ظریف: من کسی نیستم که از جنگ بترسم

به گزارش افکارنیوز، محمد جواد ظریف در گفتگو با نشریه نیویورکر گفت: «اگر بتوانیم به مردممان ثابت کنیم که غرب برای تعامل با ایران بر اساس احترام متقابل و منافع دوجانبه و موضع برابر آمادگی دارد، این امر بر تقریبا تمام جنبه‌های سیاست خارجی ایران و برخی ابعاد سیاست داخلی ایران تاثیر خواهد گذاشت.»

وزیر امور خارجه کشورمان درباره امکان دستیابی به توافق هسته ای با غرب می گوید: «این کار سهل و ممتنع خواهد بود. سهل از آن جهت که ما به ظاهر دیدگاهی مشابه نسبت به اهداف مذاکرات داریم. ما تسلیحات هسته‌ای نمی‌خواهیم و آن‌ها هم می‌گویند که هدف اطمینان از عدم دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است. بنابراین اگر واقعا هدف این است، به عقیده من، این هدف همین الان هم محقق شده است. فقط باید ساز و کاری را بیابیم که بتوانیم در مورد این روند به توافق برسیم.»

وی افزود: گفتگوی های هسته ای درباره قابلیت هسته ای نیست، بلکه درباره عزت و شرافت ایران است. اگر طرف مقابل اهمیت عزت و صداقت را نزد مردم ایران درک کند و این واقعیت که ایرانی هایی که حتی هرگز تاسیسات نطنز، اراک و فردو را ندیده اند معتقدند عزت مورد معامله قرار نمی گیرد، فن آوری و توسعه آنها نیز برای چانه زنی نیست… آن وقت آنها به درک مشترکی با ما می رسند.

ظریف می افزاید: جزئیات توافق ممکن است طاقت‌فرسا باشد، بیش بیشتر به خاطر کسانی که نمی‌خواهند توافقی حاصل شود، کسانی که منافعشان را تقابل و عدم اعتماد بیشتر جست‌وجو می‌کنند، بسیار سخت‌کوش هستند و تمام تلاششان را برای جلوگیری از توافق انجام می‌دهند.»

خبرنگار نیویوکر گزارش می دهد زمانی که از ظریف پرسیدم توافق هسته ای چه میزان به(نقش) وی ارتباط دارد، ظریف پاسخ داد: «نمی دانم» در همین حال یکی از مشاوران وی که در جلسه حضور داشت گفت: «۹۰ درصد، نتیجه ۹۰ درصد به آقای وزیر بستگی دارد.» ظریف در ادامه گفت: «امیدوارم این درست نباشد.»

ظریف در مقایسه سیاست خارجی دولت یازدهم با دولت قبلی گفت: ما دیدگاه متفاوتی نسبت به جهان داریم و الزاما جهان را سیاه و سفید نمی بینیم. معتقدیم امکان تعامل و همکاری وجود دراد. ما معتقدیم لازم نیست با کسی کاملا موافق باشیم تا قادر به گفتگو و درک مشترک باشیم.

وزیر امور خارجه درباره روابط ایران و آمریکا گفت: آمریکا باید از ۳۵ سال گذشته درس بهتری بگیرد، ایرانی ها به احترام پاسخ بسیار مثبتی می دهند. کافی است امتحان کنید، شما را نمی کشد.

وزیر امور خارجه درباره آینده روابط گفت: دو آینده وجود دارد. اول درگیری بیشتر، تنش و بی اعتمادی بیشتر، و حتی ممکن است وضع پیش رود و خطرناک تر شود. امیدوارم ش این گزینه شکل نگیرد.

وی در پاسخ به خبرنگار آمریکایی مبنی بر احتمال وقوع جنگی دیگر در خاورمیانه گفت: من کسی نیستم که از جنگ هراسی داشته باشم. ناامنی، تنش و درگیری کلماتی است که من استفاده می کنم. فکر می کنم مردم متمدن از جنگ دست کشیده اند. اما گاه مردم تصمیمات منطقی نمی گیرند.

ظریف آینده دوم را اینگونه توصیف کرد که در آن علیرغم اختلافات، قدرت های جهانی می توانند درباره موضوعات مختلف و نگرانی‌های مشترک همکاری کنند. این موضوعات شامل مسائل بی ثباتی، تندروی، تروریسم در خاورمیانه و افغانستان و مجموعه وسیعی از دیگر موضوعات جهانی است.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره منافع مشترک ایران وآمریکا گفت: اگر آمریکا به عدم اشاعه علاقمند است، این یکی از موضوعات است. آزادی کشتیرانی در خلیج فارس جزو منافع امنیت ملی ایران محسوب می شود. ثبات منطقه جزو منافع امنیت ملی ما محسوب می شود. مبارزه با تروریسم در افغانستان جزو منافع ملی ایران است. پایان دادن به خونریزی ها در سوریه از منافع ملی ایران محسوب می شود. وخلاصه اگر آنچه آمریکایی ها حداقل به زبان می آورند را در نظر بگیریم، یک نوع همگرایی وجود دارد.