مذاکرات هسته ای تحت تاثیر مذاکرات در چین

گروه سیاسی- اجلاس سیکا در چین که با حضور حسن روحانی رییس جمهور ایران و جمعی دیگر از روسای جمهور کشورهای آسیایی برگزار شد، به محلی برای نگرانی آمریکاییها تبدیل شده است. ولادیمیر پویتن رییس جمهور روسیه با شین جیپینگ ریس جمهور چین دیدار و زمینه های لازم برای انعقاد قرار داد گازی مشترک را فراهم کرد و رییس جمهور ایران نیز در دیدار با همتای چینی خود توانست در مرود قرار دادهای تجاری بزرگ به تفاهم برسد.

به گزارشافکارنیوز، دولت اوباما با نگرانی خاصی روند این اتفاقات را نظاره می کند. اوباما چندی پیش به منطقه شرق آسیا سفر کرده بود تا نفوذ آمریکا در این منطقه را تا حدی پر رنگ تر کند. او اعتقاد داشت توجه بیش از حد به منطقه خاورمیانه باعثشده آمریکا از این منطقه دور شود و قدرت اقتصادی را به طرف مقابل خود یعنی چین و روسیه واگذار کند. چین و روسیه اما با این حال چند وقتی است که بر سر بسیاری مسایل با آمریکا اختلاف دارند.

آنطور که رسانه های غربی طی این مدت بیان کرده اند، ماجرای اوکراین و تحریم هایی که آمریکا علیه مقامات روسی اعمال کرده است، عزم روسیه برای گسترش روابط با چین را بیشتر کرده و از دیگر سو احتمال این نیز وجود دارد که در صورت زیاد شدن درخواستهای غیر قابل قبول آمریکا از ایران در روند مذاکرات هسته ای این دو کشور به این نتیجه برسند که باید نظام تحریم ها علیه ایران را دچار تغییراتی کنند.

خبرهای رسیده از این اجلاس اما بیشتر باعثنگرانی اوباما خواهد شد چرا که رویترز گزارش داده است در این سفر روحانی با پوتین برای ساخت ۸ راکتور هسته ای در تهران مذاکره و توافق کرده است. این منبع آگاه که در جلسات مذاکره دو طرف نیز حضور داشته است، بیان کرده است که روسیه برنامه دارد قرار دادی را با ایران امضا کند که بر اساس آن روسیه دو راکتور دیگر برای نیروگاه بوشهر طراحی کرده و در مرحله بعد کار ساخت راکتورها به ۸ عدد را انجام خواهد داد.

به نوشته رویترز هنوز مشخص نیست که واکنش باقی کشورهای عضو گروه ۱ + ۵ به این خبر چه خواهد بود و آیا این خبر می تواند خللی در روند مذاکرات هسته ای با ایران ایفا کند یا خیر. ایران در آخرین دور از گفت و‌گوهای هسته ای در مورد نیازهای عملی خود به غنی سازی توضیحاتی داده و عنوان کرده است که به دلیل برنامه هایی که برای ساخت نیروگاه جدید در کشور دارد، نمی تواند میزان غنی سازی خود را کاهش داده و یا سوخت مورد نیاز خود را از خارج فراهم کند.

این منبع آگاه با این حال به رویترز بیان کرده است که بر اساس این قرار داد که قرار است بین دو دولت امضا شود، روسیه موافقت می کند که در طول سال جاری ۴ راکتور موجود در ایران را به ۸ راکتور رسانده و از دیگر سو دو راکتور نیز در نیروگاه بوشهر نصب کند. روساتوم، شرکتی که قرار است این راکتورها را برای ایران بسازد، پیش از این اعلام کرده بود که مشغول رایزنی با مقامات ایرانی برای ساخت رآکتورهای جدید در ایران است اما به جزییات این مسئله اشاره ای نکرده بود.

تحلیلگران آمریکایی بر این عقیده اند انتشار چنین خبرهایی از این دست و یا خبر قرار داد نفت در برابر غذا که قرار است بین ایران و روسیه منعقد شود ، مذاکرات با ایران را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. روسیه همزمان با آخرین دور از گفت و گوهای هسته ای با ایران در وین بیان کرده بود که هنوز برنامه اش برای انعقاد قرار داد نفتی با ایران را به مرحله اجرا نرسانده اما آمریکا اعلام کرد که به هیچ وجه چنین توافقی را آنهم در میانه مذاکرات هسته ای نمی پذیرد .