برای افزایش جمعیت مسکن جوانان را فراهم کنید

به گزارش افکارنیوز، سوال ملی حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه امروز صبح مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

حاجی‌دلیگانی از وزیر راه و شهرسازی علت توقف اجرای طرح مسکن مهر را پرسیده بود و این موضوع در کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار گرفته و امروز گزراش این کمیسیون به مجلس، در دستور کار قرار گرفت.

وی طی سخنانی در تشریح سوال خود گفت: نمایندگان مجلس دو وظیفه اساسی قانونگذاری و نظارت را برعهده دارند و سوگند یاد کردند که همه وظایف خود از جمله وظیفه نظارتی را به درستی انجام دهند بنابر این ما در راستای وظایف نمایندگی باید از حقوق ملت دفاع کنیم و بر عملکرد وزارتخانه‌ها نظارت داشته باشد.

وی ادامه داد: تمام نمایندگان مجلس وقتی به حوزه‌های انتخابیه می‌روند با مراجعه کنندگانی مواجه می‌شوند که از گرانی اجاره مسکن شکایت دارند و منتظر تحویل مسکن‌های مهرشان هستند بنابر این، این مراجعات نشان از عدم مدیریت کافی بر ادامه ساخت مسکن مهر دارد. البته درست است که من از طرف مردم استان اصفهان حرف می‌زنم اما این نکته مربوط به همه شهرهای ایران است.

نماینده مردم شاهین‌شهر با بیان اینکه هیچ کس نباید در این مملکت از داشتن خانه محروم باشد، گفت: بر دولت اسلامی است که برای این مسئله مهم چاره بیندیشد همچنین مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود فرمودند که ده‌ها هزار خانه و مسکن ساخته شد و در اختیار مردم قرار گرفت که اینها طلیعه دهه پیشرفت و عدالت است همچنین در قانون اساسی به از بین رفتن هر نوع محرومیت از جمله مسکن تاکید شده است اما علی‌رغم همه این تاکیدات مطرح شده و سخنان رئیس جمهور در مورد مسکن، باز هم شاهد یک تفاوت‌های دیدگاهی در بیانات وزیر مسکن و اعضای هیئت دولت هستیم.

حاجی با اشاره به سخنان آخوندنی در مورد مسکن مهر خاطرنشان کرد: شما در پایان یکی از جلسات هیئت دولت در گفت‌وگو با یک خبرگزاری گفتید که این خانه‌سازی‌ها در ظاهر به نفع مردم است اما در واقع گرفتار کردن دولت‌های آینده است همچنین در جای دیگری گفته بودید که مسکن مهر طرح چندان جالبی نبود که ادامه یابد و باید متوقف شود. یک بار هم گفتید که به دلیل ساخت مسکن مهر، بانک مسکن به طور صددرصد ورشکسته شده در حالی که وزیر اقتصاد می‌گوید مسکن مهر، بانک مسکن را سودآورتر کرده است.

وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ‌ در این هشت ماه که مسئولیت وزارت راه ون شهرسازی را برعهده داشتید، در مورد مسکن مهر چه کردید؟ چرا هنوز مردم از نبود مسکن و بالا رفتن نرخ رهن و اجاره رنج می‌برند؟ ۸ ماه است که وزیر است چه طرحی برای مسکن مردم دارید؟ خودتان باید به پروژه‌های مسکن مهر سر بزنید و ببینید که چه مقدار از پروژه‌ها پیشرفت داشته و چه مدیریتی بر آنها حاکم است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس خاطرنشان کرد: ‌دولت از مسکن مهر دو نوع مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرد و عددی که از مردم بابت این موضوع گرفته می‌شود، بالای ۵ میلیون تومان است بنابراین این ادعا که مسکن مهر باعثکاهش درآمدها شده درست نیست.

حاجی با اشاره به مشکلات مسکن مهر گفت: اکنون از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر تنها حدود ۴۰۰ هزار واحد و آن هم بالای ۸۰ درصد احداثشده است و این در حالی است که هر ساله هزاران جوان ازدواج می‌کنند و باید فکری به حال مسکن این جوانان کرد.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: آیا می‌توان به مردم گفت که ازدیاد نسل داشته باشند و در حالی که هنوز وضعیت مسکن آنها مناسب نیست که جوانان بخواهند ازدواج کنند، بنابراین اگر به موضوع مسکن جوانان پرداخته نشود، معلوم نیست سیاست‌های افزایش جمعیت چه سرنوشتی خواهد داشت. بنابر این وزارت راه وشهرسازی باید هر چه زودتر در جهت اتمام پروژه‌های مسکن مهر اقدام کند.

در ادامه این جلسه، حسینعلی حاجی‌دلیگانی اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر در مورد سوال خود قانع شده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز پس از قانع شدن این نماینده مجلس گفت: مسکن مهر موضوع مهم و پروژه سنگینی است که در کل کشور پراکندگی دارد و باید همه ابعاد آن مدنظر قرار گرفته و مشکلات مردم حل شود که انشاءالله وزیر راه و شهرسازی این موضوع را پیگیری میکند.