میزان بنزین وارداتی چقدر است؟

به گزارش افکارنیوز، عباس کاظمی، در خصوص نوزدهمین نمایشگاه صنعت نفت گفت: نمایشگاه نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی، محل تلاقی پیمانکاران، مهندسان و مشاوران سازندگان و تجار داخلی و خارجی است و در این نمایشگاه مسولان وظایف خود را به خوبی ایفا کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در این نمایشگاه با توجه به فضای جدی که در بحثتوسعه دیپلماسی انرژی مطرح است باید از این ظرفیت‌ها به نحو قابل قبول استفاده شود. عمدتا در پروژه‌های تعریف شده در بخش پالایش و پخش باید افزایش کیفیت افزایش را در دستور کار قرار دهیم تا مطابقت با استانداردهای روز دنیا باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در خصوص بنزین تولیدی کشور افزود: هم اکنون بین ۶۱.۵ تا ۶۳ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شود که ۷ میلیون لیتر کمبود بنزین داریم و ما مجبور هستیم این کمبود را از منابع خارج از پالایشگاه تامین کنیم. قبل از این بنزین از واحدهای پتروشیمی تامین می شد که این بنزین تولیدی مستقیما به بازار داخل منتقل نمی شد بلکه بعد از امتزاج و اصلاح وارد چرخه بازار می شد. چون بنزین تولید پتروشیمی ها ارماتیک داشت و ترجیح می دادیم بخاطر افزایش کیفیت و مسایل زیست محیطی و تعهدی که به مردم داده بودیم کیفیت بنزین را کنترل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فقط پالایشگاه شازند اراک بنزین یورو ۴ تولید می کند و دیگر پروژه های تولید بنزین با استاندارد یورو ۴ در حال تکمیل است. هم اکنون بنزین تولیدی اراک در کرج، تهران و اراک توزیع می شود که بنزن این بنزین تولیدی زیر یک درصد، آرماتیک ۳۰درصد، گوگرد کمتر از ۳۰PPM و اکتان ۹۱.۵ درصد است که بهترین بنزین کشور محسوب می شود.

کاظمی با اشاره به اینکه اصلاح کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه تبریز در دستور کار بوده به طوری که واحد بنزن سازی این پالایشگاه در مدار سرویس قرار گرفته است اظهار داشت: بنزن موجود آن کمتر از یک درصد است. همچنین پروژه بنزین سازی اصفهان در مهرماه سالجاری و پالایشگاه بندرعباس در بهمن ماه امسال در مدار سرویس قرار می گیرد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراوردههای نفتی ایران، با اشاره به اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم اکنون از پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی برخوردار است گفت: امیدواریم فاز نخست این پالایشگاه در سال ۹۴ در مدار قرار گیرد و کل این پالایشگاه در سال ۹۵ به بهره برداری خواهد رسید که با بهره برداری از آن کشور از واردات بنزین بی نیاز خواهد شد و مازاد بنزین تولیدی پالایشگاه آبادان و بندرعباس به خارج صادر می شود.