نباید تصور کرد توافق با ایران حتمی است

به گزارش افکارنیوز، «مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دوشنبه شب بار دیگر تأکید کرد که نباید تصور شود توافق جامع هسته‌ای با ایران قریب‌الوقوع و حتمی است. وی با این حال تائید کرد که در مذاکرات پیشین پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته، اما هنوز راه زیادی تا توافق نهایی باقیست.

وی که در نشست خبری هفتگی وزارت خارجه آمریکا صحبت می‌کرد، در مورد گمانه‌زنی‌های مطرح‌شده مبنی بر پیشرفت بیش از ۵۰درصدی در مذاکرات جامع، گفت: «خوب، فکر می‌کنم همانی را بگوئم که مقامات ایالات متحده پیش از این هم گفته‌اند، اینکه نمی‌خواهم درصد اعلام کنم. ما هنوز حتی نوشتن پیش‌نویس را هم آغاز نکرده‌ایم. ما دیدارهای پرمحتوایی داشته‌ایم که در جریان آن‌ها به پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم.»

وی افزود: «اما چند نکته هست که فکر می‌کنم باید روشن کنم؛ اول اینکه تا زمانی به ۱۰۰ درصد نرسیده‌ایم، این مسئله اهمیتی ندارد، چراکه همانطور که در برنامه اقدام مشترک(بیانیه توافق ژنو) آمده، هیچ چیز مورد توافق نیست تا زمانی که بر سر همه‌چیز توافق شود.

بنابراین، ممکن است ما به ۹۵درصد برسیم، اما هنوز توافقی نداشته باشیم. به همین خاطر، ما واقعا بر روی رسیدن به ۱۰۰ درصد متمرکز شده‌ایم و این سه ماهی که پیش رو داریم، در برخی مواقع دشوار خواهد بود. در این مذاکرات بسیار دشوار، موضوعاتی بسیار پیچیده مطرح است. نمی‌خواهم کسی تصور کند که توافق حتمی است. ما پیشرفت کرده‌ایم، اما هنوز کارهای بیشتری پیش رو داریم.»

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱ + ۵(آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) از روز ۲۳ اردیبهشت در شهر وین آغاز می‌شود. طرفین پیش از این اعلام کرده‌اند که کار بر روی پیش‌نویس توافق جامع، که باید تا ۳ ماه آینده به دست آید، از این دور از مذاکرات آغاز می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از نشست دوشنبه شب گفت طرفین در دورهای قبلی مذاکرات جامع در مورد همه موضوعات صحبت کرده و نقاطی را که بر سر آن تفاهم داشته یا حداقل به نظر می‌رسد امکان پیشرفت در موردشان را دارند، شناسایی کرده‌اند. وی با بیان اینکه طرفین می‌توانند از این دور کار روی پیش‌نویس را آغاز کنند، گفت: «احساس می‌کنیم که می‌توانیم نوشتن پیش‌نویس را آغاز کنیم و همین طور احساس می‌کنیم که می‌شود این کار را تا ۲۹ تیر به انجام رساند. نمی‌دانیم که این کار انجام می‌شود یا نه، یا اینکه همه قادر به انجام این کار خواهیم بود یا نه، اما تصور می‌کنیم که ما می‌توانیم.»

طبق توافقی که روز سوم آذر در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، طرفین باید در فرصت ۶ ماههای که روز ۲۹ تیر به پایان میرسد، به توافقی جامع و بلندمدت دست یابند.