برنامه‌های ویژه صندوق ذخیره فرهنگیان

به گزارشافکارنیوز،شهاب‌الدین غندالی با حضور ضمن بازدید از این خبرگزاری با تشریح برنامه‌های صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان در راستای ارایه خدمات بهتر و بیشتر به فرهنگیان کشور به دنبال اطلاع‌رسانی شفاف است، چرا که معتقدیم هرچه ظرفیت این صندوق بهتر معرفی شود در روند کاری اعضا بسیار اثربخش بوده و تاثیر مثبتی دارد.

وی افزود: ‌ صندوق ذخیره فرهنگیان یک موسسه اقتصادی تقریبا بخش خصوصی است و فعالیت خود را از طریق حق عضویت معلمان و معادل کسر از حقوق آنها توسط دولت اداره می کند، به این صورت که ماهیانه تا ۵ درصد از حقوق و مزایای فرهنگیان کسر و معادل آن را نیز دولت به حساب اعضا در صندوق واریز می‌ کند و با استفاده از این آورده فعالیت‌های اقتصادی ادامه یافته و به دنبال ایفای نقش اقتصادی در زندگی فرهنگیان است.


وی با بیان اینکه هدف اصلی صندوق ذخیره فرهنگیان کاهش بخشی از دغدغه‌های معیشتی فرهنگیان است اظهار کرد: براساس قانون تا ۵ درصد از حقوق و مزایای فرهنگیان عضو صندوق ماهانه قابل کسر است که به حساب صندوق واریز می‌شود که این رقم در سال‌های مختلف متفاوت بوده و در حال حاضر «حق مشاغل» معلم کسر می‌شود که در مقایسه با حقوق و مزایایی که دریافت می‌کند این رقم ۱.۲۸ درصد حقوق است که دولت نیز متعهد است به میزانی که عضو از حقوق خود واریز می‌کند به حساب صندوق پول واریز کند اما نکته در این است که چون رقم واریزی فرهنگیان عضو در صندوق رقم پایینی است به تبع آن رقم واریزی دولت نیز میزان قابل‌توجهی نیست که این امر به ضرر صندوق تمام می‌شود.

غندالی با اشاره به عضویت ۷۶۰ هزار فرهنگی کشور در صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار کرد: درصددیم بتوانیم درگام اول این رقم را افزایش داده و درصد کسر از حقوق را تا ۵ درصد برسانیم هرچند که در حال حاضر از «حق شاغل» فرهنگیان میانگین ۱۵ هزار تومان کسر می‌شود، اما چنانچه این رقم را به ۳۰ هزار تومان برسانیم معادل همین میزان را نیز دولت به حساب اعضا واریز خواهد کرد که در این راستا در حال رایزنی با وزارت آموزش و پرورش هستیم تا بخشنامه‌ای جدید براین اساس صادر شود، چرا که درنظرسنجی‌ها نیز اعضا موافقت خود را جهت کسر از «حق شغل» اعلام کرده اند.

غندالی با تاکید بر اینکه میزان افزایش مبلغ کسر از حق شغل در گام بعدی منوط به رضایت اعضا است گفت: ‌ اگر ۵ درصد از حق شغل و شاغل کسر شود میانگین پرداختی هر عضو بیش از ۴۰ هزار تومان در ماه خواهد شد که طبق قانون دولت نیز موظف به واریز معادل این مبلغ به حساب اعضاست و درنتیجه شاهد ثروت‌آفرینی و سودآوری بیشتر برای اعضای صندوق خواهیم بود.

بدهی ۳۰۰ میلیاردی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان


وی با اشاره به بدهی ۳۰۰ میلیاردی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در بودجه سال ۹۳ این بدهی دیده شده و مقرر شده از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی این بدهی به صندوق پرداخت شود که اقدامات آن انجام شده است.

«فرهنگ» طرحی برای کاهش دغدغه‌های معیشتی فرهنگیان شاغل


مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: طبق اساسنامه پس از بازنشستگی اعضا ظرف مدت یک ماه سود سهام به حساب فرهنگیان واریز می‌شود البته این فرآیند باعثشده افراد تصور کنند که صندوق پس از بازنشستگی برای فرهنگیان کارایی دارد که برای حل این مشکل اساسنامه صندوق را بازنگری کردیم.

وی ادامه داد: براساس مقررات اساسنامه جدید مقرر شد صندوق به گونه‌ای فعالیت داشته باشد که فرهنگیان بازنشسته اجبارا از عضویت صندوق خارج نشوند و در صورت تمایل عضویت آنها ادامه داشته باشد.

