فشار کاخ‌سفید برای افزایش تحریم روسیه

به گزارشافکارنیوز،روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، کاخ سفید به مدیران اجرایی برخی از بزرگترین شرکت‌های انرژی، مالی و صنعتی آمریکا اعمال فشار آورده است تا طرح حضور در نشست بین‌المللی اقتصادی در روسیه به میزبانی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه که قرار است این ماه برگزار شود را لغو کنند.

این اقدام کاخ سفید بخشی از تلاش‌های واشنگتن برای منزوی کردن مسکو به بهانه مداخله روسیه در تحولات و ناآرامی‌های اوکراین صورت گرفته است.

مدیران ارشد شرکت‌های بزرگی چون «آلکوئا»، «گلدمن ساکس»، «پپسی کو»، «مورگان استنلی»، «کونکو فیلیپس» و دیگر شرکت‌های چندملیتی که با روسیه ارتباط تجاری دارند، تحت کمپین فشرده لابی‌گری مشاوران اوباما از حضور در این کنفرانس انصراف داده‌اند و یا در نظر دارند که چنین اقدامی را صورت دهند.

تماس‌های تلفنی شخصی از سوی مقامات کاخ سفید و منشی‌های کابینه، مدیران اجرایی شرکت‌های بزرگ آمریکایی را در وضعیت فشرده‌ای قرار داده است زیرا تمایلی ندارند که از جانب دولت اوباما دار مشکل شوند اما در عین حال به این موضوع واقف هستند که پوتین در این نشست اقتصادی حضور دارد.

بسیاری از شرکت‌های آمریکایی که نگران هستند عدم حضور در این نشست اقتصادی موجب اخراج هزاران نفر از کارکنانشان در روسیه شود، تصمیم دارند مدیران پایین رتبه در مسکو یا اروپا را به این نشست که از ۲۲ تا ۲۴ ماه مه برگزار می‌شود، بفرستند.

نشست سنت پطرزبورگ به جدیدترین میدان مبارزه در رقابت‌های ژئوپولتیکی خواسته‌های اوباما و پوتین در خصوص موضوع اوکراین تبدیل شده است.

گرچه تحریم‌های اوباما علیه مسکو، از نظر قانونی، شرکت‌های آمریکایی را از اعزام نمایندگان به این نشست منع نمی‌کند اما مقامات دولت آمریکا به مدیران ارشد شرکت‌های آمریکایی گفته‌اند که مشارکت در این نشست اقتصادی ابزار تبلیغاتی برای پوتین محسوب می‌شود.

آمریکا و همپیمانانش، روسیه را متهم کردهاند که در ناآرامیهای اوکراین دست دارد اما مسکو ضمن رد این ادعاها تأکید دارد که به دنبال دامن زدن به خشونتها در شرق اوکراین نیست.