وام ۳۵ میلیونی مسکن یک نفر را هم خانه دار نکرد

به گزارش افکارنیوز، تامین خانه وخانه‌دار شدنخانوارها همیشه از اهمیت خاصی در جامعه برخوردار بوده و به عقیده مسئولان تامین این نیاز، عمده مشکلات ازدواج جوانان را می‌کاهد و در این راستا بانک مسکن از دی ماه پارسال پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی برای خرید خانه از سوی زوج‌های جوان را برای اولین بار اعلام کرد و وام ۲۰ میلیونی خرید خانه برای دیگر افراد جامعه را به ۳۵ میلیون تومان افزایش داد.

اما با توجه به قیمت‌های موجود دربازار مسکنبه ویژه در کلان‌شهرها این میزان وام تاثیر چندانی برای خانه‌دار شدن افراد نداشته و نتوانسته قدرت خرید خوبی برای متقاضیان ایجاد کند. از سوی دیگر هزینه خرید اوراق بانک مسکن از طریق فرابورس مبلغ چشمگیری از این مبالغ وام را به خود اختصاص می دهد و عملا وام حدود ۳۰ میلیون تومانی و ۴۳ میلیون تومانی را برای متقاضیان تامین می‌کند.

سود این تسهیلات نیز نسبت به سود وام‌های قبلی مسکن بیشتر شده و به ۱۵ درصد رسیده است. همچنین وام‌گیرندگان باید طی ۱۲ سال وام خود با تسویه کنند که با احتساب نرخ سود سالانه ۱۵ درصد، دریافت‌کنندگان وام ۳۵ میلیون تومانی باید با بازپرداخت به روش ساده بیش از ۷۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بپردازند.

حال این سوال مطرح است که آیا ۳۰ میلیون وام چند درصد از مبلغ خرید یک واحد مسکونی را تامین می‌کند و آیا با توجه به بازپرداخت ۱۵ درصدی این مبلغ وام، آیا زوج‌های جوان و متقاضیان مسکن که تاکنون مستاجر بوده‌اند و با قرض‌ و وام‌های دیگر موفق به خرید خانه شده‌اند آیا قادر هستند قسط‌ های سنگین این وام را بپردازند؟

به گفته مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی این مبلغ وام تنها ۱۲ درصد از هزینه خرید یک واحد مسکونی را تامین می‌کند و قابل قبول نیست.

دیگر کارشناسان مسکن نیز بر این باوند که وام بانکی خرید خانه آنقدر ناچیز است که با توجه به افزایش قیمت مسکن تاثیری در افزایش قدرت خرید‌اران ندارد. از سوی دیگر برای افرادی که بازپرداخت وام ها برایشان بسیار سخت است و جزو دهک‌های پایین جامعه محسوب می‌شوند کمکی نبوده است چون این وام‌ها با بهره‌های بسیار بالا محاسبه می‌شوند.

پیگیری‌های خبرنگار از چندین شعب اصلی بانک مسکن در شهر تهران نشان‌دهنده این است که پس از اعلام بانک مسکن مبنی بر افزایش مبلغ وام خرید خانه، تقاضا برای گرفتن این وام افزایش چشمگیری نداشته چراکه به نظر می‌رسد مردم به ویژه جوانان قادر به بازپرداخت این وام‌ها نیستند.

همچنین بررسی‌های آماری از زمان اعلام افزایش وام مسکن نشان می‌دهد که میزان خرید و فروش و حجم معاملات خانه در کشور نسبت به زمان مشابه در سال گذشته کاهش داشته به طوری که این روند با شروع سال جدید و امید بازگشت رونق به بازار مسکن هم با افزایش چشمگیری رو برو نبوده است.

چراکه با قیمتهای موجود خریداران برای خرید یک واحد آپارتمان در جنوب شهر تهران با احتساب دریافت وام ۳۵ میلیون تومانی باید ۱۰۰ میلیون تومان هم آورده شخصی داشته باشند.