غندالی تصریح کرد: ‌ هدف از این اصلاح اساسنامه کاهش بخشی از دغدغه‌های معیشتی فرهنگیان شاغل به ویژه در حوزه سبد خرید خانوار و بیمه و سایر مسایل بوده است که در این راستا طرح‌هایی برای اجرا آماده شده است و طرح فرهنگ یکی از این برنامه‌های صندوق است.

عرضه کالاهای اساسی با ۲۶ درصد تخفیف


وی گفت: در فروشگاه‌هایی که صندوق ذخیره مشخص کرده کالاهای اساسی تا ۲۶.۵ درصد از تخفیف برخوردار است که در آینده این رقم تخفیف تا بیش از ۳۰ درصد قابل افزایش است چرا که دلال‌ها حذف شده و تولیدکننده به صورت مستقیم کالای خود را در این فروشگاه‌ها عرضه می‌کند که این روند نه تنها برای تولیدکننده مقرون به صرفه است، کلیه قدرت خرید فرهنگیان را نیز با تخفیف افزایش می‌دهد.

تجمیع بیمه‌ها در بیمه معلم


مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان درخصوص تجمیع بیمه‌ها در بیمه معلم نیز گفت: ‌ در حال رایزنی با آموزش و پرورش برای اجرای این طرح هستیم و با توجه به اینکه در حال حاضر آموزش و پرورش خود متولی بیمه تکمیلی فرهنگیان است و با بیمه ایران قرارداد همکاری دارد، اما چنانچه بیمه معلم که وابسته به صندوق ذخیره است بتواند به صورت یک بیمه توانمند ایفای نقش کند تمام بیمه‌های آموزش و پرورش تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه صندوق ذخیره در تلاش است تا تمام بیمه‌های آموزش و پرورش در قالب بیمه معلم ارایه شود خاطرنشان کرد: مقرر شده در ۳ تا ۴ استان بیمه معلم به صورت پایلوت بیمه معلمان را اجرایی کند. باید اعتماد آموزش و پرورش را به این مساله جلب کنیم چرا که وزیر آموزش و پرورش نیز معتقد است تمام برنامه‌های خدماتی فرهنگیان صندوق ذخیره ساماندهی شود.

غندالی ادامه داد: درآمد حاصل از شرکت‌های بیمه معلم نیز به خود فرهنگیان بازخواهد گشت هرچند که برای امسال این برنامه نهایی نمی‌شود اما درصدد هستیم تا موافقت آموزش و پرورش را گرفته و برای سال‌های آینده آن را اجرایی کنیم.

واریز سود سالیانه صندوق به حساب اعضا از ماه جاری


وی درخصوص آخرین واریزی سود سالیانه صندوق به حساب اعضا گفت: شهریور ماه، سال مالی صندوق ذخیره فرهنگیان است که تا ۳۱ شهریورماه سال ۹۲ مبلغ ۹۵۰ میلیاردتومان سود شناسایی شده است که از این ماه به حساب اعضا واریز خواهد شد. رقم‌های سود واریزی بین ۸۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان متغییر است، اما میانگین سود پرداختی به هریک از اعضا حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

احتساب سود سهم مالکانه تا مهرماه


مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: یکی از برنامه‌های صندوق برای افزایش سود سهامداران صندوق احتساب سود «سهم مالکانه» است. علاوه بر سودهای سالانه معتقدیم املاک و مستغلات صندوق نیز باید تبدیل به ریال شده و ارزش افزوده آن به عنوان سود بین اعضا تقسیم شود، لذا در حال محاسبه هستیم که سهم مالکانه هر فرد به تناسب سنوات عضویتش به وی پرداخت شود.

وی با اشاره به تشکیل تیم کارشناسی برای تعیین سود سهم مالکانه گفت: تا مهرماه این طرح نیز اجرایی می‌شود و وضعیت املاک و دارایی‌های صندوق به ریال تبدیل شده و سود آن به درستی بین اعضا توزیع و به حساب آنها واریز خواهد شد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان درخصوص سود قابل برداشت و غیرقابل پرداخت این صندوق نیز گفت: معتقدم اگر سودآوری صندوق از مرز قابل قبول عبور کرد یک سود غیرقابل برداشت و یک سود قابل برداشت تعریف شود که نقدینگی صندوق در اثر برداشت‌های متوالی کاهش پیدا نکند.

حدود ۶ هزار میلیارد تومان، دارایی صندوق ذخیره فرهنگیان


به گفته غندالی، در حال حاضر دارایی دفتری ثبت شده صندوق ذخیره فرهنگیان ۴۵۰۰ میلیارد تومان است و برآورد می‌شود دارایی واقعی صندوق حدود ۶ هزار میلیارد تومان باشد که این برآورد طبق برداشت اولیه کارشناسان است، اما هنوز به رقم دقیق نرسیدیم و کارشناسان دارایی‌های بورسی و غیربورسی صندوق را در دست بررسی دارند.

