با ظهور قدرت ایران، آمریکا عقب‌نشینی می‌کند

به گزارشافکارنیوز،اندیشکده «دفاع از دموکراسی» در یادداشتی به قلم «اورن اداکی» تحلیلگر اندیشکده یادشده در زمینه بهبود روابط ایران با کشورهای عرب منطقه و ترس فزاینده واشنگتن، می‌نویسد: «شیخ صباح احمد الصباح»، امیر کویت هفته گذشته سفر قابل توجهی را به ایران داشت. سفری که از آغاز انقلاب به این سو اولین در نوع خود بود.

بنابراین گزارش، ایران و کویت در این سفر ۶ توافقنامه دوجانبه را در حوزه‌های مختلف منجمله امور حمل و نقل و امنیتی امضا کردند.

*موفقیت ایران در تغییر دادن نگاه کشورهای منطقه به خود


این فعل و انفعال آخرین تلاش‌های ایران در بهبود رابطه با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است و به نوعی ماه عسل ایران با کشورهای عربی محسوب می‌شود.

این فعل و انفعال به عبارت دیگر بیانگر ترس کشورهای عرب از کاسته شدن قدرت آمریکا در منطقه و در برابر افزایش توان ایران است.

نویسنده در ادامه خاطر نشان می‌سازد: بعد از روی کار آمدن دولت جدید ایران، این کشور در مسیر تعامل با کشورهای همسایه عرب خلیج فارس تعاملات زیادی را صورت داده است.

تعامل بین کشورهای عربی و ایران در زمینه رزمایش‌های نظامی، افزایش تماس‌های دیپلماتیک و امضا توافق‌نامه از جمله این فعالیت‌ها می‌باشد.

شاید این بهبود روابط ناشی از بهتر شدن روابط بین تهران و ریاض است که پیشتر عربستان سعودی ایران را متهم به ایجاد نفاق می‌کرد ولی در ماه گذشته وزیر خارجه عربستان سعودی همتای ایرانی خود را به دیدار از ریاض دعوت کرد.

نویسنده در بخشی دیگر از یادداشت خود خاطر نشان می‌سازد که تغییر مسیر و نگرش عربستان سعودی نشانگر فاصله افتادن بین واشنگتن و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است. کشورهایی که به طور تاریخی متکی به آمریکا بودند.

*افول قدرت واشتگتن در منطقه


در خاتمه این یادداشت آمده است: هم اکنون واشنگتن نگران بازگشت مجدد ایران به عرصه بین‌المللی و ارتباط امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران است.

کشورهای عربی با توجه به برداشت خود از نتیجه نهایی گفتگوهای هستهای جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ و اجازه دادن آمریکا به ایران در حفظ توان هستهای و ظهور قدرت منطقهای جدید، در حالی به سوی ایران میآیند که واشنگتن خود در حال عقبنشینی راهبردی از منطقه است.