بولتن نیوز : حاج علی اکرام علی اف رهبر اسلامگرایان جمهوری آذربایجان در کتاب خاطرات خود که توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است می نویسد : شهیدمحمدعلی ایمیشلی از دوستان مومن و بسیار با سواد من بود و در جنگ قرهباغ به دست ارمنیها به شهادت رسید. روزی به منزل ما آمد و چون قرآن تدریس میکرد، از من خواست کتابی در تفسیر قرآن برایش پیدا کنم. من خود یک تفسیر ترکی از قدیم داشتم که الان یادم نیست کدام مفسر آذربایجانی نوشته بود، آن را به او هدیه دادم. او هم در برابر آن یک رحل به من اهدا کرد تا روی آن قرآن بخوانم. این رحلی خیلی شگفت انگیز به نظرم آمد. وقتی خوب نگاه کردم، دیدم رمزدار است و مربوط به چندین قرن پیش؛ با مهارت و هنرمندی بینظیر از یک قطعه تخته ساخته شده بود.

وقتی با رمزهای مختلفش باز می‌شد، هشت شکل به خود می‌گرفت! واقعا عجیب بود… آن را برداشتم و نذر کردم اگر به ایران رفتم و امام بزرگوار را دیدم آن را به ایشان اهدا کنم! آن زمان امام خمینی هنوز زنده بود، ولی مدتی بعد امام وفات کرد.

من در جریان زلزله‌ی گیلان برای کمک رسانی به ایران آمدم و این نخستین سفر مستقیم من از آذربایجان به ایران بود که آن رحل را هم با خود آوردم و چون دیدار با مقام معظم رهبری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله) میسر نشد، رحل را به حرم حضرت امام خمینی(ره) اهدا کردم. الان هم همان رحلی در داخل ضریح و روی قبر شریف امام قرار دارد.

شگفتانگیزتر این که از عمق ممالک شوروی سابق که به انواع حصارهای نفوذ ناپذیر محصور شده بود، ملتهای مسلمان در بند مانده، به ندای آزادیبخش امام خمینی لبیک گفتند و دیوارهای ضخیم و حجیم کرملین را به لرزه انداختند. یکی از شاهدان زنده این مدعا، مسلمان آزاده و مبارز، جناب حاج علی اکرام علیزاده است. او در سال ۱۹۴۰ م (۱۳۱۹ش) در قصبه نارداران ـ ۲۵ کیلومتری باکو به دنیا آ,د و در اوج حاکمیت سراسر وحشت و استبداد استالینی بزرگ شد. او از جوانی در برابر نظام خفقانآور کمونیستی سر به ناسازگاری گذاشت و به ارزشهای شیعی و دینی خود و مردمش وفادار ماند. خاطرات این مسلمان بیدار و مبارز، در این کتاب مشتمل بر شش فصل میشود. فصل اول به وضع خانوادگی، زادگاه، تولد، تحصیل و دوران جوانی او اختصاص دارد. در فصل دوم به چگونگی آشنایی با امام خمینی و انقلاب اسلامی و آغاز فعالیتهای انقلابی، سیاسی و دینی او در جمهوری آذربایجان میپردازد و از خوانیترین فصول کتاب به شمار میرود.