مرجعی که ۴۵ سال است مستأجر است

ابنا :منزل آیتالله العظمي سیستانی سی تا چهل متر با حرم فاصله دارد، اما هیچ گاه خبری از اين مرجع نامدار شيعه در حرم نیست و در طول ده سال گذشته فقط یکبار برای عمل چشم از خانه خارج شده اند.
آنچه در پی می‏آید بخشی از زندگی کاملاً بی‏تکلف و ساده ایشان است که خودشان در نشستی صمیمی با «آقای مرتضی سعیدی» طلبه حوزه علمیه قم مطرح کرده‏اند:

۴۵ سال زندگی در خانه اجاره‏ ای


با این که اسممان مرجع است و شهریه می‏دهیم و بیمارستان می‏سازیم، ولی ۴۵ سال است که خانه من اجاره‏ای است؛ یک خانه ۷۰ متری که وقف " مدرسه شبریه نجف " است.


شرمندگی در برابر میهمانان


به خاطر وضع نامناسب منزل نمی توانم بستگان و حتی محارم را بپذیرم و گاهی چند دقیقه‏ای همین جا(دفتر) خدمتشان می‏رسم.


همدردی با مردم


شنیده‏ام برخی اهالی نجف به خاطر وضع بد مالی مجبور شده‏اند در خان نُص زندگی کنند[منطقه ای در اطراف نجف و در مسیر کربلا] با این وضعیت، روحانی نباید در رفاه و آسایش باشد.


خانه آیت‏ الله حجت


من ۴۰ سال قبل حدود دو سال در قم بودم و خانه آقای حجت(ره) را دیده بودم؛ خیلی محقر بود، در طول عمرم خانه‏ای ندیدم که به اندازه آقای حجت محقر باشد با این که برای ایشان امکان زندگی بهتر هم بود.

روحانی باید این طور باشد مثل مردم باشد.[در ادامه به بخش هایی از نامه ۴۵ نهج البلاغه اشاره فرمودند که در آن حضرت علی(ع) درباره ضرورت ساده زیستی کارگزاران و رهبران جامعه سخن گفته اند.


ازدواج فرزند و مرجعیت


چند سال قبل برای یکی از فرزندانم برنامه ازدواج بود و طرف مقابل می‏گفت: «با ایشان وصلت نکنیم چون وضعشان خوب نیست». یک نفر دیگری هم می‏گفت: «وصلت کنیم چون در شُرُف مرجعیت هستند و وضعشان خوب می‏شود»!

اما وضعیت من قبل و بعد مرجعیت هیچ فرقی نکرد.


عبای دوازده ساله


پیروزی انقلاب اسلامی به خاطر ساده‌زیستی روحانیت بود، با این که برای من عباهای گران قیمت می‌آوردند ولی دوازده سال است همین عبا را می‏پوشم و پشت آن هم پوسیده است.

ما همواره مردم را به صلح و عدم جنگ دعوت می‏کنیم، اما می‏بینید مردم حاضرند خون بدهند و این به خاطر همین ساده‏زیستی‏ها است.


وجوب حفظ جان در شریعت


در طول ده سال گذشته مجبورم به خاطر تحفظ نفس در خانه بمانم. این سخت است، ولی باید تحمل کرد.