وزیر نفت: شر تحریم را از سر مردم کم می کنیم

به گزارش افکارنیوز، وزیر نفت در افتتاحیه این نمایشگاه با تاکید بر این‌که صنعت نفت ایران ثابت کرده است در سخت‌ترین شرایط و جاده‌های سنگلاخی به راه خود ادامه می دهد، تاکید کرد: عقل سلیم حکم می‌کند انسان در مسیر ساخت و بدون مانع به راه خود ادامه دهد و به همین منظور شر تحریم را از سر مردم کم خواهیم کرد.

او با تاکید بر برنامه‌های توسعه‌ای صنعت نفت گفت: تمام برنامه‌های در نظر گرفته شده از سوی دولت یازدهم با احتساب این است که شرایط تحریم ادامه داشته باشد و این گونه نیست که برخی معتقدند ما برنامه هایمان را برای پس از تحریم آماده کرده‌ایم اما عقل حکم می‌کند به دنبال برطرف کردن تحریم ها باشیم تا در مسیری هموار برنامه‌های خود را پیاده کنیم.

وی با تاکید بر عزم جدی این وزارتخانه برای شفاف شدن معاملات و مناقصات نفتی گفت: به عنوان وزیر نفت تضمین می‌کنیم هر کس شرافتمندانه وارد عرصه شود از او حمایت می‌کنم و با شفاف کردن عرصه رقابت به دنبال برچیدن بساط رانت خواری در صنعت نفت هستیم.

وزیر نفت در ادامه وعده‌هایی برای صنعت نفت داد وبا اشاره به وضعیت ساخت مجتمع‌های پارس جنوبی اظهار کرد: ۱۷ فاز دیگر از مجموع مجتمع‌های در دست احداثپارس جنوبی تا ۳.۵ دیگر تمام می‌شود و هفت فاز از این طرح تا دو سال بعد تمام خواهد شد.

وی با بیان این‌که فعالیت‌هایی در بخش حفاری و درون چاهی، اتصالات و خدمات جنبی در حال انجام است، گفت: ما ایرانی‌ها می‌توانیم بزرگ‌ترین کارها را انجام دهیم، چرا که تا چهار سال آینده نزدیک به یک میلیون بشکه نفت در میادین مشترک تولید خواهیم کرد.

زنگنه با اشاره به واحد‌های ال. ان. جی که حجم عظیمی کارها برای تولید را انجام می‌دهند، گفت: تاکید دارم برای کارهای پخش نیاز به خرید‌های متمرکز داریم.

وی افزود: تا پایان سال نیز هشت پالایشگاه با تولید ۱۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در کشور به بخش خصوصی واقعی واگذار می‌شود و امیدواریم این پالایش به گونه‌ای باشد تا همه تولیدات میعانات گازی بیش از یک میلیون بشکه شود.

وزیر نفت با بیان این‌که چه بخش خصوصی و چه بخش پیمانکاری نیازمند سرمایه‌گذاری است، گفت: این واحد‌ها به قسمت‌های کوچک تقسیم شده تا همه بخش‌های خصوصی بتوانند با دریافت وام از صندوق توسعه در این زمینه فعالیت کنند.

به گفته وی زمینه‌ دیگر ایجاد واحد‌های ال. ان. جی که ظرفیت آنها از ۵۰ هزار بشکه تا ۳۰۰ هزار بشکه در سال خواهد بود، فراهم شده است.

زنگنه با تاکید بر اینکه ظرفیت ایجاد واحد‌های ال. ان. جی با دو هدف وجود بخش خصوصی و تضمین خرید محصولات ایجاد شده است.

وزیر نفت با اشاره به میزان تولید میعانات گازی توسط واحد‌های ال. ان. جی گفت: به دنبال تامین سوخت و رساندن میعانات گازی به شهرها و روستاهای کوچک هستیم.

زنگنه با اشاره به روش کسب و کار برای بنزین و گاز طبیعی گفت: در ابتدا هدف تبدیل گاز طبیعی به ال. ان جی، سپس تامین حمل‌ونقل ال. ان. جی و در آخر ذخیره‌سازی ال. ان. جی است.

وزیر نفت افزود: هزینه‌ ذخیره‌سازی بیش از تولید ال. ان. جی است با فراهم شدن تامین ال. ان. جی اشتغال زیادی در این مناطق ایجاد می‌شود.

