واکنش به ادعای غربی ها در مورد نیروگاه بوشهر

به گزارش افکارنیوز، " بهروز کمالوندی " پیرامون ادعای اخیر خبرگزاری رویترز مبنی بر اینکه برخی دیپلمات‌های غربی اعلام کرده‌اند علت اختلاف ایران و غرب بر روی تولید سوخت سوخت نیروگاه بوشهر است، اظهار داشت: همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر مذاکرات کارشناسی در حال انجام است، همچنین مذاکرات سیاسی را نیز اواخر همین ماه پیش رو داریم.

وی ادامه داد: کارشناسان به طور کلی تمام وضعیت‌های مختلف را بررسی و در رابطه با تمامی آنها صحبت می‌کنند، این موضوعات در جلسات مورد بحثو بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت مواضعی مشخص می‌شود که این مواضع با میزانی از نوسان(fluctuation) به مذاکره کننده‌ها گفته می‌شود.

کمالوندی تصریح کرد: مذاکره کننده پس از کارهای دقیق کارشناسی تصمیماتی اتخاذ می‌کند و این تصمیمات از چارچوب کلی و خطوط قرمزی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده، تخطی نمی‌کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیرامون جزییات بیشتر در خصوص محور موضوعات مورد بحثدر مذاکرات، اظهار داشت: در حال حاضر پیرامون موضوعات مختلفی همچون مسئله اراک، میزان غنی‌سازی و موضوعاتی دیگری از قبیل مسئله فوردو و… در حال بحثو مذاکره هستیم اما این مذاکرات در شرایطی نیست که بخواهیم اطلاعات دقیق و بیشتری راجع به جزئیات آن ارائه کنیم.

کمالوندی افزود: اما آنچه که خبرگزاری‌های خارجی براساس آن استناد می‌کنند این است که؛ یکی از برنامه‌های سازمان این است که سوخت‌های مورد نیاز را تامین کند برای همین ما به سمت سوخت ۲۰ درصد رفتیم، سوخت اراک را پیش‌بینی کرده بودیم و در حال تکمیل ساخت سوخت آن بودیم بنابراین نیروگاه‌های آینده موضوعاتی است که در برنامه کلی سازمان قرار دارد.

وی ادامه داد: در مذاکرات ممکن است راجع به موضوعات مختلفی صحبت شود اما این که در این مذاکرات توافقی صورت گیرد و یا به یک مانع برخورد کنیم، تمامی این مسائل مستلزم کار کارشناسی دقیق است و در حال حاضر نمی‌شود اظهارنظر بیشتری راجع به این موضوع داشت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص تمرکز خبرگزاری‌های خارجی بر روی تولید سوخت نیروگاه بوشهر تصریح کرد: در حال حاضر آنچه که برای ما مهم است رسیدن به حدی از خودکفایی در زمینه‌های مختلف از جمله مسئله سوخت است.

وی ادامه داد: طبیعتا اگر بخواهیم این خط کلی را در نظر بگیریم نیروگاه‌ها در مجموعه برنامه ما قرار می‌گیرد.

کمالوندی ادامه داد: این که تمرکز آن‌ها تنها بر روی یک مسئله خاص باشد را می‌توان این گونه تعبیر کرد که آنها(رسانه‌ها) می‌خواهند به مذاکره کننده خودشان کمک کنند، بنابراین این گمان می‌رود که این مسئله نوعی سفارش مذاکره‌کننده آن‌ها به خبرگزاری‌هاست و اگر این چنین باشد؛ به نظر می‌رسد که آن‌ها دارند به صورتی خیلی ظریف از قرار گذاشته شده مبنی بر اینکه مذاکرات در چارچوب محرمانه باقی بماند تخطی می‌کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: البته ما بر روی موضوعات رسانهای چندان اظهارنظر نمیکنیم آنچه که اهمیت دارد مطالبی است که در مذاکرات گفته میشود، مذاکرات کارشناسی انجام شده، ما همین امروز و فردا جلسه داریم، بررسی میکنیم و پس از بررسیها به طور دقیق مواضع خودمان را اعلام میکنیم.