از شلوغی نمایشگاه تا شایعه آمدن خاتمی

به گزارش افکارنیوز، روز دوشنبه ششمین روز برپایی نمایشگاه کتاب تهران بود که آن را می‌توان شلوغ‌ترین روز نمایشگاه نامید. بازدیدکنندگان بسیاری خصوصا در بعدازظهر برای بازدید و خرید کتاب به نمایشگاه کتاب آمده بودند. همین موضوع سبب شده بود تا هوای شبستان گرم باشد، اما حضور بازدیدکنندگان بسیار و خرید آنها از غرفه ناشران مختلف سبب شده بود که ناشران از این موضوع نارضایتی نداشته باشند.

در این روز همایون امیرزاده رییس هیات رسیدگی به تخلفات ناشران از صدور آرایی برای ۲۲ ناشر متخلف خبر داد که شامل دو ناشر در بخش بین‌الملل و ۲۰ ناشر در بخش عمومی می‌شد.

او همچنین از جمع‌آوری ۱۲ عنوان کتاب از نمایشگاه کتاب خبر داد که به گفته او شامل کتاب‌های بدون مجوز‌، اعلام وصول‌نشده و کتاب‌های قبل از سال ۸۷ می‌شد.

روز دوشنبه گروه‌های دانش‌آموزی زیادی هم برای بازدید از نمایشگاه آمده بودند که متاسفانه بازدید آنها تنها به بازدید از بخش کتاب‌های آموزشی نمایشگاه منحصر می‌شد و کمتر از بخش عمومی بازدید می‌کردند.

در فضای باز نمایشگاه اداره آب و فاضلاب غرفه‌ای دارد که دو عروسک به شکل قطره آب بچه‌ها را با صرفه‌جویی در مصرف آب تشویق می‌کند. همین دو قطره باعثتوجه بسیاری از مخاطبان می‌شوند و بچه‌ها هم با این دو قطره سرگرم می‌شوند.

در روز ششم نمایشگاه بازدیدهایی هم از سوی مسئولان از نمایشگاه شد. احمد مسجدجامعی ‌رییس شورای شهر تهران یکی از این بازدید کنندگان که از همسایگان نمایشگاه کتاب تشکر کرد که به دلیل برگزاری نمایشگاه زندگی معمولی‌شان مختل می‌شود.

او همچنین ابراز امیدواری کرد نمایشگاه کتاب تا سال آینده به شهر آفتاب منتقل شود.

روز دوشنبه محمود واعظی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات هم از نمایشگاه کتاب بازدید کرد. قرار بود نشستی هم با حضور علی جنتی وزیر ارشاد و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در سرای اهل قلم برگزار شود که ظریف و جنتی به نمایشگاه کتاب نیامدند.

در این روز نشستی خبری هم از سوی نجفعلی میرزایی مدیرعامل خانه کتاب برگزار شد. او با انتقاد از شکل برگزاری نمایشگاه کتاب‌، نمایشگاه را مانند یک فروشگاه بزرگ خواند که اگرچه بازدید کنندگان بسیار دارد اما در فرهنگ‌سازی برای مطالعه تاثیر چندانی نداشته است.

شایعه آمدن حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی رییس‌جمهور پیشین کشورمان به نمایشگاه کتاب تهران از دیگر خبرهای این روز بود که البته تأیید نشد.

نمایشگاه کتاب تهران تا ۲۰ اردیبهشتماه در مصلای تهران در حال برگزاری است.