چرا نوجوانان احساس حقارت میکنند؟

به گزارش افکارنیوز،ملوک حسینیگفت: عواملی بسیاری وجود داردکه می‌تواند رشد چرا نوجوانانروحی و روانی کودکان و نوجوانان رامختل کندو باعثافت اعتماد به نفس آن شود و حس حقارت وخودکم بینی رادر آنها به وجودبیاورد.


انتظارزیاد از حد از کودکان ونوجوانان

وی درادامه افزود: بعضی از معلمان و والدین از شاگردان و فرزندان خودانتظار بیش از حد دارندو اگرنوجوان یا کودک ازعهده وظیفه‌ای که به او محول شده است برنیاید به طور مستقیم یا غیر مستقیم مورد سرزنش یا خفت دربرابر دیگران قرار می‌گیرد.

سهل‌انگاری والدین یا معلمان

وی افزود: اگروالدین به کودک یا نوجوان فرصت دهد بسیاری از موفقیت ها را به دست آورد راه را برای سهل‌انگاریشان باز کرده‌ایم و ممکن است بر اثر این نوع رفتار درموقعیت‌های واقعی و سخت‌تر تزلزل وناتوان شود.

ایجاد رقابت بیجا

ایجاد رقابت بین دانش آموزان یا فرزندان امری حساس و سخت است و ممکن است در صورت نداشتن تسلط بر مسئله عواقب ناگواری داشته باشد زیرا ممکن است بهداشت روانی فرزندمان را به خطر بیندازیم.

ارزشیابی غلط تعطیل…

این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: ارزشیابی اگر به مشکل صحیح خود انجام شد بسیارموثر است زیرا فرزندان ما می‌توانندخود را ارزیابی کنند اما اگر برای این منظور باشدکه به فرزندان یا دانش‌آموز اثبات کنیم که او کم یادگرفته است می‌تواند اعتماد به نفس کودک را ضعیف کند.

روش تدریس غلط وعدم تسلط برمطالب درسی

وی در پایان تصریح کرد: اکثر معلمان برسخنرانی محض و حرف زدن تأکید می‌کنند وتنها ملاکشان کتاب درسی است و تنها حفظ مطالب رامی خواهندکه این امر مانع رشد تفکر و بروز خلاقیت درکودک می‌شود.

پس بایدنسبت به برخورد باکودکان ونوجوانان و شیوه تربیتی خود دقت کافی مبذول کنیم.