ایران رتبه اول جهان در پردازش ذخایر نفت و گاز

به گزارش افکارنیوز، اسحاق جهانگیری در یازدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه بر اساس آمار رسمی جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن حدود ۱۱ درصد ذخایر نفتی و ۱۷ درصد ذخایر گازی حائز رتبه اول جهان از لحاظ پردازش ذخایر نفت و گاز است، گفت: همه مردم و مسئولان عالی‌رتبه اذعان دارند ایران از بزرگترین تأمین کنندگان انرژی دنیا در آینده خواهد بود.

وی ادامه داد: این ذخایر می‌تواند برای ده‌ها سال خوراک و انرژی مورد نیاز صنایع گوناگون کشور به ویژه صنعت پتروشیمی را با اطمینان و قیمتی رقابتی تأمین کند، بدیهی است که شرکای آینده ایران کسانی هستند که در برنامه‌های مهم توسعه‌ای امروز ایران مشارکت سازنده داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران در سال ۱۳۴۲ به عنوان اولین کشور خاورمیانه با بهره‌برداری از مجتمع کود شیمیایی مرودشت شیراز صنعت پتروشیمی را در منطقه بنیان‌گذاری کرد گفت: اما امروز سواحل شمالی و جنوبی خلیج‌فارس قطب بزرگ صنایع پتروشیمی جهان محسوب می‌شود.

جهانگیری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل بهره‌مندی از منابع مختلف مورد نیاز یک صنعت پتروشیمی پیشرفته منحصر به فرد و تنها کشوری که در جهان و خاورمیانه است که مجموعه هیدروکربن‌های مورد نیاز صنایع پتروشیمی را هم در منابع گازی و هم منابع مایع در اختیار دارد از این رو می‌تواند در زنجیره ارزش افزوده بهتر از گذشته فعالیت کند.

وی گفت: ایران تنها کشور منطقه است که زنجیره احداثصنایع پتروشیمی را طی برنامه‌های توسعه پنج‌ساله از طراحی مخزنی تا تولید محصولات با کیفیت و مطابق استانداردهای جهانی توسط نیروهای داخلی اجرا کرده است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه اکنون توسعه صنعت پتروشیمی در راستای جلوگیری از خام‌فروشی منابع هیدروکربنی به منظور اشتغالزایی هر چه بیشتر جوانان این مرز و بوم و ایجاد ارزش افزوده و تبدیل حداکثری نفت خام و میعانات گازی به فرآورده‌های پلیمری با ارزش در اولویت برنامه و دستور کار دولت قرار گرفته است افزود: امیدواریم به زودی و در آینده‌ای نه چندان دور به صادر کننده عمده فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بالا تبدیل شویم.

معاون اول رئیس جمهور در خصوص صنعت پتروشیمی و تلاش‌های گسترده‌ای که در دست اقدام است، گفت: ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی حدود ۶۰ میلیون تن است که در آینده نزدیک به بیش از ۱۳۰ میلیون تن خواهد رسید.

وی تصریح کرد: رویکرد و دیپلماسی فعال انرژی در دولت جمهوری اسلامی ایران به این صورت است که به دنبال ارتقاء و قطبهای توسعه صنعت پتروشیمی علاوه بر خلیجفارس در سواحل دریای عمان مانند مناطق ویژه اقتصادی جاسک، چهارمحال و ایرانشهر هستیم.