اما و اگرهای توزیع کارت انرژی!

به گزارش افکارنیوز، آرش نجفی، با انتقاد از تاثیر تورمی نحوه پرداختیارانه‌ نقدیو ضرورت اصلاح آن خاطرنشان کرد: اگر بازخورد پرداخت مستقیم یارانه طی ۳ سال گذشته را بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که مصرف انرژی نه تنها یک درصد هم کاهش نداشته‌، بلکه ۱۳۱ هزار میلیارد تومان پول کشور نابود شده و اثری جز تورم در بازار نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه طبق برنامه بایدقیمت سوختو حامل‌های انرژی به قیمت خلیج فارس نزدیک شود، افزود: با توجه به بدعت غلطی که در سه سال گذشته پایه گذاشته شده، باید راهی را بیندیشیم، تا با حداقل حاشیه از آن خارج شده و از این پول برای مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی به ویژه در منازل مسکونی استفاده کنیم.

به گفته نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، اگر پول یارانه نقدی در این ۳ سال صرف اصلاح نحوه مصرف انرژی شده بود تا کنون با کاهش ۳۵ درصدی مصرف انرژی در ۸۵ درصد واحد‌های مسکونی رو به رو بودیم.

نجفی به این نکته نیز اشاره کرد که روز اول که یارانه پرداخت شد، ارزش دلاری آن ۵۶ تا ۵۷ دلار بود، ولی اکنون به ۱۶ دلار رسیده است و از آن طرف قیمت سوخت و حامل‌های انرژی افزایش یافته و نباید اجازه دهیم که مبلغ قابل توجهی که تاثیر‌گذار است، بین جامعه خرد شده و به عنوان پول تورم‌زا توزیع شود.

وی گفت: طی بررسی‌هایی که کردیم کم تنش‌ترین روش برای اصلاح شیوه پرداخت یارانه نقدی تعریف کارت اعتباری انرژی «سهمیا» بود تا حداقل پولی که دولت بابت یارانه انرژی می‌پردازد، بابت هزینه‌های پرداخت انرژی نیز صرف شود.

افراد کم مصرف می توانند یارانه انرژی را بفروشند / اگر و اماهای توزیع کارت انرژی و امکان ایجاد بازار سیاه

نجفی در پاسخ به اینکه اگر فردی به هر دلیلی مصرف چندان انرژی نداشت به ویژه در روستاها آیا به نظر شما این مسئله مشکل آفرین نخواهد بود، گفت: هر فردی که بخواهد با صرفه‌جویی هزینه انرژی خود را ذخیره کند، می‌تواند آن را به افراد پرمصرف بفروشد و پول نقد آن را دریافت کند. در عین حال دولت می‌تواند با این کار قیمت سوخت را به لیتری ۲ هزارو ۷۰۰ تومان برساند و از آن طرف مبلغ یارانه را نیز بالا ببرد.

زیاده خواهی و سوء مدیریت دلیل تاثیر افزایش قیمت سوخت بر کالاهای دیگر


نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی بر اینکه برخی معتقدند افزایش بی‌حد قیمت انرژی بر سایر کالاهای اساسی و تولید اثر تورمی خواهد داشت و چه فکری برای این موضوع شده گفت: این بهانه‌ای بیش برای افراد نیست. مشکل ما مدیریت عملیاتی، نظارتی و تولید است. چگونه است که قیمت سوخت در ترکیه ۵ برابر ایران است، اما کالای باکیفیت را با قیمتی مناسب وارد کشور می‌کنیم.

وی افزود: زیاده‌خواهی یک سری افراد در حوزه‌های مختلف به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند و من کاسب اگر سوار تاکسی شوم و ۵۰ تومان کرایه اضافی دهم، تلافی آن را در تمام کالاهایی که در طی روز می‌فروشم، در می‌آورم.

وی تصریح کرد: اگر یک بار برای همیشه اثر‌گذاری همه مولفه‌های قیمتی بر اساس افزایش قیمت‌ها بررسی کنیم آن وقت اجازه داده نمی‌شود که قیمت‌ها بی‌حد و حصر بالا رود.

تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها نیازی به مصوبه مجلس ندارد / دولت اراده کند شیوه جدید را اجرا می‌کند

نجفی در پاسخ به اینکه کارت انرژی اکنون در چه مرحله‌ای از سوی دولت قرار دارد، گفت: کارهای نرم‌افزاری آن آماده شده و خوشبختانه اجرای این کار نیازی به مصوبه مجلس ندارد، چون شیوه پرداخت یارانه نقدی تغییر می‌کند و دولت اگر بخواهد می‌تواند آن را اجرا کند.

وی تصریح کرد: تنها راه برونرفت دولت از تلههای انفجاری دولت دهم مانند مسکن مهر و پرداخت یارانه نقدی اجرای روشهای این چنینی است.