سر کلاف بدهی سوختی ایرلاین‌ها دست کیست؟

به گزارش افکارنیوز، در سال‌های اخیر شرکت‌های هواپیمایی داخلی علاوه بر چالش‌های بیرونی با گرفتاری‌های داخلی مواجه بوده‌اند که گل سرسبد آنها اختلاف با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص قیمت سوخت جت تحویلی بوده است.

این موضوع از اواخر سال ۸۹ به‌دنبال اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها حادتر شد، چراکه هر کدام از طرفین با استناد به مصوبه دولت و قانون مجلس تفسیرهای متفاوتی در خصوص قیمت سوخت داشتند.

شرکت‌های هواپیمایی معتقد بودند بر اساس مصوبه دولت قیمت سوخت تحویلی به آنها به ازای هر لیتر ۲۰۰ تومان است، این در حالی بود که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی قیمت سوخت را ۵۰۰ تومان بیشتر از رقم مورد نظر ایرلاین‌ها یعنی ۷۰۰ تومان برای هر لیتر محاسبه می‌کرد.

مسئله‌ای که باعثبروز اختلافات دامنه‌داری در چهار سال اخیر شده که هر از گاهی نیز رو به وخامت نهاده است، چه آن‌که دیماه سال ۹۱ سوخت‌رسانی به شماری از ایرلاین‌های بدهکار قطع شد.

یک سال پیش‌تر یعنی در پاییز سال ۹۰ رقم بدهی سوختی شرکت‌های هواپیمایی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اعلام شد. در آن زمان علیرضا ضیغمی، مدیر عامل وقت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مدعی شد کمر پالایشگاه‌های کشور به دلیل فروش سوخت نسیه به ایرلاین‌ها خم شده است.

علاوه بر اظهارات معاون سابق وزیر نفت، وزارت نفت از یک سری راهکار برای دریافت طلب میلیاردی از جمله اخطارهای مکرر در خصوص قطع سوخت‌رسانی، اعلام عمومی اسامی بدهکاران، تسقیط بدهی‌ها، خواهش و در نهایت پیگیری از طریق مراجع قضایی استفاده کرد. راهکارهایی که هیچ تاثیری در پرداخت بدهی سوختی ایرلاین‌ها نداشت و رقم طلب وزارت نفت از شرکت‌های هواپیمایی روندی صعودی در پیش گرفت تا آن‌که میزان بدهی ایرلاین‌ها از مرز ۱۲۰۰ میلیارد تومان عبور کرد.

در حالی تکلیف اختلاف بین ایرلاین‌ها و شرکت پخش همچنان پابرجاست که یکشنبه هفته جاری هیئت دولت با توجه به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مصوبه‌ای را برای اجرا، بلاغ کرد.
بر این اساس نرخ سوخت شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مسافربری به ازای هر لیتر برای پروازهای داخلی و خارجی ۵۰۰۰ ریال و شرکت‌های هواپیمایی ایرانی باربری به ازای هر لیتر برای پروازهای داخلی و خارجی بر اساس نرخ بین المللی تعیین شد.

*اختلاف حساب‌هایی با شرکت پخش داریم


دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با خوشبینی خاصی از مصوبه دولت در خصوص تعیین نرخ هواپیماهای مسافری یاد می‌کند.

حمیدرضا غوابش، اظهار کرد: با محاسبات ما قیمت سوخت از ۲۰۰ تومان به ۵۰۰ شده است، اما با این حال اختلاف حساب‌هایی با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی وجود دارد.

وی ادامه داد: این موضوع به دفتر حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری رفته است و آنها یک نظریه دراین‌باره اعلام کرده‌اند. سازمان هواپیمایی کشوری هم این قضیه را به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده است.

وی با تاکید بر این‌که این موضوع باید به‌صورت رسمی به شرکت‌ها اعلام شود، گفت: در این‌صورت ایرلاین‌ها بر اساس نظریه جدید با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تسویه‌حساب می‌کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این پرسش که نظریه جدید چه بوده است، گفت: ‌ بر اساس این نظریه قیمت سوخت تحویلی به ایرلاین‌ها رقمی بینابین است، به دلیل این‌که این رقم به‌صورت رسمی اعلام نشده مایل به بازگوی آن نیستم.

غوابش خاطرنشان کرد: بالاخره دفتر حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری نظر خود را درخصوص مغایرت‌های بخشنامه‌ها و مصوبه‌های دولت در بخش نرخ سوخت اعلام کرده است، علی‌رغم این‌که این نظریه نظر ما را هم تامین نمی‌کند اما در خصوص نظر دفتر حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری نظر موافقی داریم.

وی با تاکید بر این‌که انتظار داریم این نظر را شرکت پخش بپذیرد و به آن تکمین کند، گفت: ‌ نمی‌دانم کدام دستگاه دولتی این نظریه را ابلاغ می‌کند تا جنبه رسمی پیدا کند.

*ایرلاین‌ها بدهی سوختی را پرداخت نمی‌کنند

این در حالی است که داوود عربعلی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از ارجاع اختلاف سوختی این شرکت با ایرلاین‌ها داخلی دفتر حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری اظهار بی‌اطلاعی کرد.

وی گفت: بدهی ایرلاین‌ها همچنان به قوت خودش باقی است و متاسفانه هنوز هیچ اقدامی در این رابطه انجام نشده است.

وی افزود: در گذشته هم اعلام کردیم ایرلاین‌ها حتی نرخی را هم که خودشان قبول دارند در همان حد قیمت سوخت را پرداخت نکرده‌اند. مسئولان مربوطه پیگیر این قضیه هستند که به‌نوعی این طلب که متعلق به خزانه دولت است، وصول شود.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: برای آ‌نکه مردم با مشکلی مواجه نشوند سوخت ایرلاین‌ها را تامین می‌کنیم.

عربعلی با بیان اینکه موضوع وصول بدهیهای شرکتهای هواپیمایی به طرق مختلف پیگیری میشود از ارجاع اختلاف سختی شرکت پخش فرآوردههای نفتی با ایرلاینها به دفتر حقوقی نهاد ریاستجمهوری اظهار بیاطلاعی کرد و افزود: این موضوع را الان از شما میشنوم، چیزی در این زمینه نمیدانم.