قدرتمندترین موشک‌ ضدکشتی جهان + تصاویر

به گزارشافکارنیوز، در دنیای امروز با توجه به تهدیدات نظامی فراون علیه کشورها، وجود یک سیستم دفاعی و پدافندی مستحکم برای هر کشوری از اهمیت بالایی برخوردار است.

این نیاز به یک تجهیزات نظامی و فناوری های نوین نظامی، برای کشورهایی که از استقلال بیشتری برخودراند، اهمیت مضاعف تری دارد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قدرت ها در حوزه تولید تجهیزات و تسلیحات نظامی، از سالیان گذشته پا به عرصه تولید سلاح ها و موشک های گوناگون و با بردهای مختلف کرده است.

از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران در بخش های جنوبی کشور، توسط یک خط ساحلی نسبتا طولانی، به آب های آزاد و بین المللی متصل است، لذا در سالیان اخیر تلاش های فراونی در سطح نیروهای مسلح برای تجهیز نیروهای دریایی ارتش و سپاه در حوزه های مختلف صورت گرفته است.

تجهیز به قایق های تندرو، تولید و واگذاری زیرسطحی های مختلف در کلاس های گوناگون، تولید انواع موشک و کروزهای دریایی، مسلح شدن یگان های سطحی و زیر سطحی به اژدرهای مختلف از جمله اژدر مخوف حوت(HOOT) و همچنین تولید موشک های ضدکشتی از جمله خلیج فارس، از مهمترین اقدامات نیروهای مسلح در حوزه تجهیز یگان های دریایی است.

در میان همه استراتژی های دفاعی برای بازدارندگی و بالابردن قدرت دفاعی، تولید موشک های ضدکشتی از مهمترین اقداماتی است که در صنایع دفاعی کشورمان صورت گرفت است.

در این زمینه شاید بتوان، " موشک ضدکشتی و بالستیک خلیج فارس " را یکی از مهمترین و مشهورترین تولیدات ایران دانست که به گفته سردار سلامی، این موشک به دست جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و توسط سردار شهید حسن طهرانی مقدم تولید و ساخته شده است.

موشک خلیج فارس روی لانچر ۳تایی

" خلیج فارس " یکی از مشهورترین و سرشناسترین موشک های ایرانی است که از سوخت جامد تغذیه شده و کلاهک انفجاری ۶۵۰ کیلویی را با خود حمل می کند.

این موشک، قدرت تخریب بالایی داشته و ۳۰۰ کیلومتر برد دارد. " خلیج فارس " قادر است که اهداف در حال حرکت را روی سطح آب و با دقت زیر ۱۰ متر، هدف قرار داده و منهدم کند..

اگرچه ایران، تولیدات بومی در حوزه موشک های ضد کشتی داشته و اخیرا نیزنمونه های جدیدتری از این تولیدات با نام های هرمز ۱ و هرمز۲ در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای هوافضای سپاه رونمایی کرد، اما در اختیار داشتن موشک های به روزی همچون هارپون(HARPON) و سان برن((SUN BURN، ایران را در رده دارندگان موشک هایی پیشرفته روز دنیا قرار می دهد.

موشک سان برن

سان برن یک موشک ضدکشتی و ساخت روسیه است که هم اکنون از آن به عنوان قدرتمندترین موشک ضدکشتی جهان نام برده می شود. روسیه اخیرا، این موشک های را به کلاهک های هسته ای نیز مجهز کرده است.

اگر چه هنوز هیچ مقام رسمی در ایران تایید نکرده که کشورمان از جمله دارندگان این موشک است، اما در جریان سفر سال ۲۰۰۱ دریابان علی شمخانی به روسیه، برخی رسانه های این کشور از خرید تعداد زیادی ازاین موشک ها توسط ایران خبر دادند.

** آیا ایران هارپون آمریکایی در اختیار دارد؟

هارپون نیز که همچون سان برن از مشهورترین موشک های ضدکشتی جهان است و در واقع به همراه اگزوسه(ساخت فرانسه)، مهمترین رقبای سان برن روسی هستند.

هارپون، بردی بیش از ۱۲۰ کیلومتر داشته و با سرعتی معادل ۲۴۰ متر بر ثانیه، جزو موشک های برتر حال حاضر جهان محسوب می شود.

هم اکنون بیش از ۲۲ کشور جهان جزو دارندگان این موشک هستند. ایران نیز، پیش از انقلاب تعداد نامعلومی از این موشک را از آمریکا خرداری و تحویل گرفت و تعدادی از این موشک ها در جنگ تحمیلی به کار گرفته شد.

زیرنویس عکس: موشک هارپون در حال شلیک از یک زیرسطحی

یکی از مهمترین ویژگی های هارپون آمریکایی این است که امکان پرتاب از لانچر متحرک یا ثابت ساحلی و یا شلیک از بالگرد، جنگنده، زیردریایی و یا کشتی های جنگی را داراست، توانی که بسیاری از موشک های ضدکشتی آن را ندارند. اما در میان این ویژگی ها، امکان شلیک آن از یک زیردریایی از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که بسیاری از کشورها توان تولید چنین موشکی را ندراند.

مقامات نظامی کشورمان تاکنون رسما در مورد اینکه چنین موشکی در اختیار ایران است یا خیر، موضعی نگرفته اند اما، شواهد نشان می د هد که ایران توانسته مدلی از این موشک را تولید کند.

در جریان رژه نیروهای مسلح در سالیان اخیر، یک فروند از این موشک رونمایی شد. نگاهی اجمالی به بدنه این موشک، نشان می دهد که موشک تولید شده و تفاوت زیادی با موشک اصلی ندارد.

موشک هارپون(موشک دوم)

حتی در باله های جلویی و بالچه های عقب، تغییر زیادی در این مشوک دیده نمی شود.

حالا ایران، بدون اعلام رسمی، جزو دارند یکی از قدرتمندترین موشک های ضدکشتی جهان است، موشکی که با تلفیق موشک های بالستیک، ضدکشتی و رادارگریز خلیج فارس، هرمز ۱ و هرمز ۲، خانواده موشک های ضدکشتی ایرانی را تشکیل داده اند.