بالاخره مجلس زوری می‌خواهید یا نمی‌خواهید؟!

به گزارش افکارنیوز، آنچه در این میان عجیب می‌نماید انتصاب عنوان اعتدال‌گرایی به اظهارات حجت‌الاسلام ناطق نوری از سوی روزنامه‌های تندرو می‌باشد. این روزنامه‌ها که از یک ستاد مدیریت می‌شوند در عین حال از اینکه ناطق در عرصه انتخابات مجلس نقش‌آفرینی کند استقبال کرده‌اند. برخلاف این ادعای فریبکارانه، روزنامه‌های زنجیره‌ای در دوره اصلاحات تندترین و تخریب‌گرانه‌ترین مواضع را علیه ناطق نوری(رئیس مجلس پنجم) داشتند مواضع اصلاح‌طلبان به هنگام مدیریت ناطق نوری این بود؛ «مجلس زوری نمی‌خوایم ناطق نوری نمی‌خوایم».

اما گویا تاکتیک افراطیون مدعی اصلاحات به سیاق فریبکاری با هاشمی، با ناطق نوری نیز عوض شده است. روزنامه زنجیره‌ای شرق روز سه‌شنبه در حالی که تیتر اول خود را به عبارت «ناطق نوری: حمله به دولت به سود آمریکاست» و «نیازی به مطرح کردن مسائل روی منبر و در رسانه‌های گروهی نیست» اختصاص داده بود، ‌در گزارش خود نوشت: «علی اکبر ناطق نوری که کم کم از حصار سکوت خودخواسته بیرون آمده این بار در دیدارش با طلاب حوزه علمیه خوزستان سخنان مهم و البته صریحی را به زبان رانده که گویا می‌تواند خلأ سکوت پنج‌ساله‌اش را جبران کند رییس پیشین مجلس در این جلسه از خیلی‌ها انتقاد کرده است و از دولت روحانی حمایت. از آنها که به گفته او در منبرها به دولت حمله می‌کنند و با این کار آب به آسیاب دشمن می‌ریزند تا نحوه برخورد با جوانان در موضوع حجاب»

شرق ادامه می‌دهد: «ناطق نوری اگرچه در یک سال گذشته یعنی روی کار آمدن دولت روحانی بیشتر رسانه‌ای شده و سخن گفته اما در سال‌های بعد از ۸۸ نه تنها سکوت پیشه کرده بود، بلکه از هرگونه پاسخگویی به انتقادات هم خودداری کرده بود. شیخ خود اعتقاد دارد که سکوتش را از شهید بهشتی وام گرفته است هنوز هم معتقد است که سکوت کرده و گفته است که «علت سکوتش مصلحتی است که در راستای تقویت نظام قایل به آن است.»

روزنامه اعتماد نیز که تا مدت‌ها تحلیل‌های شبکه دولتی بی‌بی‌سی را عینا به نام تحلیل‌های خود منتشر می‌کرد، تیتر اول خود را به «نطق صریح ناطق» و «چرا با انتقاد از دولت آب به آسیاب دشمن می‌ریزیم، اگر مسائلی وجود دارد نیاز به مطرح کردن آنها در منبر و رسانه نیست»، اختصاص داد و نوشت: «شیخ نور انتقاد دارد، انتقاد از همه چیز. از مسائل اجتماعی گرفته تا مسائل سیاسی و اخلاقی. این روزها شیخ اکبر ناطق نوری بیش از هر زمان دیگری بر طبل «اعتدال» می‌کوبد. سال‌ها بود که گله‌مند و ترجیح داده بود که سکوت کند اما حالا بنا به دغدغه‌هایش هر از چند گاهی انتقاد می‌کند و هشدار می‌دهد از تندروها بیش از هر چیز دیگری گله دارد و شاه بیت هشدارهایش در ماههای اخیر تحرکات همین تندروها بوده است.

اعتماد افزود: علی اکبر ناطق نوری این روزها با سال‌های اخیرش تفاوت‌های زیادی کرده است. حالا نه دل خوشی از اصولگرایان دارد و نه اصلاح‌طلبان. اما موضع‌گیری‌های این روزهایش که عمدتا صریح، حمایت از دولت و هشدارآمیز هستند معانی زیادی دارد. بحثبر سر آمدن یا نیامدن او به انتخابات مجلس دهم جدی است. هر چند که خودش بارها آن را تکذیب و تاکید کرده است که بنا ندارد در هیچ انتخاباتی شرکت کند اما آن گونه که از شرایط مشخص است ظاهرا ناطق نوری از آمدن به این عرصه آن قدر هم بدش نمی‌آید. او شاید تنها شخصیتی باشد که بتواند به عنوان گزینه مشترک میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در نظر گرفته شود. حمایت از دولت و سکوت در حیطه نقد که آن را نوع مصلحت می‌نامد نشان می‌دهد که مشی اعتدالی ناطق حالا تفاوت‌های جدیدی پیدا کرده است و او در نظر دارد جبران سکوت سال‌های اخیر خود را بکند.»

