اوکراین حقی برای تقاضای کاهش قیمت گاز ندارد

به گزارشافکارنیوز،رویترز اظهار کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حاشیه همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ در جمع خبرنگاران خارجی تصریح کرد: اختلافگازی روسیهو اوکراین باید از طریق مذاکره و نه دادن اولتیماتوم حل و فصل شود. اوکراین حقی ندارد تا خواستار کاهش قیمت گاز صادراتی روسیه شود.

بر اساس این گزارش پوتین افزود: ما آماده مذاکرات سازنده هستیم ولی این مذاکرات نباید بر اساس درخواست‌های بی‌پایه و اساس و اولتیماتوم انجام شود.

اروپا ۳۰ درصد گاز مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کند. اروپا سال گذشته بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار گاز طبیعی از روسیه وارد کرده است.

رهبران اروپایی قصد دارند هفته آینده اعمال تحریم‌های جدید ضد روسیه از جمله ممنوعیت واردات نفت و گاز طبیعی را مورد بررسی قرار دهند.

آمادگی روسیه برای مذاکره با ژاپن بر سر اختلافات مرزی


پوتین همچنین تصریح کرد: ما آماده مذاکره و گفت‌وگو با ژاپن بر سر جزایر مورد اختلاف هستیم، آیا ژاپن هم حاضر است؟ من شخصاً نسبت به این مسئله اطمینان ندارم.

بر اساس این گزارش ژاپن ماه گذشته به تبعیت از تحریم‌های آمریکا و غرب به‌خاطر اقدامات روسیه در اوکراین اعطای ویزا به ۲۳ مقام روسی را ممنوع کرده است.

روسیه و ژاپن طی دهه‌های گذشته اختلافات قدیمی در خصوص مالکیت جزایر کوریل دارند.

پوتین گفت: دو طرف تمایل زیادی دارند تا این اختلاف از طریق گفتوگو و مذاکره حل و فصل شود ولی این راهحل تنها از طریق همکاری سخت و طاقتفرسا حاصل خواهد شد. دستیابی به هر راهکاری نباید به منافع طرف دیگر ضربه وارد کند و رسیدن به هرگونه مصالحهای نباید طوری باشد که طرف دیگر احساس شکست کند.