هیولای جدید خاورمیانه

به گزارش افکارنیوز، کرونا؛ ویروس خطرناکی است که همانند ویروس افراط گرایی به جان مردم مسلمان افتاده و فضای ترس و وحشت را بر سراسر منطقه حاکم کرده است، با این تفاوت که ویروس افراط گرایی محصول تبلیغات مسموم و سطح نازل آگاهی های عمومی و دومی محصول پایین بودن سطح بهداشت عمومی منطقه است.

کرونا، اولین بار سپتامبر ۲۰۱۲ در عربستان شناسایی و گزارش شد و از آن هنگام تاکنون ۴۲۱ نفر را مبتلا کرده و ۱۱۵ تن از این تعداد را به کام مرگ فرستاده است.

سرعت انتشار این ویروس مقامات عربستان را به هراس انداخته است، بطوری که گفته می شود در ماه جاری(از ۱۲فروردین تاکنون)، تعداد مبتلایان به این ویروس دو برابر شده است.

نگرانی ها تنها به عربستان محدود نیست؛ مصر، تونس، کویت، عمان، سودان، امارات، قطر، اردن و حتی جنوب شرق آسیا مانند سنگاپور تعدادی از مبتلایان را شناسایی کرده اند که در مواردی به مرگ آنان منجر شده است. حتی گزارش هایی رسیده مبنی بر اینکه کرونا در کشورهای اروپایی و آمریکا هم قربانی گرفته است.

شاید همین نگرانی ها باعثشد تا مقامات رژیم عربستان وزیر بهداشت این کشور را به دلیل انتشار ویروس در ۲۱ آوریل گذشته برکنار کردند و رییس و معاون بیمارستان ˈملک فهدˈ را نیز به خاطر اهمال و وحشتی که در افکار عمومی ایجاد شده، کنار گذاشتند.

دولت های عمدتا اسلامی آفریقا و آسیا، برای جلوگیری از ابتلای شهروندانشان و بویژه عدم ورود ویروس از طریق مسافران، تدابیر پیشگیرانه بکار بسته اند، از جمله توصیه دولت سنگاپور به شهروندانش مبنی بر اجتناب از سفر به عربستان و یا کشورهای آسیایی و حوزه خلیج فارس که سفر سالخوردگان و کودکان را به عربستان، بویژه برای ایام زیارت و نیز مناسک حج محدود کرده اند.

سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت هم در ایران به کرونا واکنش نشان داد و گفت، درباره سرایت این ویروس به زائران ایرانی هیچ نگرانی وجود ندارد و اینطور که پیداست گویا محدودیتی نیز برای افراد سالخورده و کودکان در نظر گرفته نشده است.

با اینحال، نگرانی ها از کرونا در جامعه بین الملل افزایش یافته و در عربستان سعودی این نگرانی فراگیرتر است، چرا که احتمال داده می شود شماری از زایران خارجی در ماه رمضان به این کشور سفر کنند و براثر فقدان رعایت موارد بهداشتی و واگیردار بودن این ویروس، به آن مبتلا شوند.

علاوه بر این میلیون ها زایر نیز برای شرکت در مراسم سالانه حج در عربستان سعودی آماده سفر می شوند، درحالی که هنوز نه واکسنی و نه دارویی برای مهار این بیماری ساخته نشده است.

به گزارش رسانه های بین المللی، وزارت بهداشت عربستان سعودی خود توصیه کرده که در صورت عدم کنترل شیوع این ویروس، زائران بالای ۶۰ سال حتما از سفر به خانه خدا در حج امسال پرهیز کنند.

البته سازمان حج و زیارت کشورمان اعلام کرده اند که تاکنون هیچ مورد مشکوکی از ابتلا به ویروس کرونا در میان زائران ایرانی در عمره مفرده جاری که از ۲۶ آذر ماه سال گذشته آغاز شده و تا پنجم تیر ماه ادامه خواهد داشت، مشاهده و گزارش نشده است.

کرونا از خانواده ویروسی است که اولین بار در سال ۱۹۶۰ کشف شد و از شتر به انسان انتقال می یابد.

علایم آن هنوز ناشناخته است، اما از علایم اصلی این بیماری تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی شناسایی شده و بیمار ممکن است سرفه های چند روزه ظاهرا بدون دلیل نیز داشته باشد. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی، پریکاردیت و نارسایی کلیه نیز گزارش شده است.

رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک، برای پیشگیری توصیه شده است، اما اینطور که پیداست حالا حالاها درمان قطعی برای این هیولای تهدید کننده وجود ندارد و لازم است مسوولان کشورمان اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار دهند.