به گزارش افکارنیوز، روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از این مقام اروپایی نوشت: می‌خواهید بیش از آنچه کرده‌ایم، در سوریه چه کار کنیم؟ هر چیزی که ممکن بود. انجام دادیم، اما اوضاع تغییر کرد اکنون نیز بعد از تحولاتی که در اوکراین پیش آمد، می‌رود که پیچیده‌تر شود. جبهه‌ای از دمشق تا بیروت و تهران و کیف به وجود آمده است.

مقام اروپایی در ادامه می‌گوید: ما نتوانستیم به اهداف خود در سوریه برسیم. پوتین و دوستان چینی‌اش در شورای امنیت مانع شدند. شما می‌خواهید با مخالفان از هم پاشیده که نه طرحی دارند و نه رهبری کاریزماتیک و هر روز با خودشان می‌جنگند، چه کنیم؟ اسد توانست کنترل درگیری را به دست بگیرد و حمایت پوتین و ایران و عراق نوری مالکی و مبارزان حزب‌الله را به دست آورد، شاید حمایت دیگران را هم داشته باشد. بعضی از اعراب به ما یک چیز می‌گویند و عکس آن را انجام می‌دهند.»

وی سپس با بیان اینکه انتخاب بشار اسد برای سومین بار به عنوان رئیس جمهوری سوریه واقعیتی است غیرقابل انکار اطلاعات دقیقی را از مشاوره‌های آمریکایی - اروپایی که چند هفته پیش حول انتخابات ریاست جمهوری سوریه جلسه‌ای برگزار کردند، ارائه می‌دهد و می‌گوید: «بعد از آن جلسه یکی از مسئولان آمریکایی به همتایان اروپایی‌اش می‌گوید ما به روس‌ها و ایرانی‌ها پیشنهاد دادیم که کنفرانس ژنو ۲ را دوباره زنده کنیم و طی آن بگوییم بشار اسد در منصبش بماند بدون این که انتخاباتی برگزار شود. پاسخ تهران و مسکو این بود که بشار اسد همانند هر شهروند سوری حق دارد نامزد انتخابات شود و بهتر است اجازه دهیم ملت سوریه خود تصمیم بگیرند که چه کسی برایشان بهتر است.»

این مقام اروپایی همچنین میگوید: عربستانیها و بعضی دیگر از اعراب به ما گفتند که میتوانند موازنه نظامی در دو جبهه جنوب و شمال را بشکنند. امور بیش از پیش پیچیده شدند، در حالی که ارتش سوریه و همپیمانانش از حزبالله و مبارزان عراقی و ایرانی و دیگران روزبه روز در حال پیشروی در بسیاری از محورها بودند.