به گزارش افکارنیوز، از نیمه اسفند ۱۳۹۲ عمر ششمین دوره فعالیت انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو به پایان رسید و اعضا در تدارک برگزاری انتخابات جدید برای آغاز دوره هفتم فعالیت انجمن در پنجم خرداد ماه هستند انتخاباتی که حواشی زیادی در چند سال اخیر به دنبال داشته است.

فعالیت صنعت قطعه‌سازی در ایران، از اواسط دهه ۴۰ با تولید بدنه خودرو به‌ویژه اتوبوس و شاسی آغاز شد و در اوایل دهه ۵ با سرمایه‌گذاری مشترک خودروسازان، تولید موتور و بعضی از قطعات نظیر پیستون، دینام، استارت، اگزوز، درخت سیم و رینگ چرخ با اخذ لیسانس، ساخت داخل شد.

تعمیق ساخت داخل از ۱۳۷۲ با برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و بلندمدت به‌طورجدی پیگیری شده است تا چرخ تولید بزرگ‌ترین صنعت کشور دوباره راه بیفتد. طی یک دهه گذشته سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌های قابل‌توجهی در زمینه قطعه‌سازی خودرو در ایران انجام‌شده که علاوه بر افزایش کمی تولیدات داخل، قابلیت‌های مطمئنی برای طراحی و ساخت بسیاری از قطعات مورد نیاز صنعت خودرو، در کشور فراهم کرده است.

به‌طوری‌که در حال حاضر به‌طور متوسط ٨ درصد قطعات خودروهای تولیدی کشور توسط قطعه سازان تولید می‌شود. آمارها نشان می‌دهند که طی سال‌های اخیر با رشد ۲۵ درصدی سالانه تولید خودرو، صنعت قطعه‌سازی نیز در کشور به‌همان میزان گسترش یافته است.

با افزایش و تعمیق فعالیت قطعه سازان، نیاز به وجود انجمن یا NGO مشخصی بیش از پیش احساس شد و در شهریور ماه ۱٣٧٣ به دعوت وزیر صنایع سنگین وقت، گروهی از تولیدکنندگان قطعات خودرو در سالن اجتماعات آن وزارتخانه دور هم گرد آمدند تا برای دفاع از منافع عمومی قطعه سازان ایجاد یک تشکل صنفی را برنامه‌ریزی کنند.

پس از استماع سخنرانی‌های جناب وزیر و معاون بهره‌برداری و توسعه، حاضرین گروهی یازده نفری را به‌عنوان هیئت‌ مؤسس، مأمور تدوین و تنظیم اساسنامه و انجام سایر تشریفات قانونی کردند. اولین جلسه مجمع عمومی در تاریخ ۱۶ / ٨ / ۱٣٧۴ تشکیل شد و ضمن تصویب اساسنامه، ٧ نفر عضو اصلی و سه نفر علی‌البدل هیئت‌مدیره و دو نفر بازرس اصلی و علی‌البدل برای مدت دو سال انتخاب شدند.

به‌این‌ترتیب، انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در تاریخ ۲۳/۸ / ۱۳۷۴ با تشکیل اولین جلسه هیئت‌مدیره، رسماً شروع به کار کرد و از آن تاریخ انجمن سازندگان قطعات به‌عنوان اصلی‌ترین تشکل حمایتی از حقوق صنفی قطعه سازان، فعالیت می‌کند و همواره در شناسایی و تأمین نیازمندی‌های سازندگان قطعات، ایفای نقش کرده است.

سرانجام پس از ابطال ۳باره این انتخابات در سال ۹۰،۱۱ نفر از اعضای اصلی انجمن به اضافه ۳ عضو علی‌البدل و یک بازرس مشخص شدند و ۷ نفر از اعضای ائتلاف تحول خواهان و ۴ نفر از طیف سنتی در ترکیب نهایی هیئت‌مدیره انجمن قرار گرفتند.

در انتخابات تیرماه ۱۳۹۰ آقایان مهندس گلستانی رئیس هیئت‌مدیره، ایرج یزدان بخش نائب رئیس هیئت‌مدیره، ساسان قربانی دبیر انجمن و آقایان: رضا رضایی، فرهاد بهنیا، محمد محمدی، محمدهادی گنجی، ابوالحسن سرشار، محمدرضا نجفی‌منش، محمدباقر رجال و فرهاد شریعتمداری به‌عنوان اعضای هیئت‌مدیره انجمن در این فهرست حضور داشتند.

همچنین برای اولین بار خودروسازان نیز توانستند ۲ کرسی را به خود اختصاص دهند. مهندس محمد محمدی از ساپکو و ابوالحسن سرشار از مگاموتور به‌ ترتیب از گروه خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا انتخاب شدند.

بر اساس آخرین اخبار از ترکیب طیف‌ها در این انتخابات سنتی‌ها با افرادی نظیر گروه قطعه‌سازی کروز، رضا رضایی، ساسان قربانی، محمدرضا نجفی منش، نادر رامز حیدری، سعید صبوری، موسوی، خلیلی و شورای همگن قطعه‌سازی شامل انجمن قطعه سازان استان البرز و مشهد در این انتخابات حضور خواهند داشت که بر اساس اخبار شنیده‌شده جلسات منظم برای ساماندهی و تقسیم وظایف و پست‌ها به‌طور منظم انجام‌شده است که نشان از وجود منافع مشترک در این طیف است.

طیف دوم تحول خواهان را می‌توان نام برد که از اهداف خود ایجاد روابط منطقی بین خودروساز قطعه ساز و جامعه مصرف‌کننده عنوان کرده‌اند و خواستار رفع مشکلاتی نظیر حل مشکلات مالیاتی اعضا، بررسی موانع و مشکلات بانکی و تاثیر آن بر واحدهای قطعه سازی، رشد قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه‌های تولید، مطالبات معوق و همچنین عدم افزایش قیمت قطعات، طی سال‌های اخیر موجب شده تا فضای نگران‌کننده‌ای بر این صنعت حاکم شود و که برای حل مشکلات یاد شده انتخاب فردی دارای توان مدیریتی قوی در این زمینه ضروری بوده که از فرهاد به‌نیا به عنوان مهمترین کاندیدا این طیف میتوان نام برد.

طیف سوم منتقدین را می‌توان عنوان کرد که افرادی شامل محمدباقر رجال، بحرینیان، محسن رزم‌خواه، بهرام شهریاری، علی‌اکبر جوان روح از کاندیدا اصلی این طیف می‌توان نام برد که این امکان وجود دارد این طیف با طیف سنتی‌ها ائتلاف کنند.

در پایان این انتظار وجود دارد که با حضور اعضای جدید در هیئتمدیره انجمن، خونی تازه در رگهای این تشکل قطعهسازی به جریان بیندازد و منشأ تحولات، رفع تنگناهای قطعهسازی و پیشبرد اهداف و برنامههای این جامعه صنعتی کشور باشد.