آمادگی کی‌یف برای گفت‌وگو با «همه گروه‌های سیاسی»

به گزارشافکارنیوز،خبرگزاری «اینترفکس» اظهار کرد: وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد که مهمترین اولویت برای مقامات کی‌یف در شرایط حساس کنونی برقراری گفت‌وگوهای ملی سراسری با شرکت همه نیروهای سیاسی و نمایندگان همه مناطق است.

در بیانیه‌ای که در سایت رسمی وزارت خارجه اوکراین منتشر شده، با اشاره به این مسئله تاکید شده که برای آغاز چنین گفت‌وگوهایی لازم است تا همه شرایط لازم آن، از جمله برقراری صلح و امنیت در کشور تامین شود.

در این سند همچنین آمده، هر نوع اقدامی در جهت حل و فصل سیاسی مسالمت آمیز بحران در اوکراین بدون حضور مقامات این کشور، اقدامی «بی معنا و غیرقابل قبول» است و بجای اظهار نظر لازم است تا در عمل اقدام اساسی در این زمینه صورت بگیرد.

روز چهارشنبه " ولادیمیر پوتین " رئیس‌جمهوری روسیه در مسکو مذاکراتی با " دیدیه بورک هالتر "، رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا در رابطه با اوضاع اوکراین داشت که در جریان آن دو طرف راه‌های برون رفت از بحران در این کشور را مورد بررسی قرار دادند. پوتین در این مذاکرات از هواداران کشور در شرق اوکراین خواست موقتا، برگزاری همه پرسی را که قرار بود در ماه جاری میلادی برگزار شود، ‌ متوقف کنند.. در خواستی که از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با استقبال مواجه شد.

در بیانیه وزارت خارجه اوکراین همچنین تاکید شده است: «مواضع مقامات کی‌یف بدون تغییر همچنان مبتنی بر مذاکرات دوجانبه و چند جانبه برای یافتن راهی قابل قبول برای کمک به رفع مشکلات موجود و تامین امنیت مردم اوکراین است.»

طبق این اطلاعات، دولت موقت اوکراین از نقش مهم سازمان امنیت و همکاری اروپا و تلاشهای بین المللی، از جمله نشست ۴ جانبه در جهت کاهش وخامت اوضاع در مناطق شرق و جنوب کشور استقبال و حمایت خواهد کرد و در این راستا اعزام ناظرین سازمان امنیت و همکاری اروپا برای نظارت بر روند انتخابات ریاست جمهوری ۲۵ ماه مه سال ۲۰۱۴ در اوکراین را بسیار با اهمیت میداند.