افشای ایمیلهای " ظریف " برای واسطه رابطه با آمریکا
گروه بین الملل -

روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی به روابط مردان تهران و واشنگتن پرداخته است.

به گزارشافکارنیوز؛ روزنامه الشرق الاوسط نوشت: تریتا پارسی، بنیانگذار و رئیس فعلی شورای ملی ایرانیان آمریکا(نایاک)، یکی از مردانی است که واسطه رابطه های تهران واشنگتن بوده است. دوستی او و جواد ظریف از یک دهه پیش آغاز شده است. او در دهه پیش متهم شد هماهنگ کننده جلسات متعدد بین نمایندگان هر دو حزب کنگره با مسئولان ایرانی بوده و از طریق ایمیل با محمدجواد ظریف ارتباط داشته است.

ایمیل ها نشان داد که ظریف و پارسی برای اولین بار در مارس ۲۰۰۶ با یکدیگر ملاقات داشتند و ظریف پرونده «معامله بزرگ» را دراختیار تریتا پارسی می گذارد؛ اسنادی که در طی آن مسئولان ایرانی در خلال جنگ عراق در سال ۲۰۰۳، پیشنهاداتی را به مسئولان واشنگتن ارائه می کنند که در نهایت از سوی مسولان واشنگتن رد می شود.

از پست های الکترونیک تریتا پارسی اینگونه برآمد که او در سال ۲۰۰۶ در طی شش ماه با صرف هزینه ای بالغ بر صدها هزار دلار و دعوت از ۱۰ تا ۱۵تن از کارشناسان خبره در مورد ایران، پروژه ای را آغاز کرده بود و نام «پروژه مذاکره با ایران» را بر آن گذاشته بود.

درهمان زمان، فلنت لورت، که کتابی را پیرامون زندگینامه بشار اسد نوشته است، در مصاحبه ای با لی اسمیت مدعی شد که مقامات آمریکایی دوبار به تهران سفر کرده اند بدون آنکه ویزا دریافت کنند.

در ماه دسامبر نیز چند روز قبلا از نشست شورای خلیج فارس در مورد سوریه در کویت، با طرح ادعای تهدید ایران در منطقه، چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا برای تامین امنیت خلیج فارس، از مذاکرات پنهانی و اشکارای کشورش با ایران خبر داده است. در آن جلسه اندرو بارازیلیتی، مدیر المانیتور و باربارا اسلوین، محقق شورای آتلانتیک که بازدیدهای منظمی را از ایران داشته است، چاک هیگل را همراهی می کردند.

مدتی بعد، اسلاوین آشکارا می نویسد که واشنگتن به دنبال یافتن منافع واقعی خود و جایگزین کردن اتحاد با ایران به جای اتحاد با ریاض است. درهمین حال، بارازیلیتی نیز می نویسد که واشنگتن حل و فصل مسئله سوریه را به بدون قید و شرط باید به ایران بسپارد.

در واشنگتن نیز لابی ایرانی همچنان به فعالیت های خود ادامه می داد و خواستار لغو تمامی تحریم های ایران بدون هیچ پیش شرطی شد و توانست دوستانی را در بین مقامات آمریکایی و نمایندگان کنگره دست و پا کند.

در همان زمان لابی آیپاک در تلاش بود تا با استفاده از حامیان خود، به تحریم ها علیه ایران شدت بخشد. این درحالی بود که لابی اسرائیلی قدرت مطلق نمایندگان کنگره را دردست داشت و تنها مجلس سنا بود که در اختیار نمایندگان دموکرات قرار داشت که می توانست مانع تصویب تحریم های جدید علیه ایران شود. بنابراین این لابی توانست ۵۹امضا را برای تحریم ایران به رهبری هری رید جمع آوری کند.

در آنسوی ماجرا لابی ایرانی برای جلوگیری از وضع تحریم های جدید تلاش می کرد و سرانجام نیز اوباما از وضع تحریم ها حمایتی نکرد. پارسی در مقاله ای در هافینگتون پست با عنوان «توهم شکست ناپذیری آیپاک» به کاهش تاثیر لابی اسرائیل در آمریکا اشاره کرد.

پارسی در آن مقاله یادآور شد که آیپاک دوبار شکست خورد. بار اول رهبری نظامی آمریکا در تصمیم برای اقدام نظامی علیه سوریه و بار دوم در برابر ایران.