چین، ژاپن و هند شرکای جدید روس‌ها

به گزارش افکارنیوز، راشاتودی اعلام کرد: در حالی که هیچ نشانه ای از برداشتن تحریم های علیه روسیه توسط غرب و صرف نظر آنها از فشار بر اقتصاد روسیه دیده نمی شود، مقامات روس در حال بررسی گزینه هایی برای جایگزین کردن شرکای غربی خود با اقتصادهای بزرگ آسیایی همچون چین و هند هستند.

هم اکنون حجم مبادلات تجاری روسیه و چین به صورت سالانه معادل ۸۸.۸ میلیارد دلار ارزیابی شده است و دو کشور در حال تلاش برای افزایش این حجم به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال آینده هستند.

از دیگر شرکای آسیایی بزرگ روسیه می توان به ژاپن با حجم مبادلات سالانه دو جانبه ۳۳.۲ میلیارد دلار، ترکیه با ۳۲.۷ میلیارد دلار، قزاقستان با ۲۶.۴ میلیارد دلار، و کره جنوبی با ۲۵.۱ میلیارد دلار اشاره کرد.

روسیه در حال حاضر از نظر تولید ناخالص داخلی هشتمین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می شود و این کشور بالغ بر ۱۲ درصد از کل انرژی جهان را تأمین می کند.

دیوید دو، تحلیلگر بازار در شرکت موتلی فول، با اشاره به تأثیر منفی تحریم ها بر اقتصاد روسیه گفت: " تا زمانی که تحریم ها اعمال می شوند، بصورت موقت بر اقتصاد روسیه تأثیر منفی خواهند داشت و پس از آن روسیه به دنبال جای دیگر برای عرضه کالاهای تولیدی خود خواهد رفت ".

اگرچه مبادلات تجاری روسیه با اتحادیه اروپا بعنوان منطقه ای که بالغ بر ۵۰ درصد از واردات و صادرات روسیه را پوشش می دهد همچنان قوی می ماند ولی در حال حاضر تولید ناخالص داخلی چین در حال رسیدن به تولید ناخالص داخلی ۱۳ هزار میلیاردی کل اتحادیه اروپاست. در سال ۲۰۱۲ حجم مبادلات تجاری روسیه با اعضا اتحادیه اروپا معادل ۳۳۰ میلیارد دلار برآورد شده است. و تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۱۳ معادل ۹.۴ هزار میلیارد دلار بوده است.

حجم مبادلات تجاری روسیه با ایالات متحده کمی بیشتر از ژاپن و معادل ۳۸.۱ میلیارد دلار محاسبه شده است.

یکی دیگر از کشورهایی که روسیه در صدد افزایش مبادلات خود با آن است هند است. اگرچه در حال حاضر هند جزو ۵ شریک تجاری آسیایی برتر روسیه به شمار نمی رود و حجم مبادلات دو کشور معادل ۱۵ میلیارد دلار سالانه است اما دو کشور در حال تلاش برای رساندن این حجم به ۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ هستند.

روسیه و هند زمینه های تجاری مشترک زیادی دارند که به عنوان مثال می توان به حوزه فناوری اطلاعات و تولیدات دارویی اشاره کرد.

یکی دیگر از حوزه هایی که روسیه در حال تلاش برای افزایش حجم مبادلات مربوط به آن است، بخش انرژی است.

در حال حاضر چبن و هند حضور محسوسی را در میادین نفتی روسیه دارند.

یکی از علل گرایش چین به واردات نفت از روسیه در آینده افزایش شدید آلودگی هوای شهرهای این کشور به علت استفاده از ذغال سنگ برای تولید انرژی است. بر همین اساس چین برای تأمین بخشی از نیاز انرژی خود در سال های آینده قراردادی ۲۷۰ میلیارد دلاری را با شرکت دولتی روسنفت روسیه به امضا رسانه است. به موجب این قرارداد روسیه بالغ بر ۷۰۰ میلیون تن نفت را طی ۲۵ سال آینده به چین صادر خواهد کرد.

در حال حاضر بسیاری از شرکت های روس نیز در حال چرخش به شرق و جابجا شدن از اروپا و آمریکا و بازگشت به آسیا هستند.