آغاز مذاکرات گازی ایران با ژاپن و ایتالیا

به گزارش افکارنیوز، علیرضا کاملی امروز در جمع خبرنگاران از مذاکره با دو شرکت ایتالیایی و ژاپنی به منظور توسعه همکاری ها در صنایع و تجارت گاز خبر داد و گفت: شرکت ایتالیایی " Si " پیش از این نیز همکاری طولانی مدتی با شرکت ملی صادرات گاز در زمینه نفت خام داشته است که هم اکنون با ورود به حوزه تجارت گاز در تلاش برای ادامه همکاری با ایران است.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی و مینی ال. ان. جی ها(Mini LNG) به عنوان دو محور مذاکرات گازی با شرکت ایتالیایی نام برد و افزود: ایتالیایی ها خواستار واردات گاز ایران پس از تکمیل خط لوله صادرات گاز به اروپا شد.

این مقام مسئول همچنین از مذاکره با شرکت ژاپنی " سوجیتسو " که یکی از بزرگترین و قدرتمند ترین شرکت های ژاپنی است خبر داد و یادآور شد: این شرکت مقام دوم از نظر سهم ال ان جی را در ژاپن دارد.

کاملی با تاکید بر اینکه شرکت " سوجیتسو " ژاپن پیش از این نیز مذاکراتی را با شرکت ملی نفت ایران در رابطه با ساخت ال ان جی در منطقه پارس شمالی داشته اسیت، تصریح کرد: همچنین این شرکت در پروژه ایران ال. ان. جی حضور داشته که هم اکنون نیز در تهیه خوراک ال ان جی ابراز تمایل کرده است.

مديرعامل شركت ملي صادرات گاز ايران با اشاره به ماهيت بلند مدت قراردادهاي گازي، بیان کرد: معمولا توافق بر سر آن دسته از تعهداتي كه طرفين قرارداد بايد رعايت كنند باعث طولاني شدن روند مذاكرات مي شود كه در بهترين و استاندارد ترين شرايط حدود ۶ ماه تا يك سال به طول مي انجامد.