شش برند فرش ایران در مرکز مالکیت معنوی جهان

به گزارش افکارنیوز، ˈمحمدباقر آقاعلیخانیˈ روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار افزود: مدیریت ثبت مالکیت معنوی در مجموعه مرکز ملی فرش ایران ایجاد شده و اقدامات لازم در این زمینه در دست انجام است.

وی افزود: با ثبت برند فرش ایران، درپی محدود کردن رقبای خود هستیم و اکثر نقش های مورد استفاده در بافت فرش سایر کشورها به طرح های کشور ما بستگی دارد.

آقاعلیخانی گفت: فرش دستباف ایرانی به عنوان سرمایه ملی کشور، هنری اصیل، بومی، اشتغالزا و درآمدزا است؛ این هنر ارزشمند به معرفی نیاز دارد، به همین دلیل باید به سمتی حرکت کنیم تا از شهرت و برند فرش ایران در بازارهای داخلی و خارجی به نحو احسن استفاده شود و برند فرش ایرانی به عنوان سرلوحه و محور تبلیغات محصولات مد نظر قرار گیرد.

وی فرش دستباف را کالای پیشتاز بازار دنیا خواند و گفت: مدیریت بازار فرش دستباف دنیا در اختیار جمهوری اسلامی ایران است.

رییس مرکز ملی فرش با اشاره به جایگاه صنعت فرش در اقتصاد ایران بر توجه جدی به توسعه و ارتقای کمی و کیفی این صنعت تاکید کرد و افزود: اثر تحریم ها بر صادرات فرش ایران به عنوان کار هنری قوی، بسیار ضعیف است زیرا فرش ایران با خانواده های جهان عجین شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب، اولین گام موثر در حوزه برنامه ریزی، هدفگذاری بر روی فرش دستباف ایرانی به عنوان اساسی ترین و اولین کالای غیرنفتی کشور با ارزش افزوده ۸۰ درصدی است که نگاه خاص مسوولان را به این حوزه می طلبد.

رییس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: فرش ایران به ۷۰ کشور دنیا صادر می شود که سهم کشورهای آسیایی از مجموع صادرات، ۴۵ درصد و کشورهای اروپایی ۴۳ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: صادرات فرش ایران در سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به اینکه با اعمال تحریم ها برخی بازارها دچار مشکل شدند، افزود: اقداماتی برای ایجاد بازارهای صادراتی جدید انجام شده و صادرات به چین به عنوان بازار جدید فرش ایران انجام و در برزیل نیز آغاز شده است و در کشورهایی از جمله آفریقای جنوبی و ویتنام هم مطالعاتی در دست انجام است.

رییس مرکز ملی فرش ایران از هند، پاکستان، نپال، افغانستان و چین به عنوان مهمترین رقبای فرش ایران در بازارهای جهانی نام برد.

وی با اشاره به اینکه هشت میلیون نفر، شامل ۱۰ درصد جمعیت کشور در عرصه صنعت فرش مشارکت دارند، خاطرنشان کرد: با توجه به استعداد فوق العاده هنرمندان صنعت فرش ایران در حوزه های طراحی و بافت فرش، سهم بافنده از تولید فرش باید افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل خروج بافنده های فرش از این صنعت و هنر، درآمد پایین آنها است، تاکید کرد: معتقدیم ۵۰ درصد درآمد حاصل از فرش باید به بافنده ها اختصاص یابد.