شناسه خبر: ۳۳۶۵۱۶

عامل انگلیسی کودتای اسفند ۱۲۹۹ + تصاویر

سید ضیاءالدین طباطبایی، در تابستان ۱۲۶۸ ه. ش در شیراز به دنیا آمد؛ از سید ضیاء به عنوان یک روشنفکر طرفدار مشروطه نام برده می شود.

به گزارش افکارنیوز، سید ضیاء در دوران مشروطیت با انتشار مقاله‌های پر سرو صدا علیه شاه، مورد حمایت مشروطه‌خواهان قرار گرفت. زمانی که مشروطه‌خواهان دست به اسلحه بردند تا محمدعلی شاه را وادار به پذیرش خواسته‌های خود نمایند، سید ضیاء در نبرد پنج روزه‌ی تهران شرکت نمود و فرماندهی بخشی از مجاهدین مسلح را برعهده داشت.

وی در پیگیری اهداف مشروطه‌خواهان، با جدیت تمام عمل می‌کرد. نویسندگی و روزنامه نگاری تخصص سید ضیاء بود. او در روزنامه اش آشکارا از منافع انگلیس سخن می‌گفت و مانند یک انگلیسی واقعی، به دشمنان بریتانیای کبیر می تاخت. این اقدامات سیدضیاء، او را در ردیف معتمدان انگلیس قرار داد و موجب شد در اجرای کودتای سوم اسفند، ‌ نقش کلیدی به او واگذار گردد.

از سید ضیاء به عنوان مهره‌ی سیاسی انگلیس در کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ در کنار رضاخان میرپنج به عنوان مهره نظامی، یاد می شود. وی سپس رئیس‌الوزرای ایران شد و تشکیل کابینه داد اما پس از ۹۳ روز زمامداری و چند مرتبه کشمکش با رضاخان سردار سپه، سرانجام روز ۴ خرداد ۱۳۰۰ ش سقوط کرد و به خارج از ایران تبعید شد.


سیدضیاءالدین طباطبایی

اعضای کابینه سیدضیاء از جمله رضاخان میرپنج وزیر جنگ

سیدضیاءالدین طباطبایی و عده ای از طرفدارانش

یکی از طرفداران و مریدان سیدضیاء در حال دستبوسی وی


سیدضیاءالدین طباطبایی(نخست وزیر اسبق ایران) در سنین پیری

لینک کوتاه کپی شد
۰
A

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر

    سرخط خبرها

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      پربیننده‌ترین

      پربحث ترین

      آخرین اخبار

      عناوین برگزیده