دستاورد فکری یا روبات پاسخگو

پدر او از توليدکنندگان انواع پارچه و رمان نويس و مادرش استاد فلسفه دانشگاه آکسفورد بوده است. آنها ۸۰ سال پيش آلمان را به قصد انگلستان ترک کرده بودند. ولفرام در مدرسه اتون- که يکي از معروفترين مدارس دولتي انگلستان است- به تحصيل پرداخت. او خيلي زود استعداد و نبوغ رياضي خود را آشکار ساخت، اما بازيگوشي و شيطنتهاي دوران جواني سبب شد به جاي توجه کامل به رياضي، به حل تمرين و تکاليف هم کلاسي هايش در قبال دريافت پول بپردازد !

هرچند در ۱۷ سالگی موفق به چاپ مقاله ای در باره فیزیک ذرات شده بود، اما با این ادعا که دیگر حوصله ادامه تحصیل در مدرسه اتون را ندارد، مدرسه را در سال ۱۹۷۶ و بدون فارغ التحصیلی ترک کرد.
در ۱۸ سالگی وارد کالج خیابان جان آکسفورد شد و در آنجا بود که موفق به چاپ چندین مقاله دیگر در باره ذرات بنیادی در فیزیک شد، اما این موفقیتها هم سبب ماندن او نشد و در سال ۱۹۷۸ آنجا را نیز ترک کرد. جالب اینکه او موفق به دریافت درجه دکتری در رشته فیزیک ذرات از انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا شد، در حالی که تنها ۲۰ ساله بود و در ۲۱ سالگی هم موفق به دریافت نخستین جایزه مک آرتور شد.

تلاشهای مشترک او و جفری فاکس به نظریه قدرت تاثیرات متقابل منجر شد که هنوز هم در فیزیک تجربی ذرات مورد استفاده قرار می گیرد. او در سال ۱۹۸۷ مجله سیستمهای پیچیده را تأسیس کرد و همسری ریاضیدان و ۴ فرزند دارد.

نقطه عطف

در سال ۲۰۰۹ ولفرام اعلام کرد موتور پاسخگوی خود به نام «ولفرام آلفا» را با رویکردی جدید به استخراج دانش و استفاده آسان کاربران راه اندازی کرده است. ولفرام و همکارانش در این موتور پاسخگو بر این باورند که تمامی نظام علمی جهان را بلافاصله محاسباتی کرده و در دسترس همگان قرار دهند. آنها هدف خود را استفاده از دستاوردها و نظامهای علمی جهان می دانند که به کمک آن هر فردی بتواند با استفاده از یک منبع واحد برای تمامی پرسشهای خود پاسخهای قطعی و واقعی به دست آورد.

ولفرام می گوید: ما بر آنیم که تمامی فرمهای ورودی را به طور رایگان بپذیریم و به عنوان یک موتور علمی نتایجی قوی با وضوحی حداکثر به آنها ارائه دهیم.

ولفرام معتقد است، موتور علمی او با اهدافی بلند پروازانه پا به عرصه علمی جهان گذاشته است و از آنجا که تلاشهای فکری بسیار بلند مدتی را به همراه داشته است قصد دارد قابلیتهای بسیار عالی تری را در طول سالهای آینده ارائه دهد.

او می گوید: ما در این راه از تیمی در سطح جهانی و مشارکت بالای کارشناسان در زمینه های بی شمار بهره مند می شویم و به دنبال چیزی هستیم که به عنوان نقطه عطف عمده ای در دستاوردهای فکری قرن ۲۱ مطرح شود.

موتور، روبات یا دکتر!

بسیاری «ولفرام آلفا» را یک موتور جستجو می دانند، در حالی که پاسخهایی که این سایت به پرسشهای شما می دهد از سراسر وب جمع آوری نشده و قابل قیاس با گوگل و سایر موتورهای جستجوی مانند آن نیست. جالب تر آنکه هنگامی از سایت پرسیده می شود «تو چه هستی؟» با جواب «من یک موتور محاسباتی علمی هستم» مواجه می شوید. اگرچه ممکن است برای برخی پرسشها و درخواستها پاسخی در این سایت پیدا نکنید، اما باید اعتراف کرد که با توجه به پایگاه داده های بسیار عظیم این سایت که همواره در حال به روز رسانی است، جواب دلخواه شما چندان هم دور از دسترس نخواهد بود.

اما نکته عجیب اینکه این سایت به تازگی بر آن شده است در جستجوی علایم بیماریها هم سنگ تمام بگذارد! «ولفرام آلفا» تمامی اطلاعات پزشکی خود را از منابع معتبری مانند مرکز مبارزه با بیماریهای آمریکا جمع آوری می کند و با ارائه درصدهای دقیقی از شیوع هر نشانه در رده های سنی و گروههای قومی مختلف، از پیش آمدن هر گونه نگرانی نابجا جلوگیری می کند.

شما می توانید با جستجوی نشانه بیماری از تشخیصهای احتمالی آن وبه ترتیب شیوع آگاه شوید و با کلیک نمودن روی نام هر بیماری در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.