به گزارش افکارنیوز، به درخواست رایزنی فرهنگی ایرانیان در فرانسه کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» که برای شرکت در فستیوال کن به این کشور سفر کرده اند، عصر روز چهارشنبه برای نمایش این اثر برگزیده از نگاه مردمی و برگزاری نشست پرسش و پاسخ آن به پاریس رفتند.

در این مراسم که به رایزنی فرهنگی ایرانیان در پاریس برگزار شد، دکتر مسعود اخوان کاظمی رایزن فرهنگی ایران در پاریس، گروهی از ایرانیان مقیم پاریس، جمعی از مردم این شهر و دانشجویان حضور داشتند و استقبال پرشوری از نمایش «شیار ۱۴۳» به عمل آمد.

پس از اکران این فیلم سینمایی که چند روز گذشته در بازار کن نیز برای مدیران موسسات و کمپانی های تولید و عرضه فیلم به نمایش درآمده بود، نشست پرسش و پاسخ برگزار شد و اخوان کاظمی که اجرای مراسم را خود برعهده داشت، در خصوص اتفاقات جشنواره سی و یکم فجر و برخی حواشی پیش آمده برای آن سوالاتی را مطرح کرد. در ادامه پژوهشگری فرانسوی بیان کرد که درباره ۸ سال جنگ میان دو کشور ایران و عراق پژوهش های متعددی انجام داده است و فیلم شیار ۱۴۳ تصویری کاملا واقع گرایانه از رویدادهای دفاع مقدس را ارائه می کند و این صحنه ها برایش آشنا به نظر می رسد و به سندیت اثر شهادت می دهد.

بعضی از تماشاگران که تحت تاثیر مفاهیم و پیام های شیار ۱۴۳ قرار گرفته بودند، هم نظر و دیدگاه خود را نسبت به آن بیان کردند. یکی از ایرانیان مقیم پاریس که خواهر خود را در طی سال های جنگ از دست داده بود، بیان داشت: این فیلم منطبق با زندگی من است و مادرم چنین لحظه هایی را پشت سر گذاشته است.

نرگس آبیار نویسنده و کارگردان شیار ۱۴۳ نیز اعلام کرد که شیار ۱۴۳ برداشتی آزاد از دو رمان او درباره جنگ است و آن را از زندگی مادران شهدا الگوبرداری کرده است.

کاظمی رایزن فرهنگی ایران در پاریس و مجری مراسم نیز درباره نزدیکی مفهوم جنگ میان کشورهای مختلف و همچنین تکریم جایگاه شهدا توسط فرانسوی ها توضیح داد:

به نظرم باید برای مقام و جایگاه شهدا در ایران اقدامات بیشتری و بهتر و تلاش های گسترده تری صورت گیرد. در همین فرانسه هنوز هم بعد از گذشت ۷۰ سال از جنگ جهانی دوم مردم هر روز در مراسمی که با مارش نظامی همراه است، شرکت می کنند. همچنین چهارشنبه های اول هر ماه زنگی برای بزرگداشت از دست رفتگان جنگ نواخته می شود. خیابان های پاریس به نام آنان نامگذاری شده است و همان عنوان شهید هم برایشان در نظر می گیرند.

وی افزود: از طرفی اگر بازماندگان و ایثارگرانی از جنگ جهانی دوم در قید حیات باشند همیشه ردیف اول و جایگاه بالایی برایشان در مراسم و مناسبت های مختلف قائل هستند. بنابراین مردم فرانسه این چنین از میراثجنگ نگهداری می کنند اما متاسفانه گاهی در ایران از این امر مهم غفلت ورزیده می شود.

در این مراسم همچنین به بازی خوب و واقع گرایانه مریلا زارعی بازیگر نقش الفت اشاره و از آن تقدیر شد.

پایان نشست حدود ۳ ساعته پرسش و پاسخ و اکران فیلم سینمایی " شیار ۱۴۳ " با گرفتن عکس یادگاری نرگس آبیار و محمد حسین قاسمی با تماشاگران حاضر در سالن همراه شد.

فیلم سینمایی "شیار ۱۴۳" محصول موسسه هنر ماندگار است که در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سه سیمرغ بلورین در بخش های بهترین کارگردانی(ویژه هیات داوران)، بهترین بازیگری نقش اول زن و برترین اثر از نگاه مردمی شد. این فیلم داستان مادر رزمنده ای است که در انتظار فرزند خود خبر خوشی را دریافت کرده و به آن امید می بندد.تا این که...