به گزارش افکارنیوز، فایننشال تایمز طی گزارشی ادعایی نوشت مالزی یکی از کشورهایی بوده است که ایران به منظور دور زدن تحریم های تجاری غرب، از آن استفاده می کرد.

بر اساس این گزارش ایران در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد مقادیر زیادی نفت را با تخفیف هایی قابل توجه به دلالان مورد اعتمادش و از طریق مالزی می فروخت.

این دلالان تا زمانی که قادر بودند کالاهای اساسی یا پول نقد را به داخل کشور منتقل کنند، از حق کمیسیون های سخاوتمندانه برخوردار بودند.

با توجه به اینکه این شرکا، سیاستمداران ناشناخته یا تجار بودند می توانستند اطلاعات لازم را برای فروش نفت خام به واردکنندگان قبلی نفت ایران و یا مشتریان جدید با استفاده از مسیرهای حمل و نقل جدید، از کانال های غیر رسمی کسب کنند.

بر اساس این گزارش، نفت خام ایران به کشورهای آسیایی نظیر مالزی ارسال می شد و در آنجا یا ذخیره می شد و یا مجددا در تانکرهای دیگر بارگیری می شد تا با نام نفت کشوری دیگر به سایر نقاط جهان صادر شود.

بخش دیگری از نفت ایران نیز به صورت مستقیم به کشورهای همسایه نظیر عمان یا عراق صادر می شد و از آنجا به عنوان نفت استخراج شده از آن کشورها به سایر بازارها صادر می شد.

برخی محموله های نفت ایران نیز که بر روی دریای ذخیره شده بود، با تخفیف به مشتریان ارائه می شد.

مستندات نشان می دهد که خریداران ممکن بود شامل ناوگان های دریایی یا نظامی کشورهای آسیایی باشند که برای خرید نفت دولت هایشان در نظر گرفته نشده بودند. آنها پول محموله ها را به صورت نقدی پرداخت می کردند.

این روزنامه انگلیسی افزود: تمامی درآمدهای حاصل از فروش نفت به کشور باز نمی گشت و مبالغی میلیاردی در این میان ناپدید می شد.

بر اساس این گزارش، بابک زنجانی، تاجر مرموز ایرانی اکنون به سمبل فساد اقتصادی ایران در دوران احمدی نژاد تبدیل شده است.

بر این اساس، بخشی از ثروت زنجانی در اولین بانک اسلامی سرمایه گذاری در مالزی نگهداری می شد که به گفته وی سه سال قبل برای دور زدن تحریم ها ایجاد شده بود.

زنجانی در دسامبر گذشته به اتهام کلاهبرداری و ایجاد اخلال در نظام پولی کشور و ربودن پول نفت بازداشت شد.