زنگنه با بیان این‌که امسال طرح بهینه‌سازی مصرف سوخت به مجلس ارائه شد، افزود: انتظار داریم بند «ق» که در تبصره قانون بوده امسال تا سقف ۱۰۰ میلیارد دلار برای بهینه‌سازی مصرف سوخت صرف شود که در حال حاضر مجوز این تبصره گرفته شده است، اما نیازمند سرمایه‌گذاری و تامین هزینه‌ها از سوی بخش درآمد‌هاست.

وی افزود: میزان مصرف گاز در طول سال بین هزار تا ۱۲۰۰ مترمکعب است که در برخی موارد در زمستان نیز مصرف افزایش می‌یابد، اما اگر دولت بتواند با مردم همکاری کرده و بخاری‌های با مصرف بهینه عرضه کند می‌توان تا حداقل ۶۰۰ مترمکعب گاز در هر سال صرفه‌جویی کرد.

زنگنه تصریح کرد: ارائه‌ این بخاری‌ها به مردم به گونه‌ای خواهد بود که بخاری‌های حداقل ۳۰۰ هزار تومانی با مبلغ ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به مردم ارائه شود.

وزیر نفت نتیجه‌ این امر را کاهش مصرف گاز طبیعی و کم‌شدن هزینه میزان گاز برای پرداخت هزینه سوخت عنوان کرد.

وی افزود: تمام ناتوان حمل‌ونقل کشور می‌توانند در چارچوب این بهینه‌سازی عمل کنند و حمل‌ونقل عمومی و شهری باید برای مصرف سوخت اصلاح شود.

زنگنه تاکید کرد: در حال حاضر ۱۰ میلیون مترمکعب نفت مایع صرف گرمایش شهرهای کشور می‌شود و منتظریم پیشنهاداتی از سوی مسوولان به وزارت نفت برسد.

وزیر نفت با اشاره به چاه‌های نمک‌زدایی در کشور نیز گفت: با اقدامات صورت گرفته امیدواریم به زودی از شر تحریم‌ها نجات یابیم چرا که در سخت‌ترین شرایط نشان دادیم اهل کارکردن هستیم وضعیت این چاه‌ها نیز به خوبی انجام می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه هرچه شرایط برای فعالیت کشور بهتر باشد سرعت کار نیز بیشتر می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر نیاز به تعداد زیادی حفر چاه داریم که این وضعیت در خشکی مناسب است، اما در دریا نیز رو به افزایش است.

زنگنه گفت: در حال حاضر کارهای بزرگی در بخش حفاری در حال انجام است که اخیرا یکی از شرکت‌های چینی که به‌طور جدی کار نمی‌کرد کنار گذاشته شد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه برای حفر چاه‌ها نیاز به پول نداریم، بلکه می‌خواهیم کسانی باشند که کار کنند، ‌ گفت: تا شش ماه آینده ۳۰ دکل به این مکان‌ها برده می‌شود تا بتوانیم به تولید و اتکای خود دست یابیم.

زنگنه با اشاره به طرح‌های متعدد برای پتروشیمی‌ها نیز گفت: بخشی از این طرح‌ها با منابع صندوق ذخیره انجام می‌شود که از منابع فاینانس بین‌المللی ساماندهی می‌شود هم‌چنین یکی از واحد‌های جدید پتروشیمی که در حال تبدیل به گاز طبیعی به پروپلین است در حال فعالیت است.

وزیر نفت گفت: اکثر واحد‌های پتروشیمی محصولات خود را به خارج از کشور صادر می‌کنند بنابراین محل آنها در بنادر است، اما این محصولات نیاز داخلی و مصرف داخلی دارد بنابراین می‌تواند در خود شهرها ایجاد شود. هم‌چنین این کارخانجات می‌توانند تا سقف ۳۰ تا ۴۰ هزار شغل ایجاد کند.

وی تاکید کرد: ساختار جدیدی برای قرار‌داد‌های نفتی در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم مشکلات گذشته را برطرف کنیم.

زنگنه تاکید کرد: همه با هم می‌توانیم پیشران این صنعت بزرگ باشیم و هم‌چنین راه‌های پیشرفت صنعت نفت و انرژی که چه در بورس و چه در راه‌های دیگر توسعه یابد.

در ادامه وزیر نفت تاکید کرد: از کسانی که به تولید داخلی و فروش نفت کمک میکنند حمایت میکنم اما از کسانی که به رانتخواری دامن میزنند هیچ حمایتی نمیکنم.