پرز: مخفیانه با عباس به توافق رسیدم

به گزارشافکارنیوز،خبرگزاری فرانسه اظهار کرد: «شیمون پرز» روز سه‌شنبه گفت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در سال ۲۰۱۱ مانع اجرای توافقی شده که به صورت مخفیانه با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان، به دست آمده بود.

رئیس رژیم‌صهیونیستی که با کانال ۲ تلویزیون اسرائیل گفت‌وگو می‌کرد، گفت در آن سال چند دور مذاکرات محرمانه میان وی و عباس در اردن صورت گرفته و طرفین به پیش‌نویس توافق رسیده بودند. به گفته پرز، آن پیش‌نویس توسط کابینه نتانیاهو رد شده و آن مذاکرات نهایتا ناکام مانده است.

وی در این مورد گفت: «ما در مورد همه موضوعات پیش رفته بودیم و توافق آماده بود. نتانیاهو به من گفت که چند روزی دست نگه دارم، شاید «تونی بلر»(نخست‌وزیر اسبق انگلیس و نماینده کمیته صلح خاورمیانه) پیشنهاد بهتری بگیرد. روزها گذشت و هیچ پیشنهاد بهتری ارائه نشد.»

این اولین بار نیست که اخباری از مذاکرات محرمانه پرز و عباس منتشر می‌شود. عباس در اوت ۲۰۱۱ نیز در نشستی که با اعضای جنبش فتح داشت، گفته بود که ۴ بار با پرز دیدار کرده است. عباس در آن زمان گفته بود که اسرائیلی‌ها توافق را بر هم زده‌اند.

پرز ۲ ماه پیش نیز تصاویری را از چهره گریمشده خود در سفر به اردن برای مذاکره با عباس، منتشر کرد. اظهارات روز سهشنبه پرز در حالی مطرح شد که مذاکرات سازش از چند هفته قبل در پی توافق میان حماس و فتح برای تشکیل دولت فراگیر، تعلیق شد. این مذاکرات قرار بود تا روز ۹ اردیبهشت به نتیجه نهایی برسد، اما طرفین بعد از ۹ ماه مذاکره، حتی در مورد تمدید مذاکرات نیز به توافق نرسیدند.