به گزارش افکارنیوز، حریت اعلام کرد، تقاضای طلا در ترکیه در سه ماهه نخست سال جاری معادل ۲۷.۲ تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲ درصد کاهش داشته است.

بنا به گزارش شورای جهانی طلا، کاهش ارزش واحد پولی ترکیه، سیاست های محدود کننده دولت ترکیه در مصرف این فلز گران بها و همچنین عدم اطمینان مردم نسبت به قیمت آن باعثکاهش شدید تقاضای طلای این کشور شده است.

بسیاری از مردم ترکیه علاقه خاصی به طلا دارند و به این فلز گران بها به عنوان سرمایه ای مطمئن نگاه می کنند.

بر اساس این آمار نه تنها خرید جواهرات در این کشور از ۱۶.۵ تن به ۱۴.۵ تن کاهش یافته است بلکه خرید سکه های طلا نیز با کاهش بسیار شدیدتری روبرو بوده است به گونه ای که میزان خرید سکه های طلا در مدت مشابه سال گذشته ۳۰.۷ تن بوده که طی سال جاری بالغ بر ۵۸.۲ درصد کاهش داشته است.

شورای جهانی طلا طی گزارش خود اعلام کرد به دلیل نوسانات نرخ ارز در ترکیه پس از کاهش شدید ارزش لیر این کشور، بسیاری از سرمایه داران به سرمایه گذاری در یورو و دلار روی آورده اند و درنتیجه بازار طلا توجه کمتری را به خود جلب کرده است.

یکی دیگر از علل کاهش تقاضای طلا در این کشور، افزایش قیمت آن و در نتیجه اقدام به فروش بسیاری از سرمایه گذاران برای دستیابی به سود خود عنوان شده است.