دومین جلسه رسیدگی به واژگونی اتوبوس شرکت واحد

به گزارشافکارنیوز،چهل و یکمین جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل و شورای شهر تهران مبنی بر شفاف سازی و پیگیری صانحه واژگونی اتوبوس اسکانیا(شرکت واحد - بخش خصوصی) با حضوراعضای شورا، مسئولین پلیس راهور، مسئولین کارخانه عقاب افشان، شرکت استاندارد و مسئولین وزارت کشور برگزار شد.

*دنیامالی: پیش از شناسایی مقصر به دنبال جلوگیری از چنین حوادثی هستیم


بر اساس این گزارش؛ ابتدای جلسه احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل و شورای شهر گفت: تاکید می کنم وقوع چنین حادثه ای بسیار دردناک و قابل تامل است اما پیش از این که به دنبال یافتن مقصر ماجرا باشیم به دنبال جلوگیری از وقوع چنین حوادثی در آینده هستیم، و از تمامی مدعوین جلسه میخواهم با صبر و حوصله پاسخگوی سئوالات باشند تا کارشناسان کمیسیون به دور از فضایی احساسی تنها به دنبال یافتن راهکاری برای به صفر رساندن چنین حوادثی باشند.

*بیات: عدم وجود " مرکز آزمون جاده ای " باعثمی شود دست به دامن شرکت های خارجی شویم

بیات مدیرکل اداره استاندارد تهران در ادامه جلسه گزارشی پیرامون بحثاستاندارد اتوبوس های اسکانیا و تولید آن در ایران ارائه کرد و گفت: شاید مهمترین موضوعی که باید به آن اشاره کنیم مسئله عدم وجود «مرکز آزمون جاده ای» برای وسایل نقلیه شهری و برون شهری است.
بیات در ادامه بیان داشت؛ به همین جهت است که متاسفانه همواره دست به دامن شرکت های خارجی می شویم و امیدوارم در آینده ای نزدیک شاهد افتتاح چنین مرکزی در داخل کشور و برای کلانشهری های بزرگ باشیم.
مدیرکل استاندارد تهران تصریح کرد؛ گزارشی درباره نوع صندلی، شیشه و وسایل جانبی اتوبوس در حال تهیه است که در جلسه هفته آینده کمیسیون توسط وی ارائه خواهد شد.

هراتی: علیرغم عدم رعایت سرعت مطمئنه توسط راننده اتوبوس، بسیاری از قطعات اتوبوس با معیارهای اسکانیا مطابقت ندارد


هراتی عضو هیات علمی دانشگاه و مشاور رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه گزارشی که توسط هیات علمی دانشگاه درخصوص اتوبوس های اسکانیا و حادثه واژگونی اتوبوس آزادگان تهیه و تدوین شده بود را ارائه و گفت: این اولین باری نیست که پای اتوبوس های اسکانیا در چنین حوادثی باز شده است و متاسفانه علیرغم عدم رعایت سرعت مطمئنه توسط راننده اتوبوس، بسیاری از قطعات اتوبوس همچون قطر شیشه اتوبوس در ساخت و تولید دقت نشده است و با معیارهایی که توسط خود شرکت اسکانیا اعلام شده مطابقت ندارد.

*سرهنگ حسینی: از همه شهروندان تهرانی عذرخواهی می کنم / چند نفر از داخل اتوبوس به بیرون پرتاب شده اند


سرهنگ تیمور حسینی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه جلسه با عذرخواهی از تمامی شهروندان تهرانی و همچنین نمایندگان اهالی پایتخت در شورای شهر گفت: بنده به نوبه خود از وقوع چنین حادثه ای ناراحت هستم و از تمامی نمایندگان محترم شورا و اهالی پایتخت عذرخواهی می کنم، شاید در این قضیه دوستان و همکاران بنده نیز کوتاهی کرده باشند و پلیس راهور به هیچ عنوان دوست ندارد از زیر بار چنین حادثه ای شانه خالی کند.

