به گزارش افکار به نقل از مهر، جلسه عصر هشتمین اجلاس رسمی دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری در ساعت ۱۶:۵۵ با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.
نخستین ناطق پیش از دستور حجت الاسلام و المسلمین بهرامی بود که پیرامون علوم انسانی سخنانی ایراد کرد. وی با بیان فرازی از سخنان امام(ره) اذعان داشت که تقویت علوم انسانی بر اساس آموزه های اسلامی می تواند باعثشود که فتنه های اخیر، در بدو تولد ازبین برود.
نماینده استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اندیشه ائمه معصومین(ع) باید به جای اندیشه های غربی تدریس شود. وی افزود اساتید نباید دچار خود کم بینی شوند.
حجت الاسلام بهرامی اضافه کرد که علوم انسانی در هر کشور نقش مهم و کلیدی دارد. وی با بیان اینکه نگاه به اندیشه غرب باید نقادانه باشد، اظهار داشت که تفکر مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی در ادامه تفکراتی است که نقش جمهوری اسلامی را در پیشرفت کشور کم رنگ می کند. وی در نهایت خواستار توجه بیشتر به تدریس علوم انسانی در دانشگاه ها شد.
آیت الله شفیعی بعنوان دومین سخنران پیش از دستور در جایگاه سخنران قرار گرفت. وی در آستانه سی امین سالگرد دفاع مقدس یاد و خاطره هشت سال ایثار و فداکاری را گرامی داشت.
نماینده مردم خوزستان در دوره چهارم مجلس خبرگان اموری چون احیای مفاهیم ارزشمندی چون ایثار و شهادت و تکریم از خانواده شهدا، ایثارگران و رزمندگان را در زنده نگه داشتن دفاع مقدس لازم دانست. وی همچنین اظهار داشت نباید جایگاه علماء در دوران دفاع مقدس مورد غفلت قرار گیرد. در پایان با توجه به ایثارگری مردم خوزستان خواستار پیگیری مسئولین اجرایی کشور برای حل مشکلات ایشان شد.
در ادامه آیت الله بهشتی سومین سخنران پیش از دستور بود که در ابتدا هتک حرمت به ساحت قرآن کریم را محکوم کرد.
وی با انتقاد از قراردادن مکتب ایران به جای مکتب اسلام بیان داشت اینکه هر قومی بخواهد مکتب قومی خود را مقدم بر مکتب اسلام بدارد، اصل وحدت جامعه اسلامی متزلزل می شود. افتخار ما به ایرانی بودن بخاطر آن است که ایرانیان مکتب اسلام را پذیرفتند و ملت ایران قبل از ایرانی بودن، مسلمان است.
وی با بیان تاسف از عقب نشینی طرح عفاف، حجاب را شعار اسلام دانست و خواستار مقابله با بدحجابی در سطح عمومی جامعه شد.
نماینده استان فارس در پایان، بر انجام صحیح امور شرعی و جلوگیری از مظاهر فساد مانند روزه خواری و بی بند و باری تاکید کرد.
حجت الاسلام و المسلمین شاهرودی چهارمین سخنران پیش از دستور بود. وی لزوم توجه به نسل جوان و مشکلات ایشان را تذکر داد و در این زمینه خواستار احیای امر به معروف و نهی از منکر شد.
وی پیشنهاد پارلمانی شدن انتخاب ریاست جمهوری را در مجلس شورای اسلامی و یا مجلس خبرگان مطرح کرد و در ادامه افزود که بحثولایت فقیه در بین سایر اصول قانون اساسی مظلوم واقع شده است.
نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری با تقدیر از اقدام دبیرخانه خبرگان رهبری در برگزاری سمینار تبیین ولایت فقیه ،بصیرت و شناخت انقلاب را منوط به فهم ولایت فقیه دانست.