به گزارش افکارنیوز، اسدیان در نشست خبری امروز به مناسب افتتاحیه کارخانه فرآورده‌های پودری اظهار داشت: طبق اعلام مرکز آمار و مرکز پژوهش‌‌های مجلس ۴ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنعت شیر مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۱.۵ میلیون فرصت شغلی دائم است.

اسدیان اضافه کرد: پتانسیل صنعت شیر برای ایجاد اشتغال بسیار بالا است چون ظرفیت تولید بیش از ۱۲میلیون تن شیر در کشور وجود دارد در حالی که هم اکنون کمتر از ۵ میلیون تن تولید می‌شود یعنی کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه به همین دلیل توسعه این صنعت نیاز به سرمایه‌گذاری جدید ندارد، افزود: در نیمه دوم امسال در صورت رونق اقتصادی وضعیت بازار شیر بهتر خواهد شد.

این فعال بخش شیر کشور تصریح کرد: از هر ۱۰ تن شیر خام یک شغل در سال ایجاد می‌شود و اگر سرانه مصرف سالیانه ۱۰ کیلوگرم باشد ۷۷ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

اسدیان گفت: اوایل انقلاب سالیانه ۴۰۰ میلیون دلار صرف واردات شیر می‌شد تا به مصرف سرانه ۸۶ کیلوگرم برسیم و اولین واردکننده پنیر در دنیا بودیم در حالی که هم اکنون بیش از ۶۴۰ میلیون دلار صادرات سالانه مواد لبنی کشور است و یک میلیارد دلار موازنه مثبت تجاری به نفع کشور ایجاد شده است.

وی با اشاره به افتتاح کارخانه فرآورده‌های پودری لبنی گفت: هم اکنون ۷ کارخانه تولید فرآورده‌های پودری در کشور وجود دارد و دلیل افتتاح چنین کارخانه‌هایی افزایش ظرفیت دریافت شیر دامداران کشور است به طوری که در فروردین ماه امسال دریافت شیر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به صادرات ۱۳.۵ میلیون دلار محصولات پودری در سال قبل گفت: طبق اعلام بانک جهانی در سال باید حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان صرف مبارزه با آثار کمبود ریزمغذی‌ها در کشورهای دنیا شود که این رقم حدود ۰.۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشورها را تشکیل می‌دهد در حالی که پیشگیری از این عوارض نیاز به سرمایه ۰.۳ درصدی از تولید ناخالص داخلی را دارد.

وی افزود: در ۲ سال اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها ۱۸ درصد مصرف مواد غذایی خانوار کاهش یافته که از این میزان ۴۲ درصد سهم شیر بوده است.

وی گردش مالی صنایع لبنی در ایران را با قیمت شیر خام ۱۵۰۰ تومانی ۲۴ هزار میلیارد تومان در سال دانست و افزود: ۴۰ درصد از ارزش صادرات صنایع غذایی و ۱۵ درصد ارزش صادرات صنایع کشاورزی مربوط به شیر است.

وی پروژههای نیمهتمام، اجرای قانون هدفمندی یارانهها و تأثیر تحریمها را ۳ چالش بزرگ صنعت شیر کشور دانست و افزود: گزارشها نشان میدهد ۲.۲ میلیون از مردم کشور دچار پوکی استخوان هستند که مهمترین راه مبارزه با آن مصرف شیر است.