به گزارش افکارنیوز، گاهی توصیه های ناکامل از سوی دیگران برای شما امکانات و موقعیت هایی پیش می آورد که قبلاً آنها را در نظر نگرفته بودید.

۱. یک دسته از شغل هایی را شناسایی کنید که با علایق شما منطبق هستند.

چطور می توانید علایق خود را برای شغل جدید بررسی کنید؟ با کمی جستجو از اینکه بسیاری از شغل ها با کارهایی که شما دوست دارید انجام دهید منطبق هستند متعجب خواهید شد.

ابزارهای آنلاینی وجود دارند که شما را از یک پروسه خودیابی می گذرانند و با پرسش ها و ارزیابی های شخصیتی به شما می گویند که کدام شغل ها برای شما مناسبند، همچینن به شما کمک می کنند تا ببینید که در این شغل ها چه چیزی برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است و شما از انجام چه کارهایی لذت می برید و در کدام کارها موفق می شوید.

می توانید در مورد شغل های خاص تحقیق کنید. اگر چند شغل خاص را برای خودتان در نظر گرفته اید در اینترنت می توانید اطلاعات زیادی در مورد آنها کسب کنید و برای مثال توضیحاتی در مورد آن شغل و الزامات آن و همچنین میزان حقوق و مزایای آن و رشد آن در آینده بخوانید. این به شما کمک می کند تا اولویت های عملی خود را تعیین کنید: رشته و زمینه کاری شما چقدر پایدار است؟ آیا با میزان ریسک آن مشکلی ندارید؟ آیا میزان حقوق آن برای شما قابل قبول است؟ مسیر رفت و آمد به محل کار چطور است؟ آیا این شغل جدید بر خانواده شما اثر می گذارد؟

از دوستان و اطرافیان اطلاعات و حمایت بگیرید. با آنکه بیشتر اطلاعات شما از تحقیقات و پرسش ها و جستجوهای آنلاین بدست می آیند، ولی هیچ چیز جای اطلاعاتی که از افراد آن رشته می گیرید را نمی گیرد. صحبت کردن با کسی که در این زمینه فعالیت می کند، به شما حسی واقعی از نوع کاری که می خواهید انجام دهید می دهد.

بدین ترتیب ارتباطاتی ایجاد می کنید که شما را با حوزه کاری جدید ربط می دهند و به شما کمک می کنند تا شغل و آینده کاری خوبی برای خودتان بسازید. آیا نزدیک شدن به دیگران به این منظور شما را می ترساند؟ نباید اینطور باشد.

شبکه سازی و مصاحبه های اطلاعاتی مهارت هایی مهم هستند که شغل و حرفه شما را به میزان زیادی پیش می برند و موجب ترقی بیشتر شما می شوند.

همچنین می توانید مشاوره کاری انجام دهید و یا با یک کارشناس کاریابی مشورت کنید، به خصوص اگر می خواهید تغییر بزرگی در حرفه خود صورت دهید. گاهی توصیه های ناکامل از سوی دیگران برای شما امکانات و موقعیت هایی پیش می آورد که قبلاً آنها را در نظر نگرفته بودید.

۲. مهارت ها و نقاط قوت خود را ارزیابی کنید.

وقتی ایده کلی مسیر حرفه ای خود را پیدا کردید، زمانی را به فکر کردن در مورد مهارت هایی که دارید و مهارت هایی که نیاز دارید اختصاص دهید.

یادتان باشد که شما از صفر شروع نمی کنید و خودتان نیز مهارت هایی دارید. این مهارت ها " مهارت های انتقال پذیر " نامیده می شوند و می توانید آنها را در هر زمینه ای بکار بگیرید.

بعضی از نمونه های آن عبارتند از:

• تجربه مدیریت و رهبری

• ارتباطات(کتبی و شفاهی)

• برنامه ریزی پژوهشی

• صحبت های عمومی

• حل مشکل و میانجی گری

• مدیریت زمان بطور مؤثر

• سواد کامپیوتری

• تسلط بر زبان خارجی

راهنمایی هایی برای مهارت های کاری انتقال پذیر

• خودتان را به تجربه هایی که فقط در کار دارید محدود نکنید.

وقتی در مورد مهارت هایتان فکر می کنید، انواع و اقسام فعالیت ها از جمله سرگرمی ها و علایق و تجربیات زندگی را در آنها دخیل کنید. برای مثال، حتی اگر تجربه برنامه ریزی مدیریت رسمی ندارید، باشگاه کتابخوانی راه انداخته اید و کارهایی از این قبیل کرده اید، در واقع این مهارت ها را عملی کرده اید.

• دستاوردهایی که ممکن است مناسب باشند را فهرست کنید.

نگران گذاشتن این مهارت ها در رزومه خود نباشید. شما فقط می خواهید درباره مهارت هایی که دارید فکر کنید. آگاه بودن از مهارت هایی که در گذشته آنها را رشد داده اید، به شما اعتماد به نفس زیادی می دهد.

• با دوستان معتمد، همکاران و مربیان خود توفان مغزی راه بیندازید.

آنها می توانند به شما کمک کنند تا مهارت های انتقال پذیری که نادیده گرفته اید را شناسایی کنند و به شما کمک کنند تا این مهارت ها را در آینده بهتر بیان کنید.

• مهارت های انتقال پذیر بیشتری را کشف کنید.

از تست های آنلاین استفاده کنید.

۳. تجربیات خود را بیشتر کنید.

