واکنش رسانه های افغانستان به شنود آمریکاییها

به گزارشافکارنیوز،رسانه های افغانستان روز یکشنبه به انتشار خبر شنود تقریبا تمامی مکالمات تلفنی در افغانستان توسط آمریکایی ها، واکنش نشان دادند.

خبرگزاری جمهور افغانستان نوشت: مسوولین سایت ویکی لیکس اخیر اعلام کرده اند که تقریبا تمامی مکالمات تلفنی افغانستان توسط آمریکا شنود شده است.

بر اساس این گزارش ˈجولیان آسانژˈ، مدیر سایت ویکی لیکس، اعلام کرده افغانستان همان کشوری است که واشنگتن پست و اینترسپت اخیرا بدون ذکر نام آن کشور، گزارش دادند تقریبا تمامی مکالمات تلفنی در این کشور توسط امریکایی ها شنود می شده است.

سانژ گفته است که واشنگتن پست و اینترسپت به درخواست دولت امریکا از ذکر نام افغانستان خودداری کرده اند.

جولیان آسانژ تاکید کرده است که شنودهای گسترده خارجی در کشورهایی مثل افغانستان بخشی از عملیات هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی است.

وی این نگرانی را که نام بردن از افغانستان به عنوان قربانی شنود گسترده مکالمات تلفنی ممکن است به ˈافزایش خشونتˈ منجر شود، با توجیه دولت امریکا برای عدم انتشار عکس هایی بیشتر از زندان ابوغریب، مقایسه کرده است.

انتشار مجموعه تصاویری از شکنجه زندانیانان آمریکایی در سال ۲۰۰۴ در زندان ابوغریب در ۳۲ کیلومتری بغداد، به رسوایی بزرگی برای کاخ سفید تبدیل شد.

هنوز مشخص نیست که آیا تلفن مقامات ارشد افغانستان مانند حامد کرزی رییس جمهور این کشور نیز شنود شده است یا خیر.

ˈحمید نصرتˈ سخنگوی وزارت مخابرات افغانستان ه رسانه ها گفت امکان دارد دستگاههای اطلاعاتی آمریکا تماس های تلفنی افغان ها را شنیده باشد؛ اما این وزارت مدرکی در این باره ندارد.

امیرزی سنگین، وزیر مخابرات افغانستان نیز چندی پیش گفت: دولت افغانستان فقط قادر است با تجهیزات فنی محدود خود از شنود مکالمات تعداد اندکی از مقامات ارشد دولتی از جمله رییس جمهور جلوگیری کند.

ادوارد اسنودن٬ کارمند پیشین اداره امنیت ملی امریکا نخستین بار در سایت ویکی لیکس از جاسوسی و شنود مکالمات تلفنی آمریکا در دیگر کشورها پرده برداشت.