برنامه موشکی ایران ارتباطی با مذاکرات ندارد

به گزارش افکارنیوز، سلطان النُعیمی در آغاز این میزگرد با اشاره به چهار مرحله از مذاکرات ایران و شش کشور تصریح کرد: البته تفاوتهای زیادی بین مراحل سه گانه قبل مذاکرات هسته ای و این مرحله وجود دارد. زیرا ما در این مرحله در زمینه تدوین پیش نویس توافق نهایی سخن می گوییم و همواره برخی مخالفان در جزئیات ورود پیدا می کنند و وقتی وارد توافقنامه نهایی می شویم در واقع وارد جزئیات شده ایم. پس یا باید توافق در این زمان اتفاق بیفتد یا اینکه به زمان بعد موکول شود. زیرا باید در زمینه رآکتور هسته ای اراک، درجه خلوص اورانیوم غنی سازی شده، تعداد دستگاههای سانتریفوژ و انواع آنها، برداشتن تحریمها، بازرسی ها و جزئیات دیگر مطرح شود.

مجری در ادامه پرسید: با توجه به اینکه کشورهای شش گانه با ایران در سال گذشته به توافق اولیه ای رسیده بودند آیا این توافق در همه این زمینه ها نبوده است؟ سلطان النعیمی پاسخ داد: بدون شک بندهایی واضح در این زمینه وجود داشت. اما وقتی از توافق اولیه به توافق نهایی منتقل می شویم باید وارد جزئیات شویم. گروه(۵ + ۱) از رآکتور اراک نگران هستند. ایران نیز بر این باور است که می تواند برخی از اصلاحات فنی را در آن ایجاد کند تا این نگرانی ها را از بین ببرد.

مجری اسکای نیوز عربی در ادامه این میزگرد از " علی منتظری " کارشناس ایرانی در بیروت پرسید: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در پایگاه اجتماعی توییتر گفته بود ما از وین بعد از مذاکرات سختی بازگشتیم اما هنوز امیدها در زمینه توافق وجود دارد باید فرصتها را هدر ندهیم و مانند سال ۲۰۰۵ که فرصتها از دست رفت عمل نکنیم. عباس عراقچی نیز گفت: هیئت ایرانی برای رسیدن به توافق در بیستم ژوئیه تلاش خواهد کرد اما در صورتی که به توافق نرسیدیم فاجعه ای رخ نمی دهد، از دیدگاه ایران چه چیزی باعثنرسیدن به توافق می شود؟

علی منتظری در پاسخ به این سئوال گفت: ایران با شفافیت کامل وارد مذاکرات شده است. بعد از توافق ژنو با گروه(۵ + ۱) ایران وارد حل مشکلات موجود بین خود و آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه اهداف برنامه های هسته ای شد. قبل از اینکه به سئوال شما پاسخ بدهم باید بگویم ایران هیچگاه در این مذاکرات در زمینه برنامه های موشکی ایران و یا مسائل دیگری که به امور داخلی خود تعلق دارد مذاکرات نخواهد کرد. حسن روحانی رئیس جمهور ایران تصریح کرد: ما در مذاکرات برای حل برنامه های هسته ای وارد می شویم و در این مذاکرات در زمینه هیچ مسئله دیگری وارد بحثو گفتگو نخواهیم شد. اما مشکل اصلی که وجود دارد به آمریکا ارتباط دارد قبل از شروع مذاکرات برنامه های موشکی ایران و تعداد دستگاههای سانتریفوژ را که در حال حاضر در تاسیسات نطنز و فوردو مورد استفاده قرار می گیرد مطرح کردند. این در حالی است که ایران با شفافیت هر چه تمامتر وارد مذاکرات شده است و بارها اعلام کرده است که ما از حقوق هسته ای خود دفاع می کنیم و برنامه های هسته ای ما مسالمت آمیز است و در زمینه های انرژی برق و مسائل پزشکی و موارد مسالمت آمیز دیگر استفاده خواهد شد. من در اینجا می خواهم بگویم مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای(۵ + ۱) با شکست مواجه نشده است. زیرا این مرحله از مذاکرات بسیار دقیق بود و ممکن بود از برخی عبارات در این توافقنامه استفاده شود که بعدها به گونه دیگری تفسیر شود و ادعا شود که ایران حق ندارد دستگاههای سانتریفوژ را در مراکز هسته ای نطنز یا فوردو یا مراکز دیگری را که ایران بخواهد تاسیس کند افزایش دهد. اما مشکل واقعی به آمریکا بستگی دارد. زیرا واشنگتن می خواهد بر ایران فشار بیاورد تا امتیازات زیادی را به دست آورد و می خواهد از گسترش علوم هسته ای در ایران جلوگیری کند.

بار دیگر مجری از علی منتظری پرسید: آیا فکر می کنید مسئله برنامه های موشکی ایران باعثخواهد شد مذاکرات هسته ای به نتیجه نرسد؟

" علی منتظری " اظهار داشت: برنامه موشکی ایران هیچ ارتباطی با برنامه هسته ای ایران ندارد. دو ماه پیش بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی توافق ایجاد شد و هفت مورد در زمینه برنامه های هسته ای مسالمت آمیز ایران مطرح شد. بنابراین بازرسیها در ایران همزمان با این مذاکرات در حال اجراست و بعد از توافقنامه ژنو بیشتر شده است پس زمانی که ایران به سئوالات آژانس پاسخ می دهد هیچ نیازی نیست به سئوالات دیگری پاسخ بدهد.