به گزارش افکارنیوز، جدیدترین تحلیل و گزارش وزارت کار درباره بیکاری حاکی از آن است که نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در فاصله ۲۵ سال ۶۵ تا ۹۰ به ۲.۵ برابر رسیده است. در حال حاضر نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی ۱۵.۳ درصد است که این نرخ در سال ۶۵ به میزان ۶.۲ درصد بود.

بر پایه این گزارش، در فاصله ۲۵ سال ۶۵ تا ۹۰ گروه مهندسی، تولید و ساخت و علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق دارای بیشترین تعداد بیکاران بوده است. از سویی نرخ بیکاری زنان دارای تحصیلات عالی در بیشتر رشته های تحصیلی افزایش نسبتا بالایی داشته است.

برخی حدود ۲ سال در جستجوی شغل هستند


در سال های ۶۵ و ۸۵ بیشترین تعداد بیکاران در گروه تحصیلی کاردانی بوده اند ولی در سال های ۷۵ و ۹۰ افراد دارای تحصیلات کارشناسی بیشترین تعداد بیکاران را تشکیل دادند. در حال حاضر بیش از ۳۴ درصد کل بیکاران ۱۹ ماه و بیشتر بیکار و در جستجوی کار هستند.

این وضعیت درباره زنان بدتر است به نحوی که ۴۷ درصد کل زنان جویای کار ۱۹ ماه و بیشتر بیکار و در جستجوی شغل هستند. پرس و جو از طریق دوستان و آشنایان مهم ترین روش جستجوی شغل در ایران است و ۳۷.۵ درصد کل بیکاران کشور از این طریق به دنبال کار می گردند.

پس از آن، ثبت نام و پیگیری از طریق کاریابی ها دومین روش پُرطرفدار جستجوی شغل محسوب می شود. یافتن شغل از طریق درج آگهی و یا مطالعه آگهی های استخدامی در روزنامه ها و مجلات و در نهایت تماس با کارفرما؛ از مهم ترین روش های جستجوی شغل در ایران است.

جمعیت زنان تحصیل کرده ۲۳ برابر شد


نکته حائز اهمیت درباره افزایش صعودی فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور این است که تعداد تحصیل کرده ها پس از انقلاب در ایران ۱۴ برابر شده که این میزان درباره مردان ۱۰ برابر و در بخش زنان ۲۳ برابر است. به بیان ساده تر تعداد زنانی که پس از انقلاب وارد دانشگاه ها شده و تحصیل کرده اند نسبت به دوره قبل از انقلاب، ۲۳ برابر شده است.

با وجود اینکه تعداد تحصیل کرده ها در اغلب گروه های تحصیلی دارای رشد چشمگیری است اما تعداد تحصیل کرده های گروه بهداشت و و رفاه از سال ۶۵ تا ۹۰ به ۱۷ برابر رسیده است.

حمید حاج اسماعیلی، با بیان اینکه در دهه ۶۰ کشور یک رشد جهشی جمعیت را تجربه کرده است گفت: بخشی از مسائل فعلی بازار کار به خاطر به دلیل همان جمعیتی است که امروز به بازار کار رسیده اند و متقاضی شغل هستند.

این کارشناس بازار کار اظهارداشت: همچنین در یکی دو دهه اخیر وضعیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها به چندین برابر رسید و تعداد فارغ التحصیلان رفته رفته زیاد شد. افزایش تحصیلات دانشگاهی باعثبالا رفتن تمایل به کار در جامعه از سوی زنان و مردان شده است.

گرایش شدید به مشاغل لوکس


حاج اسماعیلی با تاکید بر اینکه علاوه بر مردان، زنان نیز به این طرز فکر رسیدند که باید تخصص و مهارت کسب شده خود از طریق تحصیلات را به خدمت بگیرند و وارد بازار کار شوند افزود: در بحثبیکاری زنان مسئله این است که زنان شرایط جدیدی را در جامعه پیدا کرده اند و هر سال تعداد بیشتری از آنان وارد دانشگاه ها می شوند.

وی بیان داشت: امروز جامعه تغییر کرده و از حالت سنتی به سمت مدرن شدن در حال پیشرفت است. در کنار این تغییرات، زنان نیز دیگر سنتی فکر نمی کنند و می خواهند دانش خود را در جامعه به کار بگیرند.

نماینده کارگران در هیئت حل اختلاف با اشار به افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار در سال های گذشته گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد زنان سرپرست خانوار بیکار و جوان هستند.

به گفته حاج اسماعیلی، جستجوی شغل از طریق دوستان و آشنایان و یا به اصطلاح دنبال " پارتی بازی " رفتن خاص کشورهای جهان سوم است که باعثشده تا مکانیزم ها تغییر کند. همچنین اینکه گروه های از بیکاران بیش از ۱۹ ماه و نزدیک به ۲ سال در جستجوی شغل بانشد نیز نشان می دهد که تا چه حد بیکاری در کشور جدی و اوضاع بازار کار وخیم است.