سرهنگ حسینی ادامه داد: باید دقت کنیم چند نفر از داخل اتوبوس به بیرون پرتاب شده اند و این موضوع تا حدود زیادی نگران است، نمونه مشابه چنین اتفاقی درباره یک اتوبوس بنز که هم اکنون دقیقا در یک توقفگاه در کنار همین اتوبوس اسکانیا ضبط شده است را مورد بررسی قرار دادم و متوجه شدم که خوشبختانه خون از بینی هیچ یک از مسافران نیامده که نشان از استحکام و مسایل استاندارد در این اتوبوس دارد.

سئوال چمران و آباد از مسئولین شرکت عقاب افشان


" معصومه آباد " و همچنین " مهدی چمران " از اعضای شورای شهر تهران به طور جداگانه سئوالاتی را درباره میزان خسارات و همچنین تغییر در طراحی اتوبوس های اسکانیا از مسئولین شرکت عقاب افشان پرسیدند که پاسخ مسئولین شرکت عقاب افشان در نوع خود جالب بود.

مدیرعامل این شرکت در پاسخ به سئوالات آقای چمران و خانم آباد گفت: متاسفانه به شکل ناجوانمردانه ای این روزها شرکت اسکانیا مورد حمله قرار گرفته است که کمی به دور از انصاف است اما باید دقت کنید ما همچون سایر رقبایمان به دنبال مهندسی معکوس در طراحی اتوبوس ها نیستیم و برای کاری که انجام می دهیم تمامی تاییدیه های لازم را اخذ کرده‌ایم. بدنه اتوبوس‌های ما نسبت به نمونه اصلی کمی تغییرات دارد که این هم بنا به عوامل طبیعی و جغرافیایی ایران است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دنیامالی مبنی بر این که تا به حال چه تعداد از این اتوبوس ها توسط شرکت عقاب افشان تولید شده است، گفت: ما بالغ بر ۱۰ هزار نفر پرسنل داریم و تا به امروز موفق به تولید ۷ هزار اتوبوس اسکانیا در مدل های مختلف شده ایم.
چمران خطاب به مدیرعامل اسکانیا درباره تغییر طراحی این اتوبوس ها پرسید: آیا بعد از تغییر طراحی استانداردها نیز تغییر و مجوزهای لازمه اخذ شده است؟

اکبری راد در پاسخ به سئوال چمران تاکید کرد: ما تعاریف خاص خودمان را داریم و باید توجه کنید که ما اتوبوس شهری می سازیم و تمامی تغییرات علاوه بر این که تاییدیه های لازم اسکانیا را دارند بلکه تاییدیه های لازم استاندارد را نیز کسب کرده اند.

سئوال نظارتی جدیدی از مسئولین شرکت عقاب افشان


عباس جدیدی معاون نظارت شورای شهر تهران خطاب به مسئولین شرکت اسکانیا گفت: در حضور کارشناسان خبره وارد مسایل تخصصی حوزه حمل و نقل نخواهم شد اما از نگاه نظارتی خودم سئوالی دارم و به طور جدی می خواهم بدانم آیا این اتوبوس ها بعد از تغییر در طراحی مورد تایید اسکانیا قرار گرفته اند و در این باره سند و مدرکی وجود دارد؟

مدیران شرکت عقاب افشان اما تاکید داشتند که تمامی مجوزهای لازمه در این زمینه وجود دارد و در جلسه هفته آینده مجوزها را به کمیسیون ارائه خواهند کرد.


سنندجی؛ نمی توان منکر اشتباه راننده و عدم سرعت مطمئنه شد اما اتوبوس ها به لحاظ ایمنی و استاندارد با مشکل مواجه هستند.

پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به این موضوع که هنوز ۲۵۰ اتوبوس اسکانیا در خطوط اتوبوسرانی تهران وجود دارد گفت: از مدتها قبل یعنی سال ۸۶ با اسکانیا مکاتباتی درباره عدم ایمنی شیشه ها و صندلی اسکانیا با مسئولین شرکت داشته ایم و آخرین اتوبوس هایی که از این شرکت دریافت کرده ایم مربوط به سال ۸۹ می شود.

مدیرعامل اتوبوسرانی تهران خاطرنشان کرد: من نمی خواهم منکر اشتباه راننده و عدم سرعت مطمئنه شوم اما همچنان اعتقاد دارم که اتوبوس مربوطه به لحاظ ایمنی و استاندارد با مشکلاتی مواجه هستند.

