جلوگیری از عرضه ۴۰ عنوان کتاب غیرمجاز

به گزارش افکارنیوز، احمد کمالی‌نژاد مدیر کمیته ناشران داخلی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به این سوال که آیا بجز غرفه نشر «نصیرا» که به دلیل عرضه کتاب‌های غیرمجاز و نیز آثار سایر ناشرین روز گذشته، غرفه‌اش پلمب شد، ناشر دیگری با مجازات اخراج از نمایشگاه رو به رو شده است؟ ابتدا به مشکلات ساختاری مربوط به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران که منجر به چنین آرائی می‌شود, اشاره کرد و گفت: به هر حال آنچه در نمایشگاه کتاب تهران اتفاق می‌افتد، نمایشگاه و فروشگاه با هم است.

وی افزود: بر اساس ضوابط و مقررات هر ناشر می‌توانست نماینده تنها ۲ ناشر دیگر باشد اما بر اساس گزارش ما که با توجه به جمیع شرایط تهیه شد، کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران مصوبه‌ای را اعلام کرد مبنی بر افزایش این تعداد و اینکه هر ناشر بتواند نمایندگی ۵ ناشر را بر عهده داشته باشد. با این وجود عده‌ای بودند که در صدد این بودند که بیش از این تعداد، بتوانند کتاب در نمایشگاه عرضه کنند که مسئله دیگر شکل پخش کتاب پیدا می‌کند و خود مخاطب و بازدیدکننده دچار سردرگمی می‌شود.

مدیر کمیته ناشران داخلی اضافه کرد: ما با این دسته از ناشران برخورد کردیم و موضوع آنها را به کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران احاله داده‌ایم و کمیته هم متناسب با آن، برخورد لازم را دید و آرائی صادر شده و در روزهای پایانی نمایشگاه و یا بعد از آن به ناشران متخلف ابلاغ خواهد شد.

کمالی‌نژاد گفت: عده‌ای دیگر از ناشران هم تخلفاتی از این قبیل داشتند که مثلاً بُن کتاب از مراجعه کننده نمی‌پذیرفتند، شئونات اسلامی را در غرفه رعایت نمی‌کردند، کتاب‌های بدون مجوز را ارائه می‌کردند، کتابی را که در سال‌های قبل غیرمجاز اعلام شده بود، اشتباهاً یا سهواً در غرفه عرضه می‌کردند و یا کتاب‌های قبل از سال ۸۷ را به نمایشگاه آورده بودند. البته بیشتر این موارد با تذکر حل شد ولی ما مجبور شدیم تعدادی از این پرونده‌ها را هم به کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران ارجاع بدهیم.

وی ادامه داد: در یک مورد، یک ناشر ۱۲ عنوان کتاب را بدون مجوز در نمایشگاه عرضه کرده بود. بررسی که انجام شد، دیدیم که تعدادی از کتاب‌ها، اصلاً اصلاحات مورد نظر در آنها اِعمال نشده بود و در واقع بدون مجوز اعلام وصول در این غرفه عرضه شده بودند. کتاب‌های دیگری هم بوده که مصلحت نبوده در نمایشگاه عرضه شوند که با مشارکت خود ناشر در خود غرفه نگهداری شده است. این کتاب‌ها که از عرضه آنها در نمایشگاه جلوگیری شده، بین ۳۰ تا ۴۰ عنوان است.

مدیر کمیته ناشران داخلی سپس اعلام کرد: یک غرفه دیگر به دلیل عرضه کتاب‌های غیرمجاز امروز(چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت) بسته شد. البته ناشر عذرخواهی کرد و گفت که متصدی غرفه از این موضوع مطلع نبوده ولی به هر جهت کتابی را که غیرمجاز بوده، به نمایشگاه آورده و فروخته و فرد خریدار هم آمده به ما اعلام کرده که این غرفه کتاب غیرمجاز فروخته است. ما هم ناچار بودیم برای این موضوع تدبیری بیندیشم که باعثبه هم ریختگی در نظم نمایشگاه نشود.

کمالینژاد گفت: این غرفه که در بخش ناشران عمومی (شبستان) واقع است، به مدت یک روز تعطیل شده و از این جهت که تعطیلی دائمی نیست، از اعلام نام آن معذور هستیم چون بعد از طی این زمان، ناشر مربوطه میتواند به فعالیت خود در غرفهاش ادامه دهد.