جزییات نحوه استفاده از کارت متوازن


مدیرعامل صندوق ذخیره درخصوص علت اجرایی نشدن «کارت متوازن» که پیش از این صدور این کارت‌ها را در هفته معلم وعده داده بودند گفت‌: این طرح نیز یکی از برنامه‌های جدید صندوق در راستای ارایه خدمات به معلمان است که فرهنگیان به نسبت استفاده کمتر از بیمه، داشتن تعاملات بانکی با بانک سرمایه و استفاده از بیمه معلم امتیاز و کارت اعتباری دریافت می‌کنند که می‌توانند پس از ۵۰ روز مبلغ آن را به صندوق بازگردانند و در این مدت هیچ سودی به مبلغ هزینه شده تعلق نمی‌گیرد، اما پس از ۵۰ روز در صورت عدم بازپرداخت، سود ۲۱ درصدی به آن تعلق خواهد گرفت.

وی ادامه داد: طبق امتیازی که فرهنگیان دارند مبلغ شارژ کارت متفاوت خواهد بود و می‌توانند از این خدمت ارایه شده استفاده کنند. که البته به دلیل مشکلات نرم‌افزاری بانکی اجرای آن در هفته معلم انجام نشده که در تلاش هستیم به محض آماده شدن زیرساخت‌ها، کارت‌ها را صادر کنیم؛ البته در مرحله اول کارت متوازن برای همه فرهنگیان صادر می‌شود اما در مرحله دوم امتیاز آنها محاسبه خواهد شد.

عضویت ۷۶۰ هزار فرهنگی در صندوق ذخیره


وی با اشاره به عضویت ۷۶۰ هزار فرهنگی در صندوق ذخیره اظهار کرد: در تلاش هستیم عضویت معلمان را به صددرصد برسانیم و در اساسنامه نیز عضویت بازنشستگان فرهنگی نیز لحاظ شده که با استقبال خوبی برخوردار شده است و چنانچه پوشش صندوق به صد درصد فرهنگیان برسد قطعا تسهیلات جدیدی تعریف خواهیم کرد.

برنامه‌ریزی برای ارایه وام و خرید خودروی لیزینگی


غندالی از ارایه طرح‌های لیزینگ در کنار طرح‌های فرهنگی و متوازن خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی صورت گرفته در صندوق برای ارایه وام و خرید خودروی لیزینگی طی ۵ سال بر همه اعضا است. مبلغ این تسهیلات از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان و با سود ۱۵ درصد است. تاکنون ۱۷۰ هزار خودرو برای اعضا تامین کرده است که به دنبال افزایش این ظرفیت‌ تا شهریور ماه به ۳۰ هزار دستگاه خودرو هستیم و تا پایان سال مالی رقم ۵۰ هزار خودرو پیش‌بینی شده است.

به گفته غندالی، تمام خودروهای مونتاژ شده و ساخت داخل به جز گروه خودروسازی بهمن شامل لیزینگ صندوق ذخیره می‌شود این در حالیست که امسال شیوه واگذاری لیزینگ خودرو تغییر یافته و به جای قرعه‌کشی، براساس سنوات، عضویت و موجودی، امتیاز اعضای متقاضی خودرو امتیازبندی شده و طبق امتیاز به آنها وام خودرو تعلق خواهد گرفت.

رایزنی برای لیزینگ لوازم صوتی و تصویری


مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان خاطرنشان کرد: در بخش لوازم منزل در حال رایزنی کردن برای لیزینگ لوازم صوتی و تصویری هستیم و اخیرا با برندهای خارجی رایزنی‌هایی صورت گرفته است تا با قیمت مناسب از طریق لیزینگ این کالاها نیز به فرهنگیان عضو صندوق ارایه شود که امیدواریم تا قبل از مهر این برنامه نیز عملیاتی شود.

وی درخصوص اینکه آیا صندوق برنامه و تسهیلات " سفر " برای فرهنگیان از طریق صندوق ارایه می‌دهد یا خیر؟ نیز پاسخ داد: ‌ در این حوزه تسهیلات خاصی ارایه نمی‌شود و شرکت زاگرس که وابسته به صندوق است در حال تقویت است تا تورهای داخلی و خارجی را برای فرهنگیان تعریف کند که درصدی تخفیف برای فرهنگیان متقاضی ارایه می‌دهد.

گفتنی است؛ فرهنگیان متقاضی عضویت در صندوق ذخیره فرهنگیان میتوانند به نشانی اینترنتی www.tifco.co مراجعه کرده و اطلاعات بیشتری نسبت به خدمات این صندوق دریافت کنند.