در هر نقطه ای از دنیا معیارهای استاندارد متفاوت است


بیات مدیرکل استاندارد استان تهران در ادامه این جلسه گفت؛ تمامی صحبت هایی که مطرح می شود یک پیش فرض هستند و ما به دنبال مشخص شدن تمامی زوایای این صانحه هستیم اما در این بین برخی موضوعات وجود دارد که به آنها اشاره نشد. موضوعاتی نظیر این که آیا اتوبوس ها به توپوگراف نیاز دارند یا خیر؟ به هر حال ما در حال حاظر به صحت این موضوع که اتوبوس چه قدر سرعت داشته است نیاز داریم. جی پی اس می گوید ۵۰ کیلومتر بر ساعت اما شنیده های دیگری هم وجود دارد که می گوید ۱۲۰ کیلومتر در ساعت! ما باید تمامی این موضوعات را مورد بررسی قرار دهیم.

مدیرکل استاندارد استان تهران ادامه داد: خوشبختانه با دستور مقامات قضایی و همکاری سرهنگ حسینی، امکان بررسی تمامی قطعات اتوبوس در آزمایشگاه وجود دارد و می توان برای تمامی پیش فرض هایی که مطرح شد، دلیلی درست و براساس آزمایش های دقیق بیان کرد.

با تصمیم اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل مقرر شد تمامی آزمایش ها در ۳ آزمایشگاه متفاوت انجام شود تا نتیجه ای دقیق به کمیسیون ارائه شود.

اکبری راد: از شرکت عقاب افشان بازدید کنید


مدیرعامل شرکت عقاب افشان در بخشی از جلسه خطاب به اعضای شورای شهر خواستار بازدید آنها از شرکت عقاب افشان شد و گفت: ما دوست نداریم از کار خودمان تعریف کنیم اما برای این که تصمیم گیری ها براساس شنیده ها نباشد بنده از نمایندگان شهروندان پایتخت در شورای شهر درخواست می کنم سری به شرکت عقاب افشان بزنند و از نزدیک شاهد کاری که ما در این شرکت می کنیم باشید.

درخواست مدیرعامل عقاب افشان با موافقت رئیس کمیسیون همراه شد و دنیامالی خطاب به حاضرین در جلسه گفت: برای آنکه گزارشی دقیق در صحن ارائه کنیم قطعا تمامی قسمت های این حادثه به طور دقیق مورد بررسی قرار می گیرد و امکان بازدید از عقاب افشان نیز وجود دارد.

همه چیز به جلسه سوم کشیده شد…


مقرر شد در جلسه بعدی کمیسیون روز یکشنبه هفته آینده با همکاری سرهنگ حسینی و کسب مجوزهای مربوطه از طریق مراجع قضایی، علاوه بر استخارج سرعت و اطلاعات مربوط به اتوبوس از طریق(ECU) یا همان کامپیوتر خودروی اسکانیا، اطلاعات مربوط جنس صندلی، نوع شیشه اتوبوس، جانمایی دستگیره های لوله ای و همچنین جانمایی صندلی های اتوبوس توسط شرکت استاندارد مورد بررسی قرار بگیرد.

شایان ذکر است؛ در دومین جلسه تخصصی برای رسیدگی به صانحه واژگونی اتوبوس که منجر به فوت ۸ شهروند تهرانی شد، سرهنگ حسینی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، هراتی عضو هیات علمی دانشگاه و مشاور رئیس پلیس راهور ناجا، بیات مدیرکل استاندارد تهران، خجسته مشاور رئیس سازکمان شهرداری ها در حوزه حمل و نقل، زمام مدیرکل بازرسی سازمان شهرداری های وزارت کشور، هادی اکبری راد رئیس هیات مدیره عقاب افشان، عباس اکبری راد مدیرعامل شرکت عقاب افشان و نوروزی مدیر خدمات پس از فروش شرکت عقاب افشان در کنار احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل، اقبال شاکری ، ابوالفضل قناعتی و اسماعیل دوستی از اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل و همچنین مهدی چمران، معصومه آباد، رحمت الله حافظی، عباس جدیدی و علی صابری از دیگر اعضای شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه ۳ ساعته حضور داشتند.