیس‌جمهوری سوریه بپردازند.

وزیر امورخارجه آمریکا در شرایطی که بار دیگر ضمن نادیده گرفتن جنایات آل خلیفه و آل سعود علیه مردم بحرین سخن می‌گفت، در خصوص عدم اتحاد جامعه بین‌المللی در قبال سوریه اظهار تأسف کرد و گفت: آمریکا با همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه دولت سوریه به تصویب رسانده و انتظار داریم تا قطعنامه‌ای را نیز در سازمان ملل به تصویب برسانیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: در حال حاضر دیدگاه جامعه بین‌المللی آنچنان که ما انتظار داریم، متحد نیست.

بنا بر این گزارش، تا کنون دولت آمریکا در جلب حمایت گسترده علیه سوریه در شورای امنیت سازمان ملل به مشکل برخورده و روسیه، چین و هند اعلام کرده‌اند که خواستار گفت‌وگو در خصوص رویدادهای اخیر در سوریه هستند.

بر اساس این گزارش، اگرچه کلینتون در اظهارات خود به طور خاص از کشوری نام نبرد، اما به طور مشخص طرف صحبت‌های اخیر وی در ارتباط با کشور سوریه و " بشار اسد " رئیس‌جمهوری این کشور، چین و روسیه به عنوان ۲ عضو اصلی و دائمی شورای امنیت بوده‌اند که با افزایش فشارها بر دمشق و اعمال تحریم‌ها علیه این کشور مخالفت کرده‌اند.

" سرگئی لاوروف " وزیر امور خارجه روسیه اخیرا تأکید کرد که شورای امنیت سازمان ملل نباید در امور داخلی سوریه دخالت کند، چرا که هر نوع دخالت خارجی می‌تواند کل منطقه خاورمیانه را دچار بی‌ثباتی کند.

آمریکا در شرایطی هر از چند گاهی تلویحا از کناره‌گیری بشار اسد سخن به میان می‌آورد که تا کنون شواهد بسیاری مبنی بر کمک‌های کشورهای بیگانه به مخالفان بشار اسد و تحریک ناآرامی‌ها در کشور سوریه منتشر شده است.

از جمله اين شواهد ميتوان به گزارش چندي پيش روزنامه آمريكايي "واشنگتنپست " اشاره كرد كه نوشته بود: وزارت خارجه آمريكا با كمك مالي به جريانهاي مخالف دولت بشار اسد رئيس جمهور سوريه، به تقويت مخالفان، دامنزدن به اغتشاشات در اين كشور و سرنگوني دولت اسد اقدام كرده است.