آخرین سرنوشت سینمای ۵۶ ساله تهران

به گزارش افکارنیوز، محمدرضا فرجی مدیرامور سینماهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این سینما مدت‌ها به دلیل مشکلات خرابی تعطیل شده است و امکان بازسازی ندارد و مالکان آن تصمیم گرفته‌اند‌ آن را به یک مجتمع فرهنگی‌، تجاری‌، سینمایی تبدیل کنند.

وی در عین حال یادآور شد: با توجه به اینکه این سینما چند مالک دارد، موضوع ساخت آن هنوز نهایی نشده است.

عباس بهارلو مورخ سینما در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره این سینما گفت: سینما «آسیا» با ظرفیت ۹۶۲ صندلی با درجه کیفی یک، در سال ۱۳۳۷ توسط " یزقل شبان " تأسیس شد که در اوایل دهه ۴۰ به " برادران اخوان " فروخته شد.

وی افزود: این سینما در سال ۱۳۴۸ به شرکت تماشا " واگذار " شد که سهام‌داران اصلی آن دو هندی به نام‌های " امرلال هندوجا " و " نارانداس بگواندلاس " بودند که به عنوان واردکننده فیلم در ایران مشغول به کار بودند.

بهارلو خاطرنشان کرد: " محمدعلی فردین " هم در این شرکت شریک بود که مشارکت تا سال ۵۱ ادامه پیدا کرد و کلیه سهام به " هندوجا " واگذار شد. با بازگشت " هندوجا " به هند سرپرستی این سینما به " عطاخان " واگذار شد که از بعد از انقلاب با ظرفیت ۹۵۰ نفر در سالن اصلی و ۳۹۰ نفر در بالکن ادامه فعالیت داد.

این مورخ ادامه داد: این سینما به دلیل سالها تعطیلی که به طبع رفتن "هندوجا" پیش آمد، آسیب زیادی دید و تا روز آخر مورد بازسازی قرار نگرفت.