ناطق نوری در سخنان خود گفته است: علت سکوت فعلی من مصلحتی است که در راستای تقویت نظام قایل به آن شدم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «شما چندین سال قبل به عنوان لیدر جریان اصولگرایی بودید! حال چه اتفاقی روی داد که از این جریان خارج شده و وارد اصلاحات شدید؟» بیان داشت: اساسا من روش رادیکالی دو جریان اصلاحات و اصولگرایی را به هیچ وجه قبول نداشته و مخالف این گونه حرکات هستم.

حجت‌الاسلام ناطق نوری با تاکید بر اینکه تندروی‌های جریان اصلاحات به انقلاب ضربه زدند، اظهار داشت: همان گونه که من معتقد هستم تندروی‌های جریان اصلاحات به نظام و انقلاب ضربه زد. تندروهای اصولگرایان نیز انقلاب را دچار چالش‌ کرده و به آن ضربه زد.

از سوی دیگر روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد نیز عکس و تیتر اول خود را به «سخنان تامل‌برانگیز ناطق، تندروی اصولگرایان به انقلاب ضربه زد» اختصاص داد. روزنامه آرمان نیز با انتخاب این تیتر که «گلایه‌های ناطق نوری؛ چرا با انتقاد از دولت آب به آسیاب دشمن می‌ریزید، نوشت: «حجت‌الاسلام ناطق نوری ظاهرا در حال تغییر تصمیم خود است. او نمی‌خواست خود را وارد فضای سیاسی کشور کند و ترجیح داد در مقام یکی از بزرگان تصمیم‌گیر در کنار افرادی مانند سیدمحمد خاتمی قرار گیرد. به هر حال آنچه در سال‌های قبل از سوی تندروها به او روا شد، آن چنان سهل نبود که بخواهد به نقش خود به عنوان رهبر یک گروه سیاسی ادامه دهد. او ریشه در اصولگرایی دارد اما با آغوش باز پذیرای اصلاح‌طلبان هم هست و بارها عنوان کرده که آرامش کشور برای او در صدر همه موضوعات سیاسی و جناحی قرار دارد.

یادآور می‌شود ناطق نوری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ رقیب خاتمی بود. در آن زمان اصلاح‌طلبان چنین القا کردند که تقلب به نفع ناطق و به ضرر خاتمی در جریان است. هاشمی رفسنجانی هم - که دو سال بعد چوب اعتماد و ائتلاف با اصلاح‌طلبان را در انتخابات مجلس ششم با دریافت برچسب عالیجناب سرخپوش فتنه‌های زنجیره‌ای و آقاسی از راهیابی به مجلس بازماند در خطبه‌های نمازجمعه نسبت به تقلب هشدار داد که عملا به نفع خاتمی و به ضرر ناطق رقم خورد طنز هشدار هاشمی درباره تقلب این بود که هاشمی رئیس دولت بود و وزارت کشور او انتخابات را برگزار می‌کرد!

عدم پیروزی در انتخابات دوم خرداد ۷۶ در حالی که تا چند روز قبل از آن تصور می‌شد ناطق نوری برنده انتخابات است، شوک بزرگی برای وی بود ۲سال بعد، ریاست مجلس به کروبی رسید و همزمان جریان اصولگرا چندان اقبالی به ناطق نشان ندادند.

در این روند ناطق نوری اعلام بازنشستگی و کناره‌گیری از سیاست کرد. با این حال او طی سال‌های اخیر مواضعی اتخاذ کرده که غالبا زیر دندان طمع اصلاح‌طلبان خوش آمده است. وی در آخرین انتخابات ریاست جمهوری(خرداد ۹۲) در حمایت از حسن روحانی با اصلاح‌طلبان، خاتمی و هاشمی همراه شد و به افراطیونی پیوست که روزگاری سایه او را با تیر می‌زدند اما اکنون از او به عنوان شیخ اعتدال و شیخ نور یاد می‌کنند. آیا آنها تغییر کرده‌اند یا در این طرف اتفاقی رخ داده است؟ اصلاح‌طلبان به عنوان یک تاکتیک مایلند با جذب برخی چهره‌ها، به اختلاف در میان اصولگرایان دامن بزنند.

ناطق نوری اخیرا گفته که متاسفانه پیشکسوتان را خیلی زود فراموش میکنیم و نه چپ و نه راست هیچ کدام قاعدهبازی را نمیدانیم.