اگر حرفه منتخب شما به مهارت ها و تجربیاتی نیاز دارد که شما ندارید، ناامید نشوید. راه های زیادی برای بدست آوردن مهارت های لازم وجود دارد. در حالیکه در حال یادگیری هستید، فرصت آن را دارید که بفهمید آیا واقعاً از حرفه انتخابی خود لذت می برید یا خیر و می توانید ارتباطاتی بسازید که شما را به سوی شغل رویایی تان می رسانند.

بدست آوردن مهارت های کاری:

• از موقعیت فعلی خود بهره ببرید.

به دنبال آموزش ها و فرصت های کاری برای انجام پروژه ها باشید تا مهارت های جدیدی بدست آورید. پرس و جو کنید که آیا کارفرمایتان هزینه های آموزش شما را می پردازد یا خیر.

• منابع را در محل شناسایی کنید.

در مورد رشته ها و کلاس هایی که در محل زندگی شما ارائه می شوند تحقیق کنید. کالج ها یا کتابخانه ها اغلب فرصت هایی با هزینه های کم به مردم ارائه می دهند که مهارت هایی همچون کامپیوتر، حسابداری پایه یا نحوه شروع کسب و کار را آموزش می دهند.

• به عنوان کارآموز داوطلب شوید و کار کنید.

بعضی از مهارت های کاری از طریق داوطلب شدن و انجام کارآموزی بدست می آیند. این مزیت در تماس بودن با افراد در حوزه موردنظر را فراهم می کند.

• کلاس بروید.

بعضی از رشته ها به مهارت و آموزش خاصی نیاز دارند و باید نوعی مدرک و گواهینامه برای انجام آن کار داشته باشید. بسیاری از رشته ها، دوره های فشرده دارند و می توانید از آنها استفاده کنید.

۴. کسب و کار خودتان را شروع کنید.

اگر از رفت و آمد طولانی مدت به محل کار خسته شده اید یا سر و کله زدن با رئیس تان دیگر تحمل ناپذیر شده است، به این فکر کنید که چگونه می توانید کسب و کار خودتان را راه بیندازید.

بر اساس تخصصی که شما دارید، بعضی از شرکت ها ترجیح می دهند با فروشندگان خارجی کار کنند. با این وجود، بسیار مهم است که وظیفه خود را انجام دهید و واقعیت های مالکیت یک کسب و کار را قبل از شیرجه رفتن داخل آن درک کنید.

• باید به ایده کاری خود متعهد باشید و به آن علاقه داشته باشید.

زیرا قرار است مدت زمانی طولانی را برای شروع و راه اندازی این کسب و کار بگذرانید و مدتی طول می کشد تا کسب و کارتان ثمر بدهد.

• تحقیق و پژوهش اهمیت کلیدی دارد.

زمانی را به تجزیه و تحلیل رشته و زمینه موردعلاقه خود اختصاص دهید. به خصوص اگر قرار است که کسب و کار آنلاین راه بیندازید، قرار است منابع رشته و زمینه کاری شما از کجا تأمین شوند؟ پلان و نقشه شما برای این کار چیست و سرمایه گذاران بالقوه شما کدامند؟

• برای شروع نباید انتظار درآمد زیاد داشته باشید و انتظارات شما باید محدود باشند.

به خصوص در ماه های اول شما در حال ساختن پایه و پی کسب و کارتان هستید و ممکن است هزینه های زیادی بر شما تحمیل شود که در ابتدا برایتان سودی نداشته باشد. حتماً باید پلان و برنامه ریزی و نقشه داشته باشید تا این مدت را با موفقیت پشت سر بگذارید.

نکات نهایی برای افرادی که به دنبال تغییر شغل هستند

• شتاب را کنار بگذارید و با یک دست دو هندوانه برندارید.

تغییر شغل یک شبه رخ نمی دهد و تغییر موفقیت آمیز شغل زمان و انرژی می برد و ممکن است زود خسته و دلزده شوید. باید تعهد و انگیزه خود را حفظ کنید. اهداف بزرگ را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید و سعی کنید هر روز به یکی از آنها نایل شوید و همین شتاب را حفظ کنید.

• بخاطر ناراحتی و شاد نبودن در شغل فعلی، با عجله به سوی شغل دیگری نروید.

اگر استرس دارید و در شغل فعلی خود ناراحت هستید و یا بیکار هستید و حس می کنید فشار زیادی روی شما هست و باید فوراً شغل تان را عوض کنید، بیشتر فکر کنید و به خودتان زمان بدهید. اگر به اندازه کافی تحقیق و پژوهش نکنید، ممکن است در موقعیتی بدتر از موقعیت قبلی گیر کنید و از چاله به چاه بیفتید.

• به تدریج خودتان را به شغل جدید تطبیق دهید.

زمانی را به شبکه سازی، داوطلب شدن و حتی کار پاره وقت اختصاص دهید تا قبل از تعهد کامل به شغل جدید، کاملاً آماده شوید. این فاز گذار و انتقال فاز راحتی نیست، ولی اگر زمان داشته باشید، مطمئناً راه درست را پیدا می کنید و تغییرات لازم و ضروری را قبل از کار تمام وقت در رشته و زمینه جدید صورت می دهید.

• مراقب خودتان باشید.

شاید آنقدر مشغول تغییر شغل شوید که زمانی برای خوابیدن و غذا خوردن نداشته باشید. ولی مدیریت استرس، درست غذا خوردن و خواب کافی و ورزش و بودن در کنار عزیزان به شما قدرت و نیروی کافی برای تغییرات بزرگ در زندگی را می دهد.