ایران دخیره اورانیوم ۲۰ درصد خود را کاهش داد

به گزارش افکارنیوز، ‌ گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران منتشر شد.

در این گزارش آمده است که آژانس در سایت پارچین فعالیت‌های ساخت و ساز مشاهده کرده و درخواست بازرسی از آن را مطرح کرده است.

همچنین آژانس تاکید کرده است که ایران به توافق هسته‌ای خود با گروه ۱ + ۵ پایبند بوده است.

متن کامل توافق به شرح زیر است:

اجرای توافق پادمان‌های ان پی تی و مفاد مرتبط با قطعنامه‌های شورای امنیت در جمهوری اسللامی ایران

گزارش مدیر کل

تحولات اصلی

- ایران هفت اقدام عملی را که با آژانس در فوریه ۲۰۱۴ برای چارچوب همکاری موافقت کرده بود، اجرایی کرده و آژانس در حال تحلیل اطلاعات ارائه شده ایران است.

- در ارتباط با چارچوب همکاری، ایران و آژانس در تاریخ ۲۰ می ۲۰۱۴ در خصوص ۵ اقدام عملی دیگر به توافق رسیدند تا توسط ایران در مرحله بعد تا تاریخ ۲۵ آگوست ۲۰۱۴ به اجرا در آید.

- آژانس به بازدید و راستی آزمایی در خصوص اقدامات هسته‌ای مرتبط با برنامه اقدام مشترک[توافق ژنو] ادامه داده است.

- از زمانی که توافق ژنو بسته شده است ایران هگزار کلرید اورانیوم را بالای ۵ درصد در هیچکدام از تاسیسات‌های اعلام شده خود غنی سازده نکرده است. در نتیجه رقیق سازی و تبدیلی که در همان مدت انجام شده است، ذخیره هگزا فلورید اورانیوم ۲۰ درصد ایران از ۲۰۹.۱ کیلوگرم به ۳۸.۴ کیلوگرم کاهش داده است.

- غنی سازی هگزافلورید اورانیوم تا ۵ درصد به همان میزان که در گزارش قبلی مدیرکل ذکر شده، ادامه یافته است. هیچ سانتریفیوژ آی آر - ۲ یا آی آر - ۱ در تاسیسات غنی سازی سوخت(نطنز)، تاسیسات غنی سازی سوخت فردو یا تاسیسات غنی سازی آزمایشی سوخت(منطقه تولید) نصب نشده است. مقدار مواد هسته‌ای که به صورت هگزافلورید اورانیوم ۵ درصد باقیمانده ۸۴۷۵ کیلوگرم است.

- هیچ تجهیزات بزرگ دیگری در راکتور آی آر - ۴۰ نصب نشده است و هیچ تولید و تست سوختی برای این راکتور انجام نشده است.

- دسترسی مدیریت شده آژانس برای کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ و تاسیسات ذخیره ادامه خواهد داشت.

الف. مقدمه

۱. این گزارش از جانب دبیر کل به شورای حکام و همچنین شورای امنیت، درباره اجرای پادمان‌های پیمان منع اشاعه هسته‌ای و نیز قیود مربوطه در قطعنامه‌های شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران، ارائه می‌َ‌شود. این گزارش شامل اطلاعاتی درباره اجرای تمهیدات مندرج در " بیانیه مشترک چارچوب همکاری "(چارچوب همکاری) و نیز برنامه اقدام مشترک ارائه می‌کند. این گزارش همچنین شامل ضمیمه‌ای درباره اطلاعات بروزرسانی شده درباره اجرای " تمهیدات داوطلبانه " است که ایران در ارتباط با برنامه اقدام مشترک بر عهده گرفته است.

۲. شورای امنیت تأیید کرده است که اقدامات خواسته شده از جانب شورای حکام که در قطعنامه‌های آن اعلام شده برای ایران الزام‌آور است. قیود مربوطه قطعنامه‌های اعلام شده شورای امنیت بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل اتخاذ شده و در تطابق با مفاد آن قطعنامه‌ها، اجباری هستند. برای نیل به اطمینان جامعه بین‌الملل درباره ماهیت کاملا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران اجرای کامل تعهدات این کشور ضروری است.

۳. همانگونه که پیشتر نیز اشاره شده است، در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۳ آژانس و ایران " بیانیه مشترک چارچوب همکاری " را امضا کردند. در چارچوب همکاری، آژانس و ایران موافقت کردند که همکاری بیشتری را در حوزه فعالیت‌های بازرسی آژانس انجام دهند تا تمام مسائل گذشته و کنونی را حل کنند، و اینکه این نوع اقدامات را به صورت گام گام انجام دهند.

۴. همانگونه که پیشتر نیز گزارش شده است، در تحولی دیگر، در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳، چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا درباره برنامه اقدام مشترک با ایران به توافق رسیدند. برنامه اقدام مشترک، علاوه بر چیزهای دیگر، اعلام می‌کند که " هدف این مذاکرات دستیابی به راه‌حل جامع بلند مدت با توافق دو جانبه است که صلح‌آمیز بودن انحصاری برنامه هسته‌ای ایران را تضمین می‌کند. " بر اساس برنامه اقدام مشترک، که از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴، اجرایی شده است، گام اول زمان‌مند(شش ماهه) بوده و با رضایت طرفین قابل تمدید می‌باشد. همانگونه که توسط گروه ۳ + ۳ و ایران درخواست شده، و به تصویب شورای حکام رسیده، آژانس بازرسی‌های هسته‌ای مربوطه و نیز بررسی‌ها را در ارتباط با برنامه اقدام مشترک، انجام می‌دهد،[این بازرسی‌ها] شامل فعالیت‌هایی علاوه بر آنهایی هستند که قبلا بر اساس توافقنامه پادمانی ایران و قیود مربوطه قطعنامه‌های شورای امنیت انجام می‌گرفتند.

۵. این گزارش به تحولات صورت گرفته پس از گزارش قبلی دبیر کل و نیز مسائل بلندمدتتر